Gjest Krøllalfaen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Vi flyttet sammen i juni, og nå nærmer det seg første jul under samme tak. Han har tre herlige barn sammen med sin eks-kone. Det yngste barnet er bare 6 år og er født 2 år etter at de ble skilt! Jeg har fått god kontakt med barna. Nå har jeg foreslått for han at vi sier til barnas mor at det er hans tur å ha barna i jula i år. Tidligere har de vært hos henne vært eneste år, og han har vært der på julaften. Han hadde tatt dette opp med henne, og hun hadde sagt det er greit hvis hun også får komme til oss på julaften. Det synes hun er rimelig siden han alle de foregående årene har vært hos henne, og hvis barna skal være hos henne er vi velkommen dit har hun sagt. Jeg synes det er hårreisende at hun gjør krav på å få komme til oss på julaften, og har sagt til han at han må sette hardt mot hardt og si at barna er hos oss uten henne. Han synes det blir feil fordi han aldri har vært tvunget til å feire jul alene uten barna, han har alltid vært hos henne på julaften og barna har vært litt hos han og litt hos henne uten faste avtaler, de har bare fulgt hva som passer de voksne og hva barna har hatt lyst til. Jeg mener at det er nye tider nå siden jeg også er blitt en part nå, de kan ikke forvente at jeg skal orke å feire julaften sammen med hans eks. Må jo nevne at de også alltid har feriert sammen med barna om sommeren, men han påstår at de ikke har hatt noe forhold på mange år, siste gang de prøvde seg på et forhold var da 6-åringen ble til. Jeg vet nå ikke helt om jeg tror på dette da!! Høres jo merkelig ut. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg synes du skal la mora komme også. Hvis de er vant til å feire sammen så spiller da ikke det noen rolle. Tenk så hyggelig for ungene å være sammen med både mor og far på julaften. Husk at hun er ikke interessert i ham lenger, hun er bare interessert i at ungene skal det bra på julaften. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Persille Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg synes faktisk ikke det er merkelig at de vil feire jul sammen i det hele tatt! Og jeg synes faktisk det er rett og rimelig at hun stiller det kravet hun gjør, han er tydeligvis helt enig - og du er den som skaper konflikt her. Du var klar over at han hadde små barn da du ble sammen med ham, og måtte skjønne at det kom til å by på utfordringer. Reise på ferie sammen er jeg enig i at er litt drøyt, men ikke feire jul. Det er vel heller ingen selvfølge at samboere uten barn feirer jul sammen? Jeg hadde samboere i flere år, noen ganger var vi sammen hos en av familiene, og noen ganger reiste vi til hver vår familie. Kan du ikke la ham reise til barna, så kan du dra til familien din da? Eller invitere familin din til dere sammen med familien hans? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083704 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skilsmissebarn Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Når mine foreldre skilte seg for 6 år siden fortsatte vi også å feire familiejul noen år etterpå. Med en gang en av de fikk ny sambo eller et lengre fast forhold sluttet vi derimot med det, og min bror og jeg begynte å feire jul annenhvert år hos våre foreldre istedet. Jeg kunne ikke tenke meg en anstrengt høytid med mor og far og deres nye idyll, uansett hvor koselig det hadde vært og ha oss fire samlet igjen. Men det skal vel være sagt at vi var endel eldre enn barna du nevner (jeg var 18 og min bror 15). Et alternativ er jo å la henne ha barna denne julaftenen og dere feire jul med en av deres familier. Så blir hun i det minste ikke helt alene. Så kan dere ha de neste år og hun slipper sitte med følelsen av at dere har alt og hun ikkeno. Håper dere klarer komme frem til en løsning dere alle kan være fornøyde med! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083706 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vibbi :o) Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg forstår deg veldig godt, at du ikke vil ha eksen hans tilstede på julaften. Greit at man skal prøve så langt det går og alltid tenke på barnas beste, men det er ikke sikkert at det alltid er så lurt og ha eksen og ny samboer i samme rom. Det kan være at eksen eller den nye samboeren ikke vil det eller takler det så bra, og det vil barna merke. Både jeg og faren til min datter har nye partnere, og vi kommer ikke til å feire julen sammen i år. Vi gjorde det i fjor, for da var begge enslige. Faren har rett til å ha barna sine annen hver jul, uten at moren kan sette krav til å være med. Håper det løser seg for dere, og at dere får en koselig julaften!