Gå til innhold

Gynekologisk undersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest ei_redd_jente

Skal snart til en gynekologisk undersøkelse. Og jeg har bare gjort dette en gang før, for tre år siden, Det var en veldig ubehagelig opplevelse. Legen var hardhendt og det gjorde vondt (det var en annen lege enn jeg har nå).

Jeg har lyst til å nevne for legen at jeg syntes det var ubehagelig forrige gang, i håp om at han da tar det litt rolig, er det veldig dumt å si det? Jeg er i midten av 20-årene og føler meg litt teit som gruer meg til noe slikt, føler han vil se på meg som "rar". Hvordan skal jeg få sagt det? Føler liksom ikke at det er noe tidspunkt underveis hvor det er naturlig å si at jeg gruer meg pga tidligere opplevelse. Noen som kan si meg hva jeg skal gjøre/si?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166528-gynekologisk-unders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mil1365380270

Kjenner ingen som ikke gruer seg for gynekologisk undersøkelse, og legen har nok ikke møtt så mange som gleder seg han heller ;-)

Klart du skal si fra, gjør det med en gang, eller når du skal opp på benken.

Forsøk å puste med magen, da er det lettere å slappe av. Også sier du fra med en gang det blir ubehagelig. Kanskje må han vente til du klarer å slappe av, kanskje bruker han for stort spekulum. De finnes i flere størrelser, så bare skrik ut du. Det er ikke en veldig hyggelig situasjon, så ikke gjør det verre enn det er :-)

Det er ikke dumt å si fra. Men ikke si at den forrige legen var hardhendt, leger er ofte veldig yrkeslojale overfor hverandre. Si at du opplevde undersøkelsen som veldig ubehagelig og vond, og at du nå er litt engstelig på grunn av det.

Du kan jo også si at du forrige gang ikke turte å si fra at du var redd.

Kjenner ingen som ikke gruer seg for gynekologisk undersøkelse, og legen har nok ikke møtt så mange som gleder seg han heller ;-)

Klart du skal si fra, gjør det med en gang, eller når du skal opp på benken.

Forsøk å puste med magen, da er det lettere å slappe av. Også sier du fra med en gang det blir ubehagelig. Kanskje må han vente til du klarer å slappe av, kanskje bruker han for stort spekulum. De finnes i flere størrelser, så bare skrik ut du. Det er ikke en veldig hyggelig situasjon, så ikke gjør det verre enn det er :-)

Kan ikke si jeg gleder meg, men gruer meg heller ikke. Min gynekolog forteller hele tiden hva han gjør, prater også om andre ting for å avlede så jeg synes ikke dette er noe vondt. Han er veldig forsiktig også. Veldig viktig å være trygg på legen.

Man blir vel kanskje "herda" etterhvert også da.

Annonse

Det er ikke teit å si ifra at du er litt nervøs. Jeg sa ifra første gangen min, og det er jeg glad for. Legen min fortalte hele veien hva hun gjorde, og når det ville føles litt ubehaglig, slik at jeg var forberedt på det.

Du kan ogås nevne at du har vært gjennom en gu tidligere og at det var vondt, slik at legen din nå er ekstra varsom.

Du kan jo også ta med en vennine, hvis det vil få deg til å føle bedre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...