Gå til innhold

Kan noen være ærlige...

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er her dette innlegget skal være men men...

Har nå gått i vel over åtte år med den samme smerten i håndledd, tidvis ankler, knær og hofter. Smertene i håndledd har øket mye de senere år, og den kan minne mye om den smerten man føler når man vrikker ankler. Denne smerten er mer eller mindre konstant og er pulserende. Det er ikke alltid like ille, men jeg har ikke klart å finne noe sammenheng verken i forbindelse med kosthold, vær, mensen, trening osv. Har vært hos lege i årevis, tatt et utall antall blodprøver, men ingen kommer ut med vetige svar. En gang ble det sagt at jeg hadde høyt stoffskifte, men ved neste blodprøve var dette normalt og ingen diagnose gitt. Jeg er 19 år, jente, og er mye i aktivitet/ute i friluft. Kan knapt kalles trener, men jeg beveger meg nok til at jeg er i ok form.

Poenget mitt er..Jeg blir aldri tatt seriøst hos lege, i og med at smerten ikke synes/ingen hevelser/klumper, ingenting på røntgen eller blodprøver.

Er det noen som har vært i samme situasjon som har noen tips til hva dette kan være? Hos lege blir jeg føyset vekk med at dette er noe alle har i større/mindre grad, og jeg må bare leve med det.

Er det bare jeg som syter, eller kan det være noe?

Dette bringer meg også til å tenke som så at..Kanskje det ikke er så vondt som jeg vil ha det til..

Men noen få eksempler: Har problemer med giring på bil

Mister en del krefter i armer under de verste perioder

Kan avogtil ikke reise meg selv ut av stoler/ol. v.h.a armer pga store smerter.

Håper dette ikke ble så veldig langt og kjedelig/uforståelig, og at noen forbarmer seg over meg og svarer :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166050-kan-noen-v%C3%A6re-%C3%A6rlige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Hadde i din alder noe av de samme problemene. Legen konstanterte senebetennelse i håndledda. Kunne i perioder miste kreftene i armene fullstendig, kunne ikke engang løfte en kaffekopp. Fikk den gang med. for dette, men husker ikke i dag hvilke. Men det som hjalp meg best var støttebandasje i de periodene jeg kjente det som værst.

"Hos lege blir jeg føyset vekk med at dette er noe alle har i større/mindre grad, og jeg må bare leve med det. Er det bare jeg som syter, eller kan det være noe?

Dette bringer meg også til å tenke som så at..Kanskje det ikke er så vondt som jeg vil ha det til.."

Jeg kjenner meg veldig igjen i din situasjon!!! Nå har ikke jeg samme problem som deg........men disse tankene o9m at jeg syter, er til bry, har jeg virkelig så vondt, hypokonder????......fotfølger meg. Jeg har alldri blitt tatt alvorlig av min fastlege......Han oppfører seg svært paternalistisk!!!!!! Jeg blir forbanna bare jeg tenker på det. Skjulte plager blir ikke tatt på alvor, men hadde jeg kommet med en sprut blødning hadde det vært andre boller......

Mitt råd er: STÅ PÅ DITT! Ikke gi deg!!!!

Lykke til! :D

Skjønner deg så godt. Det er vondt å ikke bli tatt alvorlig.

Mine sykdom begynte slik som hos deg. Først håndleddet, var til sjekk for carpal tunnel syndrom, men så var det ikke det. Så kom hofter, knær, ankler osv., i tillegg til mange andre "rare" smerter.

Jeg byttet fastlege og ble tatt alvorlig, men de fant ikke ut av det for det. Jeg følte meg som en skikkelig hypokonder og selvom jeg hadde forferdelige smerter så lurte jeg på om det var noe jeg lagde meg selv.

Min lege var kjempesøt og sa at jeg tror du har vondt, men dessverre så er det sånn at noen sykdommer vises ikke på f.eks. blodprøver før etter 10 - 15 år.

Nå kollapset kroppen min slik at jeg ble lagt inn på sykehus og fikk en diagnose.

Jeg skjønner så godt frustrasjonen din. Hva med å prøve å bytte lege?

