Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter fullgåtte 27 uker fikk jeg satt lungemodningssprøyte. Jeg er i faresonen for at fødselen kan sette igang for tidlig.

Nå lurer jeg på i hvilken uke lungene egentlig ville blitt ferdig utviklet hvis denne spøryten ikke hadde blitt satt. Og er denne kortisonsprøyta ett "fullgodt alternativ". Dvs. vil babyen kunne klare å puste selv nå hvis den ble født. Jeg er fullgåtte 28 uker idag.

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16594-ang-lungemodningsspr%C3%B8yte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lungene er egentlig ikke helt klare for å puste luft før ihvertfall fullgåtte 34 uker. "Lungemodningssprøyte" (Celeston?) er ikke noen garanti for at barnet får bedre lunger, men det har vist seg at det er til stor hjelp for de minste premature. Mange for tidlig fødte puster helt fint av seg selv lenge før uke 34, men at en baby født i uke 28 kan puste helt uten hjelp er nok ikke spes. sannsynlig. Hva slags støtte den trenger er jo også avgjørende, - puster barnet selv så vil det jo ikke trenge respirator, men kanskje CPAP-behandling.

Fortsett å motta lungemodningssprøytene, ta det med ro og håp på det beste. Hver dag i magen teller:)

Lykke til!

Trine Endsjø, jordmor

Hvis barnet blir født før uke 32, er det vanlig at man forebygger evt. lungeskader hos barnet ved å gi denne type sprøyte. Etter uke 32 regner man med at lungene uansett er modne, og dermed er det ikke så risikabelt å føde før uke 32 som tidligere. Sprøyten kan ha veldig god effekt på lungemodningen, men kan uansett ikke sammenligne slik hjelp med at barnet fikk ligge lenger i mors liv. Den sprøyten vi her snakker om, inneholder et stoff som heter surfaktant, noe som normalt finnes i barnets lunger de siste 8-10 ukene før fødsel. Stoffet inneholder fettstoffer og proteiner som reduserer overflatespenningen i lungene. Det må være tilstede når luften kommer inn for at lungene ikke skal klappe sammen p.g.a. overflatespenningen. Jeg regner med at du har fått god informasjon av legene på sykehuset, og jeg antar også at du er innlagt. Er du ikke det, er kanskje ikke faren for prematur fødsel så stor lenger. Føler du at du trenger mer informasjon synes jeg du skal snakke med lege på sykehuset.

Hvis barnet blir født før uke 32, er det vanlig at man forebygger evt. lungeskader hos barnet ved å gi denne type sprøyte. Etter uke 32 regner man med at lungene uansett er modne, og dermed er det ikke så risikabelt å føde før uke 32 som tidligere. Sprøyten kan ha veldig god effekt på lungemodningen, men kan uansett ikke sammenligne slik hjelp med at barnet fikk ligge lenger i mors liv. Den sprøyten vi her snakker om, inneholder et stoff som heter surfaktant, noe som normalt finnes i barnets lunger de siste 8-10 ukene før fødsel. Stoffet inneholder fettstoffer og proteiner som reduserer overflatespenningen i lungene. Det må være tilstede når luften kommer inn for at lungene ikke skal klappe sammen p.g.a. overflatespenningen. Jeg regner med at du har fått god informasjon av legene på sykehuset, og jeg antar også at du er innlagt. Er du ikke det, er kanskje ikke faren for prematur fødsel så stor lenger. Føler du at du trenger mer informasjon synes jeg du skal snakke med lege på sykehuset.

For det første er det rett og slett TULL å si at lungene uansett er modne etter uke 32. Dette er det enorme individuelle forskjeller på.

For det andre så inneholder Celeston så vidt meg bekjent slett ikke surfactant, men glukokortikoidet betametason. Dette gis til mor for å forebygge respiratorisk distress-syndrom (RDS) hos barnet. Surfaktant har imidlertid en sentral rolle i _behandling_ av RDS hos premature. Dette stoffet gis da i tuben til barnet etter at diagnosen er stillt. Surfaktant (Curocurf eller Survanta-Vent)senker overflatespenningen i alveolene slik at gassutveksling lettere kan skje.

Rett skal være rett...eller hva, Endsjø?!?

Trine Endsjø, jordmor

For det første er det rett og slett TULL å si at lungene uansett er modne etter uke 32. Dette er det enorme individuelle forskjeller på.

For det andre så inneholder Celeston så vidt meg bekjent slett ikke surfactant, men glukokortikoidet betametason. Dette gis til mor for å forebygge respiratorisk distress-syndrom (RDS) hos barnet. Surfaktant har imidlertid en sentral rolle i _behandling_ av RDS hos premature. Dette stoffet gis da i tuben til barnet etter at diagnosen er stillt. Surfaktant (Curocurf eller Survanta-Vent)senker overflatespenningen i alveolene slik at gassutveksling lettere kan skje.

Rett skal være rett...eller hva, Endsjø?!?

Ja, det er tydelig at jeg har vært på tynn is her. Beklager veldig. Noen ganger går det dessverre litt fort i svingene. Neste gang skal jeg selvfølgelig dobbeltsjekke med litteraturen eller annen ekspertise, evt. henvise til annet forum

Uansett, det er fint at de av brukerne som har gode kunnskaper, deler det med oss andre.

Gjest (Anonymous)

Lungene er egentlig ikke helt klare for å puste luft før ihvertfall fullgåtte 34 uker. "Lungemodningssprøyte" (Celeston?) er ikke noen garanti for at barnet får bedre lunger, men det har vist seg at det er til stor hjelp for de minste premature. Mange for tidlig fødte puster helt fint av seg selv lenge før uke 34, men at en baby født i uke 28 kan puste helt uten hjelp er nok ikke spes. sannsynlig. Hva slags støtte den trenger er jo også avgjørende, - puster barnet selv så vil det jo ikke trenge respirator, men kanskje CPAP-behandling.

Fortsett å motta lungemodningssprøytene, ta det med ro og håp på det beste. Hver dag i magen teller:)

Lykke til!

Barnet kan godt puste selv, selv om det ligger i respirator. Det som gjør at mange barn født så¨tidlig havner i respirator er at de blir fort utslitte av å puste.

Mange på vår avdeling var født rundt uke 28, og det fleste pustet selv. Og de lå i respirator! Det gjorde også vår sønn. Han lå i respirator i 8 dager, men pustet selv, men fikk hjelp av respiratoren. De har jo også umoden hjerne så tidlig, så derfor hender det at de glemmer å puste, og da hjelper resp. til.

CPAP er jo en slags "motvind" som hjelper dem med å holde lungene åpne, så de ikke klapper sammen for hvert åndedrag.

Man får kun tre lungemodningssprøyter. To de to første dagene og så en siste etter en uke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...