Gå til innhold

Fødsel/amming/pupper

Anbefalte innlegg

Gjest Lollipoppa

Er det noe man kan gjøre for å forebygge/unngå pupper som ser ut som "vrengte bukselommer" eller "speilegg" etter fødselen? Hjelper det å unngå å amme? Ammingen "suger" vel fettet ut av brystene?? Jeg vet det er viktig å amme, men min psykiske helse avhenger ganske mye av dette, og i dag finnes det jo gode morsmelkerstatninger? Det går jo bra hos noen, så det MÅ da være noe man kan gjøre selv også??

Setter stor pris på råd og svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16544-f%C3%B8dselammingpupper/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei på deg.

Jeg må le litt nå,for er vi virkelig ikke kommet lenger enn dette.Brystene blir ikke ødelagt av å amme.Barnet vil ikke suge fettet ut av brystene dine.Det vil alltid være der.Jeg har ammet tre barn og de er nå like fine enda.Brystene forandrer seg etter ett svangerskap,men ikke alle får særlig endrede bryster av den grunn.Jeg håper du tenker deg om og gir barnet ditt det beste som fins.Morsmelk og nærheten som følger med det.Brystene er skapt til det formålet.Nemlig:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16544-f%C3%B8dselammingpupper/#findComment-76535
Del på andre sider

Hei på deg.

Jeg må le litt nå,for er vi virkelig ikke kommet lenger enn dette.Brystene blir ikke ødelagt av å amme.Barnet vil ikke suge fettet ut av brystene dine.Det vil alltid være der.Jeg har ammet tre barn og de er nå like fine enda.Brystene forandrer seg etter ett svangerskap,men ikke alle får særlig endrede bryster av den grunn.Jeg håper du tenker deg om og gir barnet ditt det beste som fins.Morsmelk og nærheten som følger med det.Brystene er skapt til det formålet.Nemlig:-)

Hei på deg!

Under svangerskapet blir en del av fettvevet i brystene omdannet til kjertelvev- så nå du har gjennomgått et svangerskap, så er "skaden" allerede skjedd. Så hvorfor ikke likegjerne gi ditt barn det beste?

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16544-f%C3%B8dselammingpupper/#findComment-76584
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Jeg må si at jeg nødig vil anbefale deg å la være å amme fordi du er engstelig for å få slappe bryster. Barnet har desidert best av morsmelk og ingen morsmelkserstatning kan gi barnet det som morsmelken inneholder av antistoffer, allergiforebyggende stoffer og alt det spesielle som beskytter barnet mot sykdommer. Dessuten vil de fleste oppleve at nærheten til barnet som amming gir, er vanskelig å erstatte med tåteflasken. Det er heller ikke gitt at brystene blir som "vrengte lommer" etter en periode med amming. Mange får litt slappere bryster, men ikke nødvendigvis styggere.

Hvis du p.g.a. psyken ikke tror du vil takle de psykiske endringene som kroppen din vil bli utsatt for etter en fødsel og lengre tid med amming, synes jeg du skal prøve å bearbeide dine følelser i så henseende. Prøv å snakk med venninner som har gjennomgått dette selv. Snakk med evt. partner om hans forventninger til deg. Oppsøk evt. psykolog hvis problemet er såpass stort at du føler du trenger profesjonell hjelp. Det er vanlig å oppleve svangerskapet og spebarnstiden som en liten krise, men med gode utviklingsmuligheter. Har man imidlertid et problem fra før, som blir veldig aktualisert i svangerskapet, skal man ikke kvie seg for å søke hjelp. Dette gjelder bl.a. spiseforstyrrelser, problemer med tilknytning, angst eller depressive tilstander.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16544-f%C3%B8dselammingpupper/#findComment-76633
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...