Snorkfrøken Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei! Først en presentasjon. Jeg er andregangsfødende med ul-termin 9. mars. Usikker mens-termin 24. Februar. Nå har barnet lagt seg i seteleie. Om h*n ikke har snudd seg til neste 30. Januar vil jeg bli henvist til sykehuset for å prøve å snu h*n. Hva skjer om barnet ikke vil snu seg? Må jeg selv ta stilling til setefødsel eventuelt keisersnitt? har mange bekymringer ang. dette. -hadde håpet på en normal fødsel. Hva er prosedyrer ved setefødsel?-må man ha bedøvelse/lett narkose når hodet skal fødes? og ang. planlagt keisersnitt kan det da tas vurdering av barnets størrelse og eventuelt få keisersnittet før ul-terminen om barnet er passe stort. -er redd for hastekeisersnitt i tilfelle fødselen skulle starte. Blir nok å spørre jordmor på mitt lokale sykehus om barnet ikke snur seg, men i mellomtiden lurer jeg veldig på alt dette, og håper du tar deg tid til å svare meg :-) Kan det være forskjellige prosedyrer fra sykehus til sykehus? En litt småbekymret 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16608-setef%C3%B8dselkeisersnitt-langt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Hvis det er sånn at de skal prøve å snu barnet, så er det store sjangser for at dette vil lykkes. Uansett er det mulig for barnet å snu seg spontant, til hodeleie, inntil det er få uker igjen til fødselen. Sjangsene for dette reduseres kraftig fra uke til uke, selvfølgelig. Det er i dag en del diskusjoner på gang om hva som regnes for det beste for barnet, å bli født vaginalt i seteleie, eller ved keisersnitt. Man ser nok at risikoen for barnet er litt mindre ved keisersnitt, men totalt sett er det ikke så stor risiko man snakker om, uansett. Risikoen for komplikasjoner hos mor, er imidlertid litt større ved keisersnitt, i.o.m. at dette faktisk er et operativt inngrep, som i seg selv kan medføre komplikasjoner. Hvis du får muligheten til å velge mellom keisersnitt og vaginal fødsel, synes jeg du skal be om en nøye gjennomgang av begge prosedyrer før du tar noen endelig avgjørelse. Jeg vil likevel skissere noen generell trekk. Ved vaginal fødsel er det vanlig at man får epiduralbedøvelse, narkose gis aldri ved vaginal fødsel. Ofte må man bruke tang på hodet for å få barnet ut raskt etter at kroppen har kommet ut. Ved keisersnitt prøver man å planlegge inngrepet til +/- 10 dager før ultralydtermin, og det vanligste i dag er at man bruker epiduralbedøvelse også her. Far får vanligvis være med under inngrepet og både mor og far får hilse på barnet før det blir tatt med ut til barnelegekontroll. Far passer som oftest på barnet (sammen med barnepleier) til mor er tilbake på fødeavdelingen. Man trenger litt mer tid på barsel før man kommer hjem og ammingen kan gå noe tregere de første dagene enn ved vaginal fødsel. Hastekeisersnitt er sjelden nødvendig når man har planlagt keisersnitt. Selv om du mot formodning skulle gå i fødsel før den planlagte dato, er det som oftest tid til å skyndte seg sakte, altså få med seg alle de planlagte rutinene. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16608-setef%C3%B8dselkeisersnitt-langt/#findComment-76694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.