Glennkr Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 I 1982 ble jeg innlagt ved Aker Universitets sykehus med diagnosen Aplasia testis sin (venstresidig testisretensjon), og operert - Incicio explorativa pro retentio testis sin. Jeg har noen spørsmål i forbindelse med dette; nedefor følger førs deler av min journal fra denne perioden: Det ble ikke palpert noen testis fra fødselen av. Høyre var descendert på normal måte, og ved preoperativ kunne de den gang ane en liten resistens proximalt i venstre lyskekanal som de mente kunne representere noe atrofisk testis (mulig resistens høyt i venstre lyske uten sikker kjertel). Den manglende descens var registrert ved fødsel. Midt i lyskekanalen finner legene et fyrstikkhodestort rudiment som kan representere atrofisk testisvev, men mindre enn ventet, og med ingen sikre tilførende kar.Det ble funnet en processus vaginalis uten noen holdepunkter for tests, bortsett fra en fortrykkelse mot enden av processus vaginalis. Det ble gjort en omhyggelig disseksjon i indre lyskering med palpasjon intraabdominalt uten å kjenne noen tumor her og heller ikke noe i pubesregionen eller perineum. Processus vaginalis ble derfor overskåret, indre lyskering ligert, og preparatet ble sendt til histologi. Deretter lagvis lukning av såret med Dexon og Ethylon i huden intracutant. Høyre testis var av normal størrelse og var på plass i scrotum. Jeg får konsekvent veldig raskt orgasme, og orgasmen er svært likegyldig av preg. Spørsmål: (i) Kan rask og likegyldig orgasme har forbindelse med operasjonen i 1982? (ii) Kan jeg få barn etter hva utdraget av journal tilsier? Takk for besvarelsen. Mvh GK 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165344-retentio-testis-sin-testis-retensjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. november 2004 Del Skrevet 18. november 2004 Egentlig er gynekologi om kvinners underliv, men jeg skal forsøke å forklare likevel. Testiklene anlegges inne i bukhulen, men i løpet av fosterlivet finner de veien nedover gjennom lyskekanalen til deres endelige plass i pungen. Der har de det best med passe lavere temperatur enn inne i kroppen og det gir bedre sædkvalitet. Den høyre testikkel har tilsynelatende hatt en normal utvikling og normal vandring (descendering). Den venstre har ikke utviklet seg normalt. Man åpnet lyskekanelen på deg for å se om den var der. Man fant bare en liten uutviklet rest som sannsynligvis ble fjernet. Grunnen er at det kan være en øket risiko for kreftutvikling i et slikt unormalt beliggende og ikke utviklet anlegg. Den raske orgasme/utløsning har ikke noe med operasjonen å gjøre. Hvis det blir et vedvarende problem med tidlig utløsning, kan du søke hjelp hos urolog/sexolog om det finnes der du bor, man kan lære visse teknikker for å utsette utløsningen. Det er god mulighet for at du har normal sædproduksjon i den høyre testikkel, men det kan ikke læses utav din journal. Man kan få sæden mikroskopert for vurdering. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165344-retentio-testis-sin-testis-retensjon/#findComment-1075889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.