Mine sykdom begynte slik som hos deg. Først håndleddet, var til sjekk for carpal tunnel syndrom, men så var det ikke det. Så kom hofter, knær, ankler osv., i tillegg til mange andre "rare" smerter.

Jeg byttet fastlege og ble tatt alvorlig, men de fant ikke ut av det for det. Jeg følte meg som en skikkelig hypokonder og selvom jeg hadde forferdelige smerter så lurte jeg på om det var noe jeg lagde meg selv.

Min lege var kjempesøt og sa at jeg tror du har vondt, men dessverre så er det sånn at noen sykdommer vises ikke på f.eks. blodprøver før etter 10 - 15 år.

Nå kollapset kroppen min slik at jeg ble lagt inn på sykehus og fikk en diagnose.

Du har vært heldig!!! :))

Ble nesten rørt av å lese innlegget ditt!

"Legen min var så søt......."!!!

Jeg sliter også med fastlegen min........har tenkt tanken på å bytte, men er redd for hvilken lege jeg ender opp med......tenk om den er like gal som den jeg har nå......eller enda verre?????

Annonse

Jeg sliter også med fastlegen min........har tenkt tanken på å bytte, men er redd for hvilken lege jeg ender opp med......tenk om den er like gal som den jeg har nå......eller enda verre?????

Du tenker akkurat slik som meg du. Min lege er flink med dog så treg. Bruker flere mnd på å skrive en henvisning.

Du tenker akkurat slik som meg du. Min lege er flink med dog så treg. Bruker flere mnd på å skrive en henvisning.

Uff ja!!!! Jeg sliter veldig med legen min! Har ler av meg! Du har sikker lest tidligere innlegg av meg, at jeg sliterb med ufrivillige kramper i kroppen.........jeg måtte krangle meg til MR av hodet! Blir sur å lei av bare tanken! Tenk å bli behandlet slik! ÅÅÅHHHHRRR.....

Har du byttet???

Ja jeg har vært veldig heldig med den legen jeg har fått nå, men den forrige var en skikkelig r-v. Jeg fortalte dette til min nye lege at jeg kom til henne for en second opinion.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke leger har skjønt at man kan ha mange sykdommmer eller smerter som det ikke bare er å ta en blodprøve av og så har man diagnosen klar etter kort tid.

Jeg er jo veldig glad for endelig å ha fått en diagnose selvom den var noe mer alvorlig enn jeg kunne tenkt meg. Var hos legen min i går fordi jeg nå har vært sykemeldt snart et år og dette med penger, mulighet for jobb etterhvert osv. har stresset meg, men hun beroliget meg med at dette skulle ordne seg. Ble jeg så frisk at jeg kunne jobbe og ikke fikk noen jobb av meg selv så var det trygdekontoret/aetat som måtte ta ansvaret. Deilig å vite oppi all sykdom.

Håper de finner ut hva som feiler deg og at det er noe de kan gjøre så du får det bedre :-)

Ja jeg har vært veldig heldig med den legen jeg har fått nå, men den forrige var en skikkelig r-v. Jeg fortalte dette til min nye lege at jeg kom til henne for en second opinion.

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke leger har skjønt at man kan ha mange sykdommmer eller smerter som det ikke bare er å ta en blodprøve av og så har man diagnosen klar etter kort tid.

Jeg er jo veldig glad for endelig å ha fått en diagnose selvom den var noe mer alvorlig enn jeg kunne tenkt meg. Var hos legen min i går fordi jeg nå har vært sykemeldt snart et år og dette med penger, mulighet for jobb etterhvert osv. har stresset meg, men hun beroliget meg med at dette skulle ordne seg. Ble jeg så frisk at jeg kunne jobbe og ikke fikk noen jobb av meg selv så var det trygdekontoret/aetat som måtte ta ansvaret. Deilig å vite oppi all sykdom.

Håper de finner ut hva som feiler deg og at det er noe de kan gjøre så du får det bedre :-)

Det er helt sikkert ikke noe å bry seg om, men det å ikke bli trodd av legen gjør faktisk at man blir enda mer syk.......på en måte slik at man kan "bevise" at man har rett! Forstod du?? Hehehe.... :D

Næh.....Fastlege ordninga var noe stort tull for min del......

