Gjest kan bli ufør Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Jeg poster også dette innlegget her, etter at jeg har skrevet på Trygdeforum.. Regner med at det er noen her som også kan svare meg.. Jeg har kommet til en beslutning om å sykemelde meg 100% fra nyttår, og ihvertfall være det til etter påsken. Da vil jeg kunne komme i rutine for å "bygge meg opp og pleie kroppen min"' Kan jeg i denne perioden være i utlandet et par uker.. eller må jeg friskmelde meg for å reise?? 0 Siter
Gjest Sjukmelde seg sjøl? Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Hm, kan du sjøl bestemme deg for å bli 100 % sykemeldt? Tidligere har det ikke vært lov å reise på ferie når man har vært sykemeldt, og man har heller ikke kunnet være utenlands med mindre det har vært en del av behandlingsopplegget rundt sykdommen. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Synes det er rart at du kan ta en sånn beslutning, det er jo legen som sykmelder. Men det kan jo hende du har avklart det med legen. Du kjenner til de nye reglene som krever aktivitet under sykmelding, etter 8 uker må det meget gode grunner til for å ikke møte på jobb. Hvis legen din kan bekrefte at et utenlandsopphold vil være bra for din helse er det ikke noe i veien for at du reiser til utlandet. 0 Siter
Spirello Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 DU har besluttet å sykemelde deg 100% for å dra på feire??? Høres sykt ut... Nå skal det veldig mye til for å bli 100% sykmeldt.. Det finnes aktiv sykelmelding, eller at du f.eks. er 50% sykmeldt. Eller så skal arbeidsplassen din tilkrettelegge for deg at du kan utføre noen oppgaver, eller evt. få nye oppgaver hvis det ikke er mulig for deg å utføre noe av det du egentlig jobber med.. Du VIL ikke jobbe altså? Høres ut som om du ikke vil det i hvert fall.. Nå vet ikke jeg hva som feilier deg, men i innlegget ditt høres det ut som om du vil dra på ferie og få sykepenger.. Hva med å finne en løsning som passer for deg og arbeidsgiver? Det er vel noe du kan gjøre? Å gå lenge sykmeldt gjør ting bare verre + at du mister nettverket ditt som er så utrolig viktig å ha.. Hva med å jobbe halve dager, eller annen hver dag? Legene må skrive funksjonsvurdering på sykemeldinger, og du skal være veldig dårlig for at de skriver 100% arbeidsufør.. 0 Siter
Gjest kan bli ufør Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 DU har besluttet å sykemelde deg 100% for å dra på feire??? Høres sykt ut... Nå skal det veldig mye til for å bli 100% sykmeldt.. Det finnes aktiv sykelmelding, eller at du f.eks. er 50% sykmeldt. Eller så skal arbeidsplassen din tilkrettelegge for deg at du kan utføre noen oppgaver, eller evt. få nye oppgaver hvis det ikke er mulig for deg å utføre noe av det du egentlig jobber med.. Du VIL ikke jobbe altså? Høres ut som om du ikke vil det i hvert fall.. Nå vet ikke jeg hva som feilier deg, men i innlegget ditt høres det ut som om du vil dra på ferie og få sykepenger.. Hva med å finne en løsning som passer for deg og arbeidsgiver? Det er vel noe du kan gjøre? Å gå lenge sykmeldt gjør ting bare verre + at du mister nettverket ditt som er så utrolig viktig å ha.. Hva med å jobbe halve dager, eller annen hver dag? Legene må skrive funksjonsvurdering på sykemeldinger, og du skal være veldig dårlig for at de skriver 100% arbeidsufør.. Jeg har skrevet tidligere om jeg skal satse på 100% eller 50% sykemelding. Dette fordi jeg har "tøyd" strikken meget langt ifht det å være i jobb.. Jeg har hatt leddgikt o over 30 år og har hatt en arbeidstid som mange sikkert ikke har orket. Ikke for å skryte så veldig av meg selv, men jeg har ihvertfall gjort alt jeg kan for å være i jobb.. En dag sier det STOPP, selv om viljen er der.. Legen støtter meg 200 % ifht det å gå 1++ sykemeldt.. Men det er alltid jeg som har vært STA og har villet stå på.. Det er ikke slik at jeg skal sykemelde meg for å dra på ferie.. spørsmålet er om jeg i den langtidsperioden kan reise utenlands.. Det å ha leddgikt og være i kulde og snø, gjør at sykdommen kan forværre seg. derfor så vil de fleste leger anbefale at man tar en tur til varmere strøk! Men spm mitt var om man måtte friskmelde seg for å reise! Om man må det så går jeg jo over til sykemelding når jeg kommer tilbake. Når man har kommet dithen at man kommer til å søke uførestrygd så MÅ man gå sykemeldt i 1 år.. Om det er 20%, 40 -50-100% så er det det samme.. DET må jo hver enkelt selv og legen finne ut av.. Så slutt å fordømme meg fordi at jeg er syk! 0 Siter