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg forstår at du ikke ønsker å feire jul sammen med hans eks. Men jeg forstår henne også. Hun har åpnet sitt hjem for ham i alle år, ikke rart om hun misliker at dere nå, relativt kort tid før jul, forventer at barna skal til dere og at hun skal være alene. Tenk også på en annen ting: Barna har vært vant til å feire jul med begge foreldre og hos mamma. Vil du at de skal oppleve at det at pappa har fått ny samboer er årsaken til at juletradisjonene deres blir endret ? Kanskje det hadde vært klokest å la moren ha barna alene iår, så kan de komme til dere neste år ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083711 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg skjønner godt at du ikke vil ha exen hans der. Jeg skjønner ikke at hun vil feire sammen med dere, når han er i ett nytt samboerforhold. Snakk om å bli 5. hjul på vogna. Men som mor ville jeg satt meg imot at barna skulle feire jula hos dere som er sammen, slik at jeg ble helt alene. Jeg ville protestert, men jeg vet ikke om jeg ville klart å gjennomføre protesten i praksis som noe annet enn en muntlig protest. Men både exmann og barn skulle fått vite at jeg helst ville ha barna hos meg, og slippe å være alene. Kanskje dere skulle spørre barna hvor de helst vil feire jula? Det ville jeg gjort om jeg og min ex var uenige om det, og så respektert barnas ønsker. Men jeg hadde ikke trumfet igjennom en storfamiliejul med exer og samboere og videre utover i slekta. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lykke til alle Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg synes at du skal gi deg her. Barna kommer først og slik er det når de er så små. Kan du ikke leve med en slik situasjon så må du gi opp forholdet synes jeg. All honør til mor og far som samarbeider så bra for barna sine!! Det er ikke så mange x-par som klarer det. Et alternativ er at dere har barna lillejulaften og feirer med julegaver og god mat denne dagen. Så kan mor ha barna på julaften og ha sin feiring. Det må da være et kompromiss som kan slå ann for alle parter. Det trenger ikke alltid være den 24. des. som teller. Man må være litt kreativ. Håper at dere kan bli enige utenat noen blir lei seg inkl. deg! For det er klart at du også skal ha all ære hvis du samler alle sammen og overser dine egne følelser på julaften. Egentlig så tror jeg at du vil få enda mer respekt av din kjære hvis du samarbeider med han og hans x-kone!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083738 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krøllalfaen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg forstår at du ikke ønsker å feire jul sammen med hans eks. Men jeg forstår henne også. Hun har åpnet sitt hjem for ham i alle år, ikke rart om hun misliker at dere nå, relativt kort tid før jul, forventer at barna skal til dere og at hun skal være alene. Tenk også på en annen ting: Barna har vært vant til å feire jul med begge foreldre og hos mamma. Vil du at de skal oppleve at det at pappa har fått ny samboer er årsaken til at juletradisjonene deres blir endret ? Kanskje det hadde vært klokest å la moren ha barna alene iår, så kan de komme til dere neste år ? Det er bare det at sånn ender alle diskusjoner, hun vinner alltid!! Jeg har ikke lyst til å gi meg denne gangen, hun har tross alt hatt barna hos seg i alle år. Jeg er snart 40 år og har aldri hatt barn eller stebarn, nå er det min tur synes jeg. Etter retten skulle han hatt barna hos seg på julaften like mange ganger som hun har hatt dem til nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krøllalfaen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 [quote name=Vibbi )' timestamp='1101719802' post='2354631] Jeg forstår deg veldig godt, at du ikke vil ha eksen hans tilstede på julaften. Greit at man skal prøve så langt det går og alltid tenke på barnas beste, men det er ikke sikkert at det alltid er så lurt og ha eksen og ny samboer i samme rom. Det kan være at eksen eller den nye samboeren ikke vil det eller takler det så bra, og det vil barna merke. Både jeg og faren til min datter har nye partnere, og vi kommer ikke til å feire julen sammen i år. Vi gjorde det i fjor, for da var begge enslige. Faren har rett til å ha barna sine annen hver jul, uten