Gjest Med vennlig hilsen CS Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg er en 20 år gammel jente som har prøvd forskjellige typer prevansjon de siste 4 årene. Jeg har brukt 3 forskjellige p-pille typer, men jeg blir kvalm av alle sammen. Den siste jeg brukte var Yasmine. Jeg brukte p-sprøyte i 9 månder, og blødde sammenhengene i de 9 måndene. Jeg bruker nå p-plaster, som fungerte kjempe bra til og begynne med, men nå blør jeg uregelmessig av dem også. Er ganske lei og oppgitt av hvordan hormonell prevansjon og jeg fungerer sammen. Kondommer er noe vi ikke bruker (har fast kjæreste), fordi det ikke er like godt, og fordi vi synes det er uromantisk (oss om det). Har mottat en brosjyre om Babycomp, Ladycomp og Pearly i posten, og lurer på om dette virkelig fungerer. De koster flere tusen kroner pr.stykk, men har 20 års levetid. De går kort sagt ut på at de måler når du har eggløsning, og når du har "sikre" perioder. Dette virker perfekt for meg, som ikke er glad i hormonell prevansjon. Tenk å ikke putte noe falskt inn i kroppen, men likevel være sikker på å ikke bli gravid. Gikk en gang nærmere 2 år uten noe som helst form for prevansjon, uten å bli gravid. Så jeg er ikke den som blir lettest gravid. Det var fordi jeg ble dårlig av p-piller. Kjæresten treffer jeg bare en gang i uken, og det er ikke alltid vi har sex, så også av den grunn føles hormonell prevansjon litt unødvendig. Noen som har prøvd Ladycomp/Pearly, eller noe lignende, og som kan gi meg et skikkelig svar på fordeler/ulemper med produktet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
blitz1365380771 Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Det finnes ingenting som heter sikre perioder!!!!! Spesielt ikke for en tyveåring. Det finnes perioder som er mer eller mindre "farlige". Ikke kast bort tusenvis av kroner på dette tøvet. Periodene dine blir ikke noe sikrere fordi om du har en liten, eksklusiv datamaskin til å holde deg oppdatert på hvilken dag det er! Kalenderen funker like godt. Dessuten lever sædcellene i minst to-tre døgn og hva hjelper det da om den lyser grønt på mandag når den skifter på tirsdag?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1077776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest persona Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg brukte Persona (søk på unipath persona), den er mye rimeligere i innkjøp men dyrere i drift. For det første, slike maskiner må brukes i kombinasjon med konsom, så hvis dere ikke liker å bruke kondom i det hele tatt er det liten vits. Poenget er at den sier fra når dere ikke behøver å bruke kondom, men disse "grønne" dagene kan jo godt komme midt i uken når dere ikke treffes. Og den er langtfra like sikker som hormonprevensjon, så den passer best for par som gjerne vil ha barn, men som helst vil vente litt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1077846 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Med vennlig hilsen CS Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Jeg brukte Persona (søk på unipath persona), den er mye rimeligere i innkjøp men dyrere i drift. For det første, slike maskiner må brukes i kombinasjon med konsom, så hvis dere ikke liker å bruke kondom i det hele tatt er det liten vits. Poenget er at den sier fra når dere ikke behøver å bruke kondom, men disse "grønne" dagene kan jo godt komme midt i uken når dere ikke treffes. Og den er langtfra like sikker som hormonprevensjon, så den passer best for par som gjerne vil ha barn, men som helst vil vente litt. Vi er for så vidt et par som ønsker barn, om noen år. Har funnet den jeg elsker, og som jeg håper blir far til mine barn, men jeg vil gjerne gjøre ferdig min utdannelse først. Det er ikke slik at vi må ha sex på "farlige" dager, eller at det er uaktuelt å bruke kondom avogtil, heller det enn hormonell prevansjon. Kan jeg spørre hvor lenge har du brukt metoden, og om du er fornøyd med den? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Med vennlig hilsen CS Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Det finnes ingenting som heter sikre perioder!!!!! Spesielt ikke for en tyveåring. Det finnes perioder som er mer eller mindre "farlige". Ikke kast bort tusenvis av kroner på dette tøvet. Periodene dine blir ikke noe sikrere fordi om du har en liten, eksklusiv datamaskin til å holde deg oppdatert på hvilken dag det er! Kalenderen funker like godt. Dessuten lever sædcellene i minst to-tre døgn og hva hjelper det da om den lyser grønt på mandag når den skifter på tirsdag?? Ja, jeg er 20, men kjæresten min nærmer seg 30 år, og vi har et godt og stailt forhold. Så jeg er "voksen" nok. Hvis det er det at 20 åringer blir lettere gravid du tenker på, så gikk jeg altså uten prevansjon i 2 år, så jeg tror ikke jeg er den mest fruktbare kvinnen i omkrins. Grunnen til at jeg vil begynne med de metodene er at jeg vil ha et naturlig forhold til kroppen min. Hormonell prevansjon ødlegger allmenn tilstanden min. Vet godt at det ikke finnes sikre dager, fordi sæd cellene kan leve opptil 5-døgn i kroppen, men det finnes sikrere dager, og jeg kan lære meg når de er, og lære å tyde kroppen min bedre. Er litt greit å vite dere som svarer meg sin prevansjons bakgrunn ,slik at jeg vet hvilket grunnlag dere har for meningene deres. Har f.eks. du prøvd sikre dager, eller har du god/dårlig opplevelse med hormonell prevansjon? Takk for alle svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078349 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrasteia Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Ja, jeg er 20, men kjæresten min nærmer seg 30 år, og vi har et godt og stailt forhold. Så jeg er "voksen" nok. Hvis det er det at 20 åringer blir lettere gravid du tenker på, så gikk jeg altså uten prevansjon i 2 år, så jeg tror ikke jeg er den mest fruktbare kvinnen i omkrins. Grunnen til at jeg vil begynne med de metodene er at jeg vil ha et naturlig forhold til kroppen min. Hormonell prevansjon ødlegger allmenn tilstanden min. Vet godt at det ikke finnes sikre dager, fordi sæd cellene kan leve opptil 5-døgn i kroppen, men det finnes sikrere dager, og jeg kan lære meg når de er, og lære å tyde kroppen min bedre. Er litt greit å vite dere som svarer meg sin prevansjons bakgrunn ,slik at jeg vet hvilket grunnlag dere har for meningene deres. Har f.eks. du prøvd sikre dager, eller har du god/dårlig opplevelse med hormonell prevansjon? Takk for alle svar. Jeg er på din alder og har snart brukt Ladycomp i et år uten å bli gravid. Syklene mine er uregelmessige, men verken jeg eller Ladycompen har noen problemer med å tolke dem. Er du motivert til å lære metoden Ladycomp og Pearly er programmert etter trenger du ikke bruke tusenvis av kroner på en computer. Alt du trenger er en penn og et tempskjema (er du interessert kan jeg sende et til deg som jeg selv har laget). I tillegg trenger du en som kan lære deg metoden eller en bok. Skulle du være interessert anbefaler jeg boken "Taking Charge of Your Fertility" av Toni Weschler. Hun er en av de fremste ekspertene på "fertility awareness". Hvis du ikke har tid eller lyst til å sette deg inn i stoffet er Ladycomp eller Pearly glimrende alternativ dersom dere synes det er greit å bruke kondom eller pessar (evt. avstå fra samleie) i dine fruktbare perioder. Til slutt vil jeg bare si at det er synd at helsepersonell i Norge er så uvitende når det kommer til naturlig prevensjon. Mange sier at det ikke finnes sikre perioder. Dette er ukorrekt. Jeg forstår at mange leger ikke ønsker å anbefale denne metoden til pasienter, da de tror at kartlegging av syklusen er for mye arbeid, men mange kvinner er faktisk i stand til å ta ansvar for sin egen kropp. Selv jobber jeg på frivillig basis som prevensjonsveileder for amerikanske kvinner og jeg anbefaler aldri denne metoden til noen med mindre de selv forestår det og er motiverte til det. Her en en knippe linker som kanskje vil interessere deg: http://www.sexualhealth.com/article.php?Action=read&article_id=359&channel=2&topic=90 http://www.plannedparenthood.org/bc/cchoices5.html#FAM (Heldigvis for