Gjest kan bli ufør Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Synes det er rart at du kan ta en sånn beslutning, det er jo legen som sykmelder. Men det kan jo hende du har avklart det med legen. Du kjenner til de nye reglene som krever aktivitet under sykmelding, etter 8 uker må det meget gode grunner til for å ikke møte på jobb. Hvis legen din kan bekrefte at et utenlandsopphold vil være bra for din helse er det ikke noe i veien for at du reiser til utlandet. Ja jeg har jo i lengre tid vært i diskusjon med meg selv og legen ang varigheten og antall prosent.. Og JA jeg regner med at jeg blir å søke ufør,,om det blir 50 eller 100% blir jo først bestemt når jeg etter 1 år finner ut hva som passer kroppen min! 0 Siter
Gjest en-to-tre-4 Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 For å reise ut av landet må du ha legeerklæring på at det greit at du avbryter behandlingen du får for sykdommen din noen uker, og arbeidsgiveren din må gi samtykke til at det er greit at du ikke bruker ferien når du drar utenlands og utsetter den til du er i jobb igjen. 0 Siter
Gjest kan bli ufør Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Hm, kan du sjøl bestemme deg for å bli 100 % sykemeldt? Tidligere har det ikke vært lov å reise på ferie når man har vært sykemeldt, og man har heller ikke kunnet være utenlands med mindre det har vært en del av behandlingsopplegget rundt sykdommen. jeg kan jo ikke sykemelde meg selv, det er det jo legen som kan.. Men jeg har fått beskjed av legen at han støtter opp under om jeg går for 100% sykemelding.. han har vært av en mening om at jeg pusher meg for mye.. Og siden jeg har vært STA så har jeg stått på.. Det som viser seg at kroppen på sikt ikke tåler belastningen og det tar lengre tid å komme seg på bena igjen! Derfor så har jeg innsett at det å gå 100% i begynnelsen for så å jobbe 50% er en bra løsning. For da kan jeg starte opp med å ta hensyn til kropp og sjel og komme meg i gjenge igjen. jeg kan ikke se at dette skal være så vanskelig for enkelte å forstå.. Noen går jo hjem fra jobben om de har vondt i en lillefinger.. Det å være i 100% jobb, men 13 operasjoner bak meg, og sannsynligvis flere foran meg, med dager hvor jeg bruker timer på å mykne opp, så har jeg all grunn til ikke ha dårlig samvittighet for å søke trygd! håper bare noen andre kan se det fra mitt synspunkt også.. det hardde gjort det litt lettere.. 0 Siter
Gjest kan bli ufør Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 For å reise ut av landet må du ha legeerklæring på at det greit at du avbryter behandlingen du får for sykdommen din noen uker, og arbeidsgiveren din må gi samtykke til at det er greit at du ikke bruker ferien når du drar utenlands og utsetter den til du er i jobb igjen. takk for tilbakemeldingen. NÅ vet jeg det ihvertfall! :-) 0 Siter
Spirello Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Jeg har skrevet tidligere om jeg skal satse på 100% eller 50% sykemelding. Dette fordi jeg har "tøyd" strikken meget langt ifht det å være i jobb.. Jeg har hatt leddgikt o over 30 år og har hatt en arbeidstid som mange sikkert ikke har orket. Ikke for å skryte så veldig av meg selv, men jeg har ihvertfall gjort alt jeg kan for å være i jobb.. En dag sier det STOPP, selv om viljen er der.. Legen støtter meg 200 % ifht det å gå 1++ sykemeldt.. Men det er alltid jeg som har vært STA og har villet stå på.. Det er ikke slik at jeg skal sykemelde meg for å dra på ferie.. spørsmålet er om jeg i den langtidsperioden kan reise utenlands.. Det å ha leddgikt og være i kulde og snø, gjør at sykdommen kan forværre seg. derfor så vil de fleste leger anbefale at man tar en tur til varmere strøk! Men spm mitt var om man måtte friskmelde seg for å reise! Om man må det så går jeg jo over til sykemelding når jeg kommer tilbake. Når man har kommet dithen at man kommer til å søke uførestrygd så MÅ man gå sykemeldt i 1 år.. Om det er 20%, 40 -50-100% så er det det samme.. DET må jo hver enkelt selv og legen finne ut av.. Så slutt å fordømme meg fordi at jeg er syk! har ikke fordømt deg fordi du er syk. men holdninga di virka ikke særlig positiv.. Hadde du skrevet litt mer info enn det du først gjorde, hadde du ikke fått det svaret heller... jeg