Gå til innhold

Apropos rassistiske ord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Apropos diskusjonene om "neger" etc. Hvor mange er klar over at "eskimo" er et nedsettende ord?

"............................."

Videoannonse
Annonse
  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

39

• Prozak

31

• ShitDiddelyDo

7

• favn

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

Tror de aller fleste er klar over det, men at de ikke bryr seg. Har prøvd å fortelle dette til mange, men det er ikke alle som vil høre.

Det er vanskelig å tro at hjernen er plastisk når det er så mange som ikke klarer å innarbeide nye etniske navn. Sukk.

Tror at ordene neger, eskimo og indianer kommer til å vedvare i Norge. Andre land viser mer godvilje sånn sett.

Skrevet

Ikke jeg - men kan ikke se noen sammenheng hvor jeg hadde kommet til å betegne noen som eskimo. (Bortsett kanskje fra dersom jeg så på bilder i en barnebok kanskje...)

Skrevet

...eller "polakk"!

:)

Er det et rasisisk ord? Hva vil de kalles da?

Sigøyner er til orientering også et nedsettende ord.

Skrevet

Tror de aller fleste er klar over det, men at de ikke bryr seg. Har prøvd å fortelle dette til mange, men det er ikke alle som vil høre.

Det er vanskelig å tro at hjernen er plastisk når det er så mange som ikke klarer å innarbeide nye etniske navn. Sukk.

Tror at ordene neger, eskimo og indianer kommer til å vedvare i Norge. Andre land viser mer godvilje sånn sett.

Vi har jo fått det inn med morsmelka, for ikke å snakke om i barnesangene.

Gjest Men signaturen min får du aldri
Skrevet

Er det et rasisisk ord? Hva vil de kalles da?

Sigøyner er til orientering også et nedsettende ord.

"Polakk" oppfattes av polakker som en nedsettende betegnelse - på lik linje med "pakkis" i Norge. Men poenget er at polakker ikke skal diktere norsk språknormering. Så jeg sier både "neger" og "polakk":

Skrevet

"Polakk" oppfattes av polakker som en nedsettende betegnelse - på lik linje med "pakkis" i Norge. Men poenget er at polakker ikke skal diktere norsk språknormering. Så jeg sier både "neger" og "polakk":

Ja, og du sier nok "krøpling" også, fordi funksjonshemmede skal ikke få diktere norsk språk!

Er du 11 år?

Gjest Men signaturen min får du ikke
Skrevet

Ja, og du sier nok "krøpling" også, fordi funksjonshemmede skal ikke få diktere norsk språk!

Er du 11 år?

Som sedvanlig stiller du et spørsmål som vitner om at du totalt mangler kunnskaper om dette emnet.

Som norsk ord har "krøpling" en sterk negativ betydning. Det samme kan ikke sies om "polakk" eller "neger".

Det er alltid trist å se uvitende mennesker uttale seg. Så du er et trist skue, Sør.

Skrevet

Som sedvanlig stiller du et spørsmål som vitner om at du totalt mangler kunnskaper om dette emnet.

Som norsk ord har "krøpling" en sterk negativ betydning. Det samme kan ikke sies om "polakk" eller "neger".

Det er alltid trist å se uvitende mennesker uttale seg. Så du er et trist skue, Sør.

Krøpling er et like negativt ladet ord som "neger".

Polakk er et helt nøytralt ord.

Skrevet

Vi har jo fått det inn med morsmelka, for ikke å snakke om i barnesangene.

Det er jo lov å tenke selv også.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Om leksemet "neger" heter det i Norsk Illustrert Ordbok (Kunnskapsforlaget, 1993) at ordet brukes om "en person som tilhører el. stammer fra den mørkhudede befolkningen i Afrika syd for Sahara" (s. 588). Det står ikke noe om at dette ordet som sådan har noen nedsettende betydning.

Gjest Men signaturen min får du aldri
Skrevet

Krøpling er et like negativt ladet ord som "neger".

Polakk er et helt nøytralt ord.

Sør -- siden du opplagt er forvirret:

På norsk er ordet "neger" IKKE negativt ladet -- se en hvilken som helst større norsk ordbok. Ordet betyr rett og slett "sort" eller "svart".

At du ev. synes at "neger" er et stygt ord, er så sin sak. Det gjør mange rasister også. Men ingen av dere er normgivende når det gjelder norsk språk.

På norsk er "krøpling" opplagt negativt. Se en hvilken som helst norsk ordbok av et visst format.

At "polakk" er nøytralt på norsk, forhindrer det ikke fra å bli oppfattet som negativt av polakkene selv. Men det er ikke polakker som skal normere norsk språk. Ei heller rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Jeg håper du etterhvert kan fatte dette. Om du ikke forstår det, kan du jo ta kontakt med professor Finn Erik Vinje ved Universitetet i Oslo. Han har, i motstening til deg, kompetanse til å uttale seg.

Skrevet

Men hva sier man om en person fra Polen da?

Det heter jo en svenske, en nordmann, en spanjol, en danske, en finne, en kineser, en japaneser osv.

Hva heter det hvis det ikke heter polakk da?!

Skrevet

Om leksemet "neger" heter det i Norsk Illustrert Ordbok (Kunnskapsforlaget, 1993) at ordet brukes om "en person som tilhører el. stammer fra den mørkhudede befolkningen i Afrika syd for Sahara" (s. 588). Det står ikke noe om at dette ordet som sådan har noen nedsettende betydning.

"neger

(av lat. 'svart') betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara, for etterkommere av afrikanske slaver overført til Amerika, og for folk av afrikansk opprinnelse andre steder i verden. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Kilde: Aschehoug og Gyldendals

Store norske leksikon

====

Slik at du får det med deg: "De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Skrevet

Nei, nå går det over stokk og stein her.

Jeg har fortsatt ikke kommet over sjokket over at høvding er et rasistisk ord, og nå også eskimo.

I tillegg er det lov til å sprive pub som pøbb.

Vi lever i en syk verden.

Skrevet

Men hva sier man om en person fra Polen da?

Det heter jo en svenske, en nordmann, en spanjol, en danske, en finne, en kineser, en japaneser osv.

Hva heter det hvis det ikke heter polakk da?!

Selvsagt sier man polakk. Det er bare tull det som han/hun skriver.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Sør -- siden du opplagt er forvirret:

På norsk er ordet "neger" IKKE negativt ladet -- se en hvilken som helst større norsk ordbok. Ordet betyr rett og slett "sort" eller "svart".

At du ev. synes at "neger" er et stygt ord, er så sin sak. Det gjør mange rasister også. Men ingen av dere er normgivende når det gjelder norsk språk.

På norsk er "krøpling" opplagt negativt. Se en hvilken som helst norsk ordbok av et visst format.

At "polakk" er nøytralt på norsk, forhindrer det ikke fra å bli oppfattet som negativt av polakkene selv. Men det er ikke polakker som skal normere norsk språk. Ei heller rasister som mener at "neger" er et stygt ord.

Jeg håper du etterhvert kan fatte dette. Om du ikke forstår det, kan du jo ta kontakt med professor Finn Erik Vinje ved Universitetet i Oslo. Han har, i motstening til deg, kompetanse til å uttale seg.

Enda en gang:

"De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse."

Fra Aschehoug og Gyldendals

Store norske leksikon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...