amerikanske kvinner er denne metoden mer anerkjent i USA enn i lille Norge.) Lykke til med valg av prevensjon! - Ada 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078553 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrasteia Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Jeg er på din alder og har snart brukt Ladycomp i et år uten å bli gravid. Syklene mine er uregelmessige, men verken jeg eller Ladycompen har noen problemer med å tolke dem. Er du motivert til å lære metoden Ladycomp og Pearly er programmert etter trenger du ikke bruke tusenvis av kroner på en computer. Alt du trenger er en penn og et tempskjema (er du interessert kan jeg sende et til deg som jeg selv har laget). I tillegg trenger du en som kan lære deg metoden eller en bok. Skulle du være interessert anbefaler jeg boken "Taking Charge of Your Fertility" av Toni Weschler. Hun er en av de fremste ekspertene på "fertility awareness". Hvis du ikke har tid eller lyst til å sette deg inn i stoffet er Ladycomp eller Pearly glimrende alternativ dersom dere synes det er greit å bruke kondom eller pessar (evt. avstå fra samleie) i dine fruktbare perioder. Til slutt vil jeg bare si at det er synd at helsepersonell i Norge er så uvitende når det kommer til naturlig prevensjon. Mange sier at det ikke finnes sikre perioder. Dette er ukorrekt. Jeg forstår at mange leger ikke ønsker å anbefale denne metoden til pasienter, da de tror at kartlegging av syklusen er for mye arbeid, men mange kvinner er faktisk i stand til å ta ansvar for sin egen kropp. Selv jobber jeg på frivillig basis som prevensjonsveileder for amerikanske kvinner og jeg anbefaler aldri denne metoden til noen med mindre de selv forestår det og er motiverte til det. Her en en knippe linker som kanskje vil interessere deg: http://www.sexualhealth.com/article.php?Action=read&article_id=359&channel=2&topic=90 http://www.plannedparenthood.org/bc/cchoices5.html#FAM (Heldigvis for amerikanske kvinner er denne metoden mer anerkjent i USA enn i lille Norge.) Lykke til med valg av prevensjon! - Ada "Alt du trenger er en penn og et tempskjema(...)" Og et termometer, selvfølgelig! - Ada 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078555 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoriaMoria Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Har du vurdert god , gammeldags kobberspiral da? Den er hormonfri den også vet du. -Jeg kan heller ikke bruke hormonell prevensjon, og kobberspiral ble alternativet for meg. Man har selvsagt også muligheten for peassar som ikke-hormonell prevensjon.. men dét er jo liksom ikke noe -mindre - styrete enn kondom da :-P 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrasteia Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Det finnes ingenting som heter sikre perioder!!!!! Spesielt ikke for en tyveåring. Det finnes perioder som er mer eller mindre "farlige". Ikke kast bort tusenvis av kroner på dette tøvet. Periodene dine blir ikke noe sikrere fordi om du har en liten, eksklusiv datamaskin til å holde deg oppdatert på hvilken dag det er! Kalenderen funker like godt. Dessuten lever sædcellene i minst to-tre døgn og hva hjelper det da om den lyser grønt på mandag når den skifter på tirsdag?? Ladycomp/Pearly tar hensyn til hvor mange dager sæd kan overleve. Det betyr da at om du har sex på en grønn dag og neste dag blir rød er du fortsatt trygg. - Ada 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gravid24 Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Ja, jeg er 20, men kjæresten min nærmer seg 30 år, og vi har et godt og stailt forhold. Så jeg er "voksen" nok. Hvis det er det at 20 åringer blir lettere gravid du tenker på, så gikk jeg altså uten prevansjon i 2 år, så jeg tror ikke jeg er den mest fruktbare kvinnen i omkrins. Grunnen til at jeg vil begynne med de metodene er at jeg vil ha et naturlig forhold til kroppen min. Hormonell prevansjon ødlegger allmenn tilstanden min. Vet godt at det ikke finnes sikre dager, fordi sæd cellene kan leve opptil 5-døgn i kroppen, men