Gå til innhold

Sammen med en "artist"

Anbefalte innlegg

Gjest gutt6564t

Til Solveig (og andre)

Jeg lurte på om du visste hvorfor "artister" ofte får samlivsproblemer, og om det er noen triks for å fungere i et forhold med en "artist".

Her er min historie:

Etter 25 år som single møtte jeg endelig drømmedama. Men etter noen måneder ble jeg usikker.

Hun er nemlig "artist" og det vil si at hun jobber nesten hver kveld og hver helg. Samtidig er hun ekstremt opptatt av sin karriere og sier den er det viktigste i hennes liv. (Hun mener hun ikke kan sette kjæreste og karriere opp mot hverandre). Hun blir bla. skremt av tanken på barn fordi hun er redd det skal ødelegge karrieren.

Samtidig føler jeg hun er veldig avhengig av oppmerksomhet og at dette gir seg i utslag i at hun er litt selvsentrert og egoistisk.

Samtidig som jeg fant ut dette oppdaget jeg noen usympatiske sider ved meg selv. Jeg ble litt misunnelig og unnet henne ikke alltid det beste.

Jeg holdt derfor på å gjøre det slutt, men valgte å prøve litt til. Jeg elsker henne over alt, og jeg ville jobbe med meg selv for å takle situasjonen.

Det gikk bra, jeg begynte å unne henne mer og mer og jeg aksepterte henne mer for den hun var.

Men: Etter to år gjorde hun det plutselig slutt. En av årsakene var at hun følte jeg ikke støttet henne nok i karrieren, samt at jeg hadde begynt å snakke om å roe ned min egen karriere litt - noe hun absolutt ikke var klar for - selv om hun er 29 år.

Like etter bruddet innledet hun et forhold til en mye eldre mann - og en tidligere beundrer. Han "viet hele livet sitt" til å hjelpe hennes karriere.

Men dette forholdet fungerte ikke og etter noen måneder ville hun bli sammen med meg igjen.

Jeg var veldig usikker fordi jeg følte at det kanskje var hennes behov for oppmerksomhet som var en av årsakene til at det ble slutt.

Like før det ble slutt hadde jeg en vanskelig periode og da fikk kanskje ikke hun så mye oppmerksomhet. Jeg er redd for at hun da valgte å gå til en av sine beundrere istedet.

Pga sin jobb har hun endel beundrere, men jeg så ikke på det som noe stort problem før. Men nå har hun hatt et forhold til en av disse og kanskje gjort det slutt med meg pga av en beundrer og da har jeg blitt usikker.

Hva skjer neste gang vi har en litt dårlig periode. Velger hun en av beundrerne sine da også?

Likevel valgte jeg å ta henne tilbake fordi jeg elsker henne så høyt.

Men igjen har det blitt et tema at jeg ikke støtter henne nok i karrieren.

Jeg sier at jeg støtter henne 100%, men at jeg også har min egen jobb å tenke på. Og at hun kanskje ikke har gått av å ha en kjæreste som vier hele sitt liv bare for å hjelpe henne. Men jeg støtter henne og har også begynt å unne henne suksess mye bedre enn før.

Men jeg blir litt skremt når hun snakker om karrieren sin som det viktigste i livet.

Hun mener man ikke kan sette kjæreste og karriere opp mot hverandre. Hun sier at hvis man må ofre noe for kjæresten er man ikke sammen med den rette. Er man sammen med den rette trenger man ikke å ofre noe.

Jeg føler på min side at et samliv er viktigere enn jobb, men det betyr ikke at jeg vil at hun skal slutte.

Men jeg er litt redd for å sitte kveld etter kveld alene, mens hun jobber. Når hun kommer hjem forteller hun ofte hvor mye skryt hun har fått etc. og det er ikke alltid like morsomt å høre på.

De få gangen hun har fri vil jeg gjerne se henne og jeg prøver å sørge for å ha fri da. Men noen ganger er hun da så sliten at hun vil ha litt tid for seg selv igjen...

Jeg leser ofte om "kjendiser" og "artister" som går fra hverandre, og ofte er det fordi "artisten" ikke prioriterte partneren nok.

Jeg elsker kjæresten min. Jeg er også utrolig redd for å bli alene igjen. Og jeg kan se for meg et liv med kjæresten min.

Men da må jeg slippe å være redd for at hun skal forlate meg så fort det blir problemer, og det må ikke bli sånn at jeg aldri ser henne.

Du har kanskje vært borti lignende forhold og utfordringer?

Er det noen tips for at det skal bli bedre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164837-sammen-med-en-artist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Mange sier at kreative mennesker og kunstnere er litt "gærne". Min erfaring er at mange kunstnere og artister mer enn vanig er "gift med" kreativiteten sin. Og det slår ut slik at livsstilen deres blir konsentrert om deres karriere.

Jeg har flere ganger hørt partnere i et artistforhold si noe av det samme som du sier,at familieliv og et forutsigbart privatliv, står i veien for kreativiteten. Altså vil de ikke ha noe av det. Og de blir oppfattet som svært egoistiske.

Og noe annet jeg merker meg er at artister og kunstnere svinger i humør og lyst. Men ikke skjær alle over en kam. Mange forteller også om at nettopp disiplinen i livsstil og karriere har reddet kreativiteten deres.

Jeg tror du må finne deg i at artistkjæresten din har andre behov og prioriteringer enn deg. Døgnrytmen hennes vil være ulik, med mest jobb på kveldstid. Det betyr mindre samliv med deg. Med årene vil hun kanskje trenge mer ro og stabilt privatliv.

Men jeg har likevel tro på at dere må kunne diskutere dere frem til et fellesskap nå, som har plass til kjærligheten og dere begge. Da kommer dere ikke utenom kommunikasjon og tydelig tale om hvilke behov dere begge har. For å se om forholdet har liv laga. Ikke gi etter for lyst og innfallsmetoden når det gjelder samliv.

Hennes sterke behov for oppmerksomhet høres slitsomt ut i lengden. Og jeg synes nok hun faller i den grøfta mange gjør når de tror at det er bare lykke som skal komme fra kjæresten. Når følelsene da faller, tror de forholdet er over.

Snakk om dette. Hva er lykke? Hvilke andre ting binder dere sammen i kjærligheten enn forelskelse? Er tilhørighet, trygghet, samtalepartner og likeverd viktig for henne?

Snakk om langvarighet i forholdet. Hvor lenge tenker hun kjærligheten til deg skal vare? Det kan gi signaler om du vil satse på henne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164837-sammen-med-en-artist/#findComment-1071357
Del på andre sider

Du har forklart mye om DINE følelser for henne,men:

Hva er det ved HENNES oppførsel som tyder på at hun elsker deg, egentlig (annet at hun kanskje SIER det, selvfølgelig)?

På meg virker det som den perfekte kjæresten for henne er en person som har energi både til å støtte henne i hennes dårlige perioder, i tillegg til at det må være en 100% selvdreven person som ikke har behov for støtte fra hennes side (for det er hun rett og slett ikke beredt eller interessert i å gi).

Er du en sånn person?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164837-sammen-med-en-artist/#findComment-1071936
Del på andre sider

Hva du finner av tips spiller dessverre liten rolle dersom ikke hun er interessert i å gjøre en innsats for at forholdet skal bli bedre. Og dersom hun stadig vekk prioriterer karrieren fremfor deg, tyder nok ikke det på at hun har den rette innstillingen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164837-sammen-med-en-artist/#findComment-1071952
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...