Gå til innhold

Første jul som samboere

Anbefalte innlegg

Ja, jeg begynner å skjønne at min tankegang virker egoistisk på folk. Dere kjenner ikke meg og hele historien så det er lett å dømme. Men jeg innrømmer gjerne at jeg er sjalu, og nesten alle som har svart meg i denne tråden har vært uenig med meg, så jeg tar hintet og skjønner at det er jeg som må gi meg - igjen.

Skrev et annet innlegg til deg nå nettop før jeg leste dette. Jeg skjønner at det ikke er så tilfredstillende å føle at man må "gi seg" hele tiden, men akkurat nå synes jeg dette tilfelle var ganske spesielt, og derfor er nok de fleste uenig med deg. Lykke til uansett.

Fortsetter under...

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Spirello

5

• Dorthe

4

• skorpionfisken

4

• Mary Poppins

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Forstår deg, og tror ikke problemet ditt egentlig er denne eksen, men at samboeren din og eksen blir enige om ting, uten at han tilsynelatende bryr seg om hva du mener?

Synes du er sær som ikke vil møte henne en gang, den oppførselen gavner deg ikke. Forskjell på å bli venninner og å kunne føre en høflig voksen samtale. Også får du kanskje mer du skulle sagt om du involverer deg mer?

Hvis de voksne presenterer det på en ordentlig måte, kan ungene helt fint feire jul uten den ene forelderen. Helt vanlig det!

For meg virker det svært unaturlig at moren faktisk vil feire jul sammen med dere. Hun vil ikke være uten barna, nei men da skulle hun ikke blitt skilt! Hun vil ha i pose og sekk, sånn jeg ser det. Og det vil han også.

Virker ikke som det er plass til deg i den familien der, de har sine rutiner, og vil ikke endre noe bare fordi du har kommet inn i bildet.

MEN - hvis dette er en engangsforeteelse fordi det er så kort tid å forberede barna, synes jeg du skal bite det i deg, også kan du og sambo ha deres egen julefeiring lille julaften f.eks. Pass på så du ikke blir den sjalu, onde stemoren ;-)

En tanke som slo meg er at eksen må ha kontroll, og det er derfor hun tvinger seg inn. Men det finner du bare ut ved å være hyggelig og se hvordan samværet foregår på nært hold. Ikke ved å holde deg i bakgrunnen og jamre :-)

Gjest ha et åpent sinn

Jeg tok ikke iq-testen men jeg regner med at jeg hadde fått høyere enn 70, har nå klart meg gjennom høgskoleutdanning uten problemer.

Jeg ser på svarene at jeg kanskje provoserer, jeg trodde ærlig talt folk tenker mer som meg, men det gjør de tydeligvis ikke. Er det virkelig vanlig å feire jul sammen med sine ex-er? Jeg trodde ikke det.

Skjønner at jeg kanskje må ta en ny samtale med min samboer, forslaget om at vi har barna lillejulaften var kanskje ikke så dumt? Det blir jo spennende å se om moren insisterer på å være med da også!

Jeg kan gjerne innrømme at jeg er sjalu på hans eks, jeg synes de har et unaturlig godt forhold. Jeg setter mine grenser, og jeg ønsker ikke henne i mitt hjem. Det må alle respektere uansett hva de synes om meg når jeg sier det!

Er det for mye forlangt?

Du synes de har et unaturlig godt forhold? Du skulle ønske de var litt mer uvenner..?

Synes det vitner om at samboeren din og hans eks er oppegående og fine mennesker når de bevarer vennskapet på denne måten - for ungenes skyld.

Hvis dette ikke passer helt inn i din oppfatning av "naturlig" , bør du nok se deg om etter noe annet. Dine (sære) behov kommer aldri til å være viktigere enn barnas behov.

Grow up, woman!

skorpionfisken

Forstår deg, og tror ikke problemet ditt egentlig er denne eksen, men at samboeren din og eksen blir enige om ting, uten at han tilsynelatende bryr seg om hva du mener?

Synes du er sær som ikke vil møte henne en gang, den oppførselen gavner deg ikke. Forskjell på å bli venninner og å kunne føre en høflig voksen samtale. Også får du kanskje mer du skulle sagt om du involverer deg mer?

Hvis de voksne presenterer det på en ordentlig måte, kan ungene helt fint feire jul uten den ene forelderen. Helt vanlig det!

For meg virker det svært unaturlig at moren faktisk vil feire jul sammen med dere. Hun vil ikke være uten barna, nei men da skulle hun ikke blitt skilt! Hun vil ha i pose og sekk, sånn jeg ser det. Og det vil han også.

Virker ikke som det er plass til deg i den familien der, de har sine rutiner, og vil ikke endre noe bare fordi du har kommet inn i bildet.

MEN - hvis dette er en engangsforeteelse fordi det er så kort tid å forberede barna, synes jeg du skal bite det i deg, også kan du og sambo ha deres egen julefeiring lille julaften f.eks. Pass på så du ikke blir den sjalu, onde stemoren ;-)

En tanke som slo meg er at eksen må ha kontroll, og det er derfor hun tvinger seg inn. Men det finner du bare ut ved å være hyggelig og se hvordan samværet foregår på nært hold. Ikke ved å holde deg i bakgrunnen og jamre :-)

Hun vil ikke være uten barna, nei men da skulle hun ikke blitt skilt!

Har du hørt en sånn uttalelse. Det er da ikke alle som blir skilt som kan lastes for det. Man er faktisk to om en skilsmisse, og hvis den ene parten vil skilles, så er den andre parten pent nødt til å godta det og innrette seg etter det.

Er det riktig at den som blir forlatt av sin mann også må finne seg i å feire jul alene uten barna?

Har du hørt en sånn uttalelse. Det er da ikke alle som blir skilt som kan lastes for det. Man er faktisk to om en skilsmisse, og hvis den ene parten vil skilles, så er den andre parten pent nødt til å godta det og innrette seg etter det.

Er det riktig at den som blir forlatt av sin mann også må finne seg i å feire jul alene uten barna?

"Er det riktig at den som blir forlatt av sin mann også må finne seg i å feire jul alene uten barna?"

Vel,- dem som blir skilt (uansett hvem som forlot/ble forlatt - det er vel egentlig uvesentlig) må finne seg i å være uten barna til tider,ja. Dette gjelder både hverdager og høytider...

Nei, men annenhver Jul er helt normalt. Hvis han/hun vil ha et nytt forhold må de innrette seg deretter. Og de fleste gjør det, de forlanger ikke at eksen skal være med på julefeiringen.

Det er komplisert når familier deles opp og det kommer nye inn i bildet, men hvis man vil ha en ny, må man tilpasse seg denne personen også.

Skjønner godt at det ikke føles bra at de forventer at hun skal stille opp for at barna deres skal ha det bra, samtidig som de ikke tar hensyn til hva hun mener i det hele tatt. Kanskje eksen burde vært litt mer fleksibel hun også, og ikke bare forlangt å få det på sin måte? For ikke å snakke om samboeren.

Tror striden kunne vært unngått om Krøllalfaen hadde blitt spurt, og ikke bare fått fasiten presentert.

For meg høres det ut som om eksen ikke respekterer (liker?) at mannen har fått ny samboer. Og han virker ikke som han er klar for et nytt forhold. Krøllalfaen virker heller ikke klar for dette forholdet hvor eksen stiller så sterkt, og hun må ta hensyn til mannens fortid.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...