Uff ja!!!! Jeg sliter veldig med legen min! Har ler av meg! Du har sikker lest tidligere innlegg av meg, at jeg sliterb med ufrivillige kramper i kroppen.........jeg måtte krangle meg til MR av hodet! Blir sur å lei av bare tanken! Tenk å bli behandlet slik! ÅÅÅHHHHRRR.....

Har du byttet???

Nei, jeg har hatt samme i 15 år og han kjenner meg og jeg vet ikke om jeg orker å starte på nytt med en ny teit lege.

Gjest Hvilken diagnose?

Hei Fei!

Vil du si hvilken diagnose du fikk etter denne snikende starten?

Hei Fei!

Vil du si hvilken diagnose du fikk etter denne snikende starten?

Vet ikke om du er den samme som skrev hovedinnlegget, men som jeg skrev i innlegget mitt så fikk jeg etterhvert mange flere symptomer enn disse i ledd.

Dette har nok ligget latent i kroppen min i mange år, men skjøt først fart etter en dobbelsidig lungebetennelse for 3 år siden.

Jeg har en autoimmun sykdom, men siden den har angrepet sentralnervesystemet så er det også en nevrologisk sykdom. Det er en rimelig sjelden sykdom så jeg tror det skal mye til at du som skriver hovedinnlegget har denne.

Annonse

Kanskje du skulle legge det inn på kroniske sykdommer, for meg kan det høres litt ut som fibromyalgi.

Det høres nesten litt ut som revmatoid artritt i flere ledd (polyartritt,RA), men jeg tror at den sykdommen ville blitt konstantert ved blodprøver.Det er en revmatisk sykdom som angriper leddene og lager betennelser i dem. Men jeg tror at man ville merket aktive perioder av sykdommen ved nedsatt allmenntilstand (feber, smerter osv).

Det høres nesten litt ut som revmatoid artritt i flere ledd (polyartritt,RA), men jeg tror at den sykdommen ville blitt konstantert ved blodprøver.Det er en revmatisk sykdom som angriper leddene og lager betennelser i dem. Men jeg tror at man ville merket aktive perioder av sykdommen ved nedsatt allmenntilstand (feber, smerter osv).

Flere jeg kjenner har ikke fått påvist leddgikt på blodprøver før etter 10 - 15 år. Det sa legen min også for hun trodde først jeg hadde psoriasisleddgikt.

Flere jeg kjenner har ikke fått påvist leddgikt på blodprøver før etter 10 - 15 år. Det sa legen min også for hun trodde først jeg hadde psoriasisleddgikt.

Legen min og jeg har hatt mistanke om at jeg har en form for revmatisme i snart 8 år, uten at de finner noe konkret på blodprøver eller hos revmatolog. Tar blodprøver ca 1 gang i året, og er hos revmatolog minst hvert andre år. Det eneste legen da kan tilby er å dytte meg full av medisiner, som forøvrig gjør at jeg sover vanvittig mye (opp til 18 timer i strekk), og at jeg generelt ser sløv og dopet ut, noe som igjen fører til at skoleinnsatsen er på topp...

Det begynte med at jeg hadde smerter i venstre ankel og i senene under foten, og det ble da avfeid med voksesmerter (dette var før jeg fikk den legen jeg har nå), siden jeg bare var 12 år gammel. Da disse "voksesmertene" etterhvert spredte seg til høyre ankel og fot, og så videre til knær og hofter, var det endelig noen som fant ut at det kanskje ikke var voksesmerter jeg hadde allikevel...

Utallige blodprøver, legetimer, besøk hos revmatolog, røntkenbilder og fysioterapaut er det nærmeste en diagnose jeg har fått at "det er NOE som er galt, men jeg vet ikke nøyaktig hva... Du har vel en eller annen form for revmatisme, men jeg kan ikke si noe sikkert..." Betryggende, hva..? :) Det er fint å vite at man ikke er helt alene om å føle seg utenfor normalen. Har man brukket et ben eller blør en eller annen plass er det "greit å være syk", men så lenge ingen ser noe konkret, føler en seg bare i veien og blir gjerne sett på som en som syter over ingenting...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...