Gå til innhold

Gruer meg til å begynne å kjempe...(Keisersnitt)

Anbefalte innlegg

Ja, for det er sånn jeg har inntrykk av at det er...For meg er det ingen alternativ...jeg ønsker så inderlig å få keisersnitt!!..vet det er operasjon og skal på ingen måte ta lett på det! Men det er nå meg og mitt syn....Jeg får migreneanfall bare jeg "må veldig" på do og må presse...det svartner helt og tanken på at jeg skal presse under fødsel og overhodet ikke ha kontroll gjør meg skikkelig dårlig...Dette kommer til å ligge over som en sort skygge til den dagen jeg får kommet å snakket med noen! Men hvor tidlig kan jeg bringe det på banen da? Er nå 6+5 bare...Frykten for ikke å få Keisersnitt topper seg med tanke på at jeg er veldig overvektig...130kg (MEN andre jeg har lest om har fått det til tross for enda høyere vekt!),så er vel det nok et argument i mot...Jeg gruer meg sånn til denne kampen..Er livredd for at jeg ikke blir hørt.har et svangerskap og et forhold å ta vare på,men dette gir meg ikke sjelefred....jeg er bare redd,redd,redd.

Fortsetter under...

Hei!

Som du sikkert vet må det tungtveiende grunner til for å få selvvalgt keisersnitt på humant grunnlag i dag (man kan ikke velge helt selv som "tønnå" sier).

Men jeg vil anbefale deg å ta det opp med jordmor på helsestasjonen så tidlig som mulig i svangerskapet. Hun har like stor mulighet til å henvise deg til samtale på sykehuset som en lege har. Og ut i fra min erfaring blir man bedre møtt med slike problemstillinger hos jordmor enn hos lege.....

Lykke til!

Trine Endsjø, jordmor

Jeg forstår at dette er så vanskelig for deg at det ikke holder med noen samtaler mot slutten av svangerskapet. Noen kan oppleve at fødselsangsten tar så overhånd at de ikke klarer å glede seg over svangerskapet og det er jo veldig trist. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med din fastlege, en jeg håper du har tillit til. Du bør fortelle om situasjonen og dine tanker rundt det å føde. Det går an å bli henvist til fødepoliklinikk på det sykehuset du hører til. Mange sykehus har i dag et tilbud om psykososial oppfølging i tillegg til vanlig svangerskapskontroll. Hvis det finnes et slikt, går det an å bli henvist dit, enten av fastlege eller jordmor. Ellers går det an å skrive et brev selv, f.eks. til overjordmor. Det beste er nok uansett at din fastlege henviser deg tidlig til samtale og evt. oppfølging.

Jeg ønsker deg lykke til videre i svangerskapet.

Gjest nybakt mamma33

Vi er faktisk skapt til å føde barn, og det har kvinner gjort siden tidenes morgen, uten bedøvelse. Det fins så mye smertestillende nå at det er ingen grunn til å frykte det som pesten.

Men vondt gjør det. Nei, kvinn deg opp og la barnet ditt komme til verden på den naturlige måten.

Annonse

Les mer om Gaia her:

http://www.netbaby.net/text.asp?ID=125

Det finnes hjelp å få mot fødselsangst. Jeg har erfaringer fra Ullevål, men det finnes flere steder i landet også. (veit jo ikke hvor du bor!). Ta kontakt med de, så kan de evt henvise deg videre. Jeg har fått veldig god hjelp her i begge mine svangerskap. Jordmødrene har det som spesialfelt å hjelpe kvinner som er redde for å føde. De er dyktige og veit hva de driver med. Og ikke minst - din redsel blir tatt på alvor.

Sakser fra denne siden:

http://www.ulleval.no/default.asp?file=obsthenvis.xml

"Kvinner med angst for fødsel kan søkes inn i GAIA gruppen. Søknad sendes direkte til Jordmor Hilde Synnøve Spilling, Svangerskapspoliklinikken"

Spør gjerne igjen hvis det er noe du lurer på.

Vi er faktisk skapt til å føde barn, og det har kvinner gjort siden tidenes morgen, uten bedøvelse. Det fins så mye smertestillende nå at det er ingen grunn til å frykte det som pesten.

Men vondt gjør det. Nei, kvinn deg opp og la barnet ditt komme til verden på den naturlige måten.

For et utrolig dumt svar å komme med til en som er redd for å føde.

Men hva med oss med for trangt bekken da hvor antagelig både mor og barn hadde strøket med. Er vi så unormale?

Jatta. Dagens dummeste?

• 4 uker senere...

Jeg fikk innvilget keisersnitt på grunn av fødselsangst. Jeg måtte ikke kjempe en dag for å få det. Jeg tok det opp på første time med jordmor i uke 10 og møtte mye forståelse. Jeg fortalte om min angst og hvordan den artet seg. Jeg snakket med en jordmor påsykehuset og en fødselslege, jeg fikk dato og kokkeslett til keisernitt der og da. Det var foresten en flott opplevelse :-)) Jeg gjør det gjerne igjen!!

• 1 måned senere...

Vil gjøre deg oppmerksom på at så lenge naturen fikk råde grunnen selv, var barnefødsel den hyppigste dødsårsaken blant unge kvinner. Her til lands er det ikke så lenge siden en av ti døde.

Så alle er vel ikke like godt skapt til det.

I fattige land dør kvinner i fleng pga mangel på "unatrulige" hjelpemiddel under fødselen.

Tror kanskje du bør tenke over at ikke alt er like enkelt her i livet som det har vært for deg.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...