kan ikke vite hva som er årsaken.. men når du har leddgikt og varme hjelper deg, så får du legen din til å gi deg tillatelse til å reise - det går bra. Da trenger du ikke friskmelde deg, for da blir det sett på som en form behandling.. Er selv revamtiker, så dette vet jeg. kanskje det hadde vært noe for deg å være 100% sykmeldt en periode, så kanskje jobbe 40 eller 30% senere når du har fått ladet batteriene igjen.. Dette bør legen og du finne ut av.. Er litt dumt å ikke prøve før man evt. blir uføretrygdet. Som revmatiker har jeg en del ordninger jeg kan bruke når jeg først blir syk. Er på jobb som regel, og det kan være tungt, orker jeg ikke drar jeg hjem før og hviler en dag f.eks. 0 Siter
Gjest en-to-tre-4 Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 takk for tilbakemeldingen. NÅ vet jeg det ihvertfall! :-) Bare hyggelig det. Det var det svaret jeg fikk da jeg spurte trygdekontoret i sommer, satser på at de ikke har endret det ) 0 Siter
Speak Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Er dette noe du kan velge da? Sykmeldinger har blitt veldig strenge nå. Men om du nå er sykmeldt, så må du søke spesielt om å kunne være i utlandet i denne perioden. 0 Siter
Spirello Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 For å reise ut av landet må du ha legeerklæring på at det greit at du avbryter behandlingen du får for sykdommen din noen uker, og arbeidsgiveren din må gi samtykke til at det er greit at du ikke bruker ferien når du drar utenlands og utsetter den til du er i jobb igjen. Hvis å reise utenlands er en del av behandlingen og pasienten blir ebdre av det, trenger ikke arbeidsgiveren å samtykke... Dette regnes som en bahandlingsform, og ikke ferie.. 0 Siter
Gjest kan bli ufør Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 har ikke fordømt deg fordi du er syk. men holdninga di virka ikke særlig positiv.. Hadde du skrevet litt mer info enn det du først gjorde, hadde du ikke fått det svaret heller... jeg kan ikke vite hva som er årsaken.. men når du har leddgikt og varme hjelper deg, så får du legen din til å gi deg tillatelse til å reise - det går bra. Da trenger du ikke friskmelde deg, for da blir det sett på som en form behandling.. Er selv revamtiker, så dette vet jeg. kanskje det hadde vært noe for deg å være 100% sykmeldt en periode, så kanskje jobbe 40 eller 30% senere når du har fått ladet batteriene igjen.. Dette bør legen og du finne ut av.. Er litt dumt å ikke prøve før man evt. blir uføretrygdet. Som revmatiker har jeg en del ordninger jeg kan bruke når jeg først blir syk. Er på jobb som regel, og det kan være tungt, orker jeg ikke drar jeg hjem før og hviler en dag f.eks. Du sier at ”holdninga di virka ikke særlig positiv..” Det kan jeg jo på en måte være enig i.. Jeg har gått mange runder med meg selv, og skriver også senere i tråden at ”Derfor så har jeg innsett at det å gå 100% i begynnelsen for så å jobbe 50% er en bra løsning.” At jeg starter 100% for å bygge opp kroppen og få ”rehabilitert” meg slik at jeg kan jobbe 50% Det var i hvert fall det jeg mente. Jeg vil jobbe, men klarer ikke 100%! Det er bare fakta,, og klarer man ikke å jobbe 100% etter å ha jobet delvis i 1 år (i sykemeldingsperioden) så har man faktisk mulighet for å søke trygd, rehabilitering, yrkesmessig attfring. Det er kjempeflott at vi bor i et land hvor vi faktisk har muligheten til dette. Ære være Norge for det! Siden du også er revmatiker og vet at et utenlandsopphold er medisin for oss, så antar jeg også at du forstår min situasjon. Det er slik at man dessverre kommer litt i en forsvarsposisjon når noe som er sårt for en ”går i mot en” Jeg skjønner jo godt at mange reagerer på at jeg kan ”velge” (ufrivillig) om jeg vil sykemelde meg eller ikke, jeg burde ha skrevet det litt bedre forklart i utgangspunktet.. Etterpåklokskap er noe som mange ganger kan gå opp for en Ønsker alle en god helg, og avslutter tibakemeldingene for i dag 0 Siter
