Gå til innhold

Den nye tanna vil ikke komme fram

Anbefalte innlegg

Gjest Alven Alfa

Trakk venstre hjørnetann i mai år 2000, da var jeg 15. Tanna de trakk var lita i forhold til de andre. Den nye tanna lot seg derimot ikke vise, og et år etterpå ble det utført en liten operasjon (tannlegen snittet i tannkjørttet og slikt) for å gjøre det lettere for den å komme fram. Ingenting skjedde, bortsett fra at etter en stund var der en liten hvit bit av den nye tanna som sakte sakte kunne sees dersom man så nøye etter.

høst 2001 ble jeg henvist til kjeveortoped grunnet overbitt, og det var meningen jeg skulle ha regulering. begynte behandlingen først med "utvider", altså en slags regulering i overmunnen. Tror jeg gikk med denne i et par måneder før jeg fikk "streng" (?) som jeg skulle sette inn om natten.

Men ordentlig tannregulering fikk jeg aldri, da jeg måtte flytte til utlandet for et-årsopphold 2002-2003. Behandlingen ble da avbrutt (jeg fortsatte likevel med "strengen" av og til). Besøkte tannlege i Spania vår 2003 (tok bilder), da den nye tanna mi fremdeles ikke ville komme fram, og han mente at den kunne komme når som helst.

Det gjorde den derimot ikke. Nest siste tannlegebesøk skjedde i Norge i oktober 2003, og også da ble jeg forsikret at de skulle kalle meg inn til ny sjekk på vårhalvåret, og da skulle jeg se at den nye tanna mi hadde kommet fram.

Noe som selvsagt ikke skjedde. Tanna kom ikke og jeg ble ikke kalt inn til ny time.

Nå var jeg til kjeveortopeden i går. De nye tanna har stått på stedet hvil i mange måneder, og den har vokst utrolig tregt. Den er likevel der, og er ca 2/5deler på høyde med de andre tennene.

Kjeveortopeden mente ovebittet mitt var fikset, men at jeg burde ha regulering for å slippe fram den nye tanna. For meg er dette helt uaktelt. Jeg er nå 19 år og det er utenkelig for meg å gå med regulering. Han mente at tanna ville komme fram etter ca et halvt års tid med regulering, men kunne ikke garantere at det ikke tok lengre tid. I første omgang var det snakk om bare regulering i overmunnen, men det kunne også bli nødvendig å sette på i nedre del. For meg høres dette helt utenkelig ut.

Mitt spørsmål til deg er da, finnes det ingen alternativ? Er det ingen mulighet for å slipe ned/trekke den nye tanna og sette på en porselenstann/laminat? Evt. pris?

Og dersom jeg skulle velge (mot alle odds) å gå med regulering, ville jeg fått støtte fra trygdekassen (siden behandlingen ble påbegynt før jeg var 18)? Og kunne jeg ha fått en såkalt usynlig regulering?

På forhånd takk for svar...

og et siste spørsmål. Synes du jeg har blitt behandlet urettmessig, dvs. at tannlegene har opptrått feil mh. til denne tanna? Jeg har tross alt gått i 4-5 år uten tann, og det har gått utover selvtilliten min, jeg tør aldri smile normalt.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/165322-den-nye-tanna-vil-ikke-komme-fram/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Og her kommer et forsinket svar:

Jeg synes nok at dette har tatt uvanlig lang tid. Likevel synes jeg nok at kjeveortopedi er den eneste og beste behandlingsmetoden. I din alder finnes det faktisk ikke noe alternativ.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...