det finnes sikrere dager, og jeg kan lære meg når de er, og lære å tyde kroppen min bedre. Er litt greit å vite dere som svarer meg sin prevansjons bakgrunn ,slik at jeg vet hvilket grunnlag dere har for meningene deres. Har f.eks. du prøvd sikre dager, eller har du god/dårlig opplevelse med hormonell prevansjon? Takk for alle svar. Heisann! Her kommer svar fra en gravid kvinne! Jeg taklet heller ikke p-piller og ble lett veldig overfølsom, dårlig etc. Jeg og typen bestemte oss for å prøve Persona. Må si at det funket veldig bra med tanke på at jeg følte meg mye bedre og at forholdet ble bedre!!! Jeg hadde også gått heeelt uten prevensjon en tidligere periode og "trodde ikke jeg kunne bli lett gravid". Etter å ha brukt Persona i 6 mnd viste det seg likevel at dagene bare ble'grønne'... Jeg måtte til slutt ta en graviditetstest og den viste positiv! Dette prevensjonmiddelet er derfor ikke såå sikkert! Det som er kjempeviktig at dere gjør før dere bytter til dette er at dere snakker om på forhånd hva dere evt. vil gjøre om du blir gravid! Dette hadde ikke vi snakket så mye om og det tok sin tid før vi bestemte oss for å beholde barnet! Jeg er nå 3 mnd på vei og lykkelig for det! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest persona Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 Vi er for så vidt et par som ønsker barn, om noen år. Har funnet den jeg elsker, og som jeg håper blir far til mine barn, men jeg vil gjerne gjøre ferdig min utdannelse først. Det er ikke slik at vi må ha sex på "farlige" dager, eller at det er uaktuelt å bruke kondom avogtil, heller det enn hormonell prevansjon. Kan jeg spørre hvor lenge har du brukt metoden, og om du er fornøyd med den? http://www.persona.info/no/ Jeg har brukt Persona i to perioder, første gang i tre år, andre gang i et halvt år. Begge gangene var i perioden etter jaeg hadde sluttet med annen prevensjon, begge ganger ble jeg gravid nesten umiddelbart vi prøvde. men jeg har hørt om flere som har blitt gravide før de ønsket med Persona. All hormonprevensjon må være helt ute av kroppen, og du må ha hatt minst et par naturlig sykluser før du begynner å bruke persona (og alle andre slike metoder). Det betyr en del måneder med bare kondom, Nå som du bruker p-plaster. De første månedene på persona brukes til å kartlegge syklusen din, så da gir den veldig få grønne dager, og du må teste (urinprøve med en gang du våkner) veldig ofte. Etter hvert kjenner den syklusen din, og du behøver bare å teste ca ¼ av dagene i måneden. Glemmer du å tisse på testen en morgen, får du mange flere røde dager resten av måneden. Har du glemt det, kan du ikke gjøre det like etterpå, for da er det ikke første morgenurin, og den nye urinen inneholder for lite "informasjon". Lurer du testen, lurer du bare deg selv, og du risikerer at den viser feil (og at du blir gravid). For dere som bare er sammen i helgene, ser jeg nesten ingen glede av maskinen, det vil gå mange måneder fremover dere må bruke kondom hver gang (først for at p-plasteret er helt ute av kroppen, deretter noen "oppstartmåneder", og så vil dere ofte oppleve at dagene dere er sammen er røde (og at dagene du er alene er grønne). Du må ta veldig mange tester mens du er alene og allikevel ikke trenger informasjonen, for at den skal gi riktig informasjon de dagene dere er sammen. Så lenge du studerer, er det vel ikke ønskelig å bli gravid, jeg ville snakket med legen om andre alternativer. Jeg har flere venninner som har brukt spiral selv om de ikke har først, så lenge man vet at begge er trofaste (en chlamydiainfeksjon betyr sterilitet hvis man bruker spiral) og du løper til legen hvis du oppdager noe som kan være en infeksjon, så er spiral en flott prevensjon for mange. Persona / Lady Comp er også flott men best hvis man bor sammen og kan utnytte alle de grønne dagene! Og at en graviditet egentlig bare er hyggelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/165574-ladycomppearly-sikker-prevansjon/#findComment-1078725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.