Spirello Skrevet 19. november 2004 Skrevet 19. november 2004 Du sier at ”holdninga di virka ikke særlig positiv..” Det kan jeg jo på en måte være enig i.. Jeg har gått mange runder med meg selv, og skriver også senere i tråden at ”Derfor så har jeg innsett at det å gå 100% i begynnelsen for så å jobbe 50% er en bra løsning.” At jeg starter 100% for å bygge opp kroppen og få ”rehabilitert” meg slik at jeg kan jobbe 50% Det var i hvert fall det jeg mente. Jeg vil jobbe, men klarer ikke 100%! Det er bare fakta,, og klarer man ikke å jobbe 100% etter å ha jobet delvis i 1 år (i sykemeldingsperioden) så har man faktisk mulighet for å søke trygd, rehabilitering, yrkesmessig attfring. Det er kjempeflott at vi bor i et land hvor vi faktisk har muligheten til dette. Ære være Norge for det! Siden du også er revmatiker og vet at et utenlandsopphold er medisin for oss, så antar jeg også at du forstår min situasjon. Det er slik at man dessverre kommer litt i en forsvarsposisjon når noe som er sårt for en ”går i mot en” Jeg skjønner jo godt at mange reagerer på at jeg kan ”velge” (ufrivillig) om jeg vil sykemelde meg eller ikke, jeg burde ha skrevet det litt bedre forklart i utgangspunktet.. Etterpåklokskap er noe som mange ganger kan gå opp for en Ønsker alle en god helg, og avslutter tibakemeldingene for i dag God helg til deg og! ; ) Ikke så lett å se hele "bildet" i ditt første innlegg, men har full forståelse for din situasjon nå når jeg vet hele historien. 0 Siter
vil bli borte Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Jagland reiste til Israel på ferie da han var sykemeldt for ett par år siden.. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Jagland reiste til Israel på ferie da han var sykemeldt for ett par år siden.. Har du ikke skjønt for lenge siden at når det kommer til politikere og helsevesen er de en annen rase enn oss vanlige, dødlige ) 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Hvordan kan du bestemme deg for å sykemelde deg mellom jul og påske. Det er legene som sykemelder. Ellers var jeg langtidssykemeldt engang og reiste to ganger utenlands og fikk da legeerklæring på at det var bra for meg. Arbeidsgiver viste ingenting om det og hadde heldigvis ikke noe med det. Synes likevel det er merkelig hvis du har bestemt sykdommen flere uker på forhånd. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Hvordan kan du bestemme deg for å sykemelde deg mellom jul og påske. Det er legene som sykemelder. Ellers var jeg langtidssykemeldt engang og reiste to ganger utenlands og fikk da legeerklæring på at det var bra for meg. Arbeidsgiver viste ingenting om det og hadde heldigvis ikke noe med det. Synes likevel det er merkelig hvis du har bestemt sykdommen flere uker på forhånd. Det er noen som tror at man kan sykemelde seg selv. Tror ikke legen min hadde blitt så happy hvis noen kom til han med det forslaget. Jeg ble forøvrig sykemeldt av en av legene på jobben da jeg ble sykemeldt. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 20. november 2004 Skrevet 20. november 2004 Jeg har skrevet tidligere om jeg skal satse på 100% eller 50% sykemelding. Dette fordi jeg har "tøyd" strikken meget langt ifht det å være i jobb.. Jeg har hatt leddgikt o over 30 år og har hatt en arbeidstid som mange sikkert ikke har orket. Ikke for å skryte så veldig av meg selv, men jeg har ihvertfall gjort alt jeg kan for å være i jobb.. En dag sier det STOPP, selv om viljen er der.. Legen støtter meg 200 % ifht det å gå 1++ sykemeldt.. Men det er alltid jeg som har vært STA og har villet stå på.. Det er ikke slik at jeg skal sykemelde meg for å dra på ferie.. spørsmålet er om jeg i den langtidsperioden kan reise utenlands.. Det å ha leddgikt og være i kulde og snø, gjør at sykdommen kan forværre seg. derfor så vil de fleste leger anbefale at man tar en tur til varmere strøk! Men spm mitt var om man måtte friskmelde seg for å reise! Om man må det så går jeg jo over til sykemelding når jeg kommer tilbake. Når man har kommet dithen at man kommer til å søke uførestrygd så MÅ man gå sykemeldt i 1 år.. Om det er 20%, 40 -50-100% så er det det samme.. DET må jo hver enkelt selv og legen finne ut av.. Så slutt å fordømme meg fordi at jeg er syk! Er det slutt på disse helsereisene for pasienter med leddgikt? Mener det gikk an å søke sånt for noen år siden. Uansett, opphold i varmere strøk er jo virkelig bra for leddgikt, håper du får gjennomført det og ikke biter tennene sammen nok en vinter. Spør deg selv hvem som egentlig takker deg for at du jobber så det går utover helsa di. Kjenner godt igjen stoltheten og staheten i forhold til det å møte veggen i forhold til jobb. Men når alt kommer til alt så er det bare du som kan ta vare på deg selv. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.