at moren kan sette krav til å være med. Håper det løser seg for dere, og at dere får en koselig julaften!! Godt at du støtter meg. Jeg kommer ikke til å gi meg denne gangen kjenner jeg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Kjenner du moren da? Kanskje hun er kjempehyggelig! Synes det er fint at de gjør det som er best for ungene og lar de feire jul med både mor og far, siden de fortsatt er venner. Vil du risikere å bli "heksa" i deres øyne fordi du ikke vil ha eksen der? Synes det er dårlig gjort å "ta barna" fra moren julaften når de er vant til å feire med begge foreldrene.. Kanskje dere burde ta en kaffe alle sammen en dag først, og se hvordan det går, SÅ kan dere begynne å rive og slite i ungene.. Det har jo aldri vært et problem for dem før, så hvorfor skal det bli det nå? greit nok at far har ny dame, men ungene kommer da først.. Stesøstra mi ble skikkelig venninne med eksens nye kone hun! De har ikke noe problemer med deres og våres barn, han har barn med begge kvinnene. De møtes ofte uten barn og mannen og - så det ER mulig! Kommer vel an på hvor trygg man er på seg selv og forholdet.. Han er jo sammen med deg nå, så hvorfor være "redd" for eksen hans? Hun er tross alt mor til dine stebarn, så det beste er jo at dere kommer overens.. Lykke til.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krøllalfaen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg synes faktisk ikke det er merkelig at de vil feire jul sammen i det hele tatt! Og jeg synes faktisk det er rett og rimelig at hun stiller det kravet hun gjør, han er tydeligvis helt enig - og du er den som skaper konflikt her. Du var klar over at han hadde små barn da du ble sammen med ham, og måtte skjønne at det kom til å by på utfordringer. Reise på ferie sammen er jeg enig i at er litt drøyt, men ikke feire jul. Det er vel heller ingen selvfølge at samboere uten barn feirer jul sammen? Jeg hadde samboere i flere år, noen ganger var vi sammen hos en av familiene, og noen ganger reiste vi til hver vår familie. Kan du ikke la ham reise til barna, så kan du dra til familien din da? Eller invitere familin din til dere sammen med familien hans? Hvem vet om vi er sammen neste jul i det hele tatt, hvis hun fortsetter å vinne alle diskusjoner omkring barna gir jeg opp. Det er tross alt meg han er samboer med nå. Det var mye på grunn av de skjønne barna jeg falt for han, derfor skjønner jeg ikke at han gjør dette mot meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krøllalfaen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Jeg synes du skal la mora komme også. Hvis de er vant til å feire sammen så spiller da ikke det noen rolle. Tenk så hyggelig for ungene å være sammen med både mor og far på julaften. Husk at hun er ikke interessert i ham lenger, hun er bare interessert i at ungene skal det bra på julaften. Så du mener at det at alle andre har det trivelig på julaften er viktigere enn at jeg også har det trivelig? Jeg tror ikke jeg vil trives med å feire jul sammen med dette kvinnemennesket. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Det er bare det at sånn ender alle diskusjoner, hun vinner alltid!! Jeg har ikke lyst til å gi meg denne gangen, hun har tross alt hatt barna hos seg i alle år. Jeg er snart 40 år og har aldri hatt barn eller stebarn, nå er det min tur synes jeg. Etter retten skulle han hatt barna hos seg på julaften like mange ganger som hun har hatt dem til nå! DIN tur??? Det er da ikke dine barn.. Er vel litt ego av deg å tenke sånn. Er jo barna man tenker på først og fremt. Hvis det skulle være noens tur, så er det farens.. Ikke din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babette Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Hvis hans eks orker å feire jul sammen med deg, bør du også kunne orke å feire sammen med henne. Det er tydelig at begge foreldrene er opptatt av barnas beste, og jeg synes det er du som er vanskelig som ikke forstår at det betyr mye for barna å ha begge foreldrene rundt seg på julaften. Enten bør du inkludere eksen hjemme hos dere, eller så bør du la samboeren feire sammen med dem. Hvis du ikke har noen andre å være sammen med (din egen familie?) på julaften, går det jo an at dere har en sein feiring sammen bare dere to når han komer hjem. Jeg er selv i samme situasjon som deg bortsett fra at barna er større, og har ikke hatt noen problemer med at han har feiret julaften sammen med barna og eksen, uten meg. Flytter man sammen med en mann med bagasje, må man være innstilt på å jenke seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083763 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sniff Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Forstår deg veldig godt. Og - hvis hun skal komme til dere i år,- er det da siste gang? Eller skal det fortsette sånn? Hun må da kunne være sammen med sin familie på juleaften annethvert år? Sånn er vel faktisk livet når man har valgt å få barn og så skille seg. Og ungene de får faktisk venne seg til det de også... