Gå til innhold

Uteblitt mens og lav livmor(?)

Anbefalte innlegg

Cine1365380786

Hei! Jeg er 25 år og har to barn. Det siste ble født 5 mars 2004, og jeg sluttet helt å amme i slutten av september. Jeg har fremdeles ikke fått tilbake mensen, har tatt graviditetstest, hvilket var negativ. Hvor lang tid uten mensen er ok etter endt amming, før jeg ev kontakter lege for undersøkelse? Jeg bruker ingen form for prevensjon. Etter at første barnet mitt ble født, så hadde jeg jevnlig svake bødninger fra 2-3 mnd etter fødselen (som en svak mens), og jeg ble gravid når barnet var 11 mnd gml -Nokså samtidig som jeg sluttet med nattamming (Ammet litt på dagtid til barnet var 13 mnd). Det har vært to ulike opplevelser etter graviditetene, og det er nok nettopp derfor jeg er litt bekymret.Mitt andre spørsmål går på livmoren. Jeg tror den har seget ned nokså mye etter siste fødsel. Når jeg stikker finger i skjeden kan jeg kjenne livmorhalsen kun 5 cm innenfor. Det var ikke slik før... Er dette normalt? Kan jeg med knipeøvelser få trent det opp til normalen igjen? Hva anbefaler du? Kan det være fare for at livmoren kommer ut ved enda en graviditet? Hvor lenge bør jeg ev. vente med å bli gravid på nytt? Hvilken hjelp kan man få med lav livmor? Annet viktig? Jeg synes dette er veldig ekkelt... Ingenting er fysisk ubehagelig eller vondt. Jeg er noe overvektig: 165cm og 79kg. Det har jeg vært de gangene jeg ble gravid også, og jeg slanker meg heller ikke nå. Spiser normal variert kost, og føler ikke at jeg har vært stresset, går tur noen ganger i uka. Håper på svar som gjør meg klokere... På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166694-uteblitt-mens-og