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083764 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Skjønner dette er vanskelig. En må imidlertid ikke glemme å fokusere på barna akkurat på julaften og sette sine egne ønsker i bakgrunnen. Jeg kan forstå at moren setter seg på bakbena når dere kommer med dette nå så nær oppunder jul. Jeg synes dere bør finne en kompromissordning for denne julen, og så allrede i januar bestemme om dere fra neste år skal ha barna annethvert år eller hvordan dere skal gjøre det. For i år ville jeg foreslått at moren kom til middag og kaffe (og evt. julesanger/gå rundt treet), og at hun så gikk når minstebarnet la seg. Det er faktisk temmelig vanlig at x'er er sammen på julaften også etter at de har fått nye partnere (stusset første gang jeg hørte om det). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083765 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krøllalfaen Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Kjenner du moren da? Kanskje hun er kjempehyggelig! Synes det er fint at de gjør det som er best for ungene og lar de feire jul med både mor og far, siden de fortsatt er venner. Vil du risikere å bli "heksa" i deres øyne fordi du ikke vil ha eksen der? Synes det er dårlig gjort å "ta barna" fra moren julaften når de er vant til å feire med begge foreldrene.. Kanskje dere burde ta en kaffe alle sammen en dag først, og se hvordan det går, SÅ kan dere begynne å rive og slite i ungene.. Det har jo aldri vært et problem for dem før, så hvorfor skal det bli det nå? greit nok at far har ny dame, men ungene kommer da først.. Stesøstra mi ble skikkelig venninne med eksens nye kone hun! De har ikke noe problemer med deres og våres barn, han har barn med begge kvinnene. De møtes ofte uten barn og mannen og - så det ER mulig! Kommer vel an på hvor trygg man er på seg selv og forholdet.. Han er jo sammen med deg nå, så hvorfor være "redd" for eksen hans? Hun er tross alt mor til dine stebarn, så det beste er jo at dere kommer overens.. Lykke til.. Å de har forsøkt å få oss til å bli venninner lenge, men jeg nekter. Jeg har sett henne såvidt fra bilen, har ingen interesse av å hilse på henne eller bli venninne med henne. Hun er tross alt hans fortid som jeg det er på tide han blir ferdig med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Hvem vet om vi er sammen neste jul i det hele tatt, hvis hun fortsetter å vinne alle diskusjoner omkring barna gir jeg opp. Det er tross alt meg han er samboer med nå. Det var mye på grunn av de skjønne barna jeg falt for han, derfor skjønner jeg ikke at han gjør dette mot meg. Så det er egentlig barna du vil ha fordi du ikke har noen selv?? Moren og faren bestemmer faktisk over barna, ikke steforeldre selv om de har noe å si når barna er hos far/mor og ny samboer... Du kan ikke bli mammaen deres, de har allerede en mor. de er villige til å "dele" barna med deg, da kan ikke du være vrang og prøve å få dem for deg selv.. Ikke sikkert dere er sammen neste jul hvis mora får vinne diskusjonene?? Hvilke diskusjoner da? De DU er uenige i, eller de han er uenige i? Høres ut på meg at faren og moren har en godt samarbeid når det gjelder barna.. Dere har bodd sammen i 6 mnd. Du kan ikke forvente å begynne å ta over styringa når det gjelder barna! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 29. november 2004 Del Skrevet 29. november 2004 Så du mener at det at alle andre har det trivelig på julaften er viktigere enn at jeg også har det trivelig? Jeg tror ikke jeg vil trives med å feire jul sammen med dette kvinnemennesket. Synes du fokuserer veldig mye på egne ønsker, og glemmer at julen er barnas tid. Tror dessuten heller ikke du vil få en fin julaften om du trumfer gjennom en løsning bare du er helt fornøyd med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/166286-f%C3%B8rste-jul-som-samboere/#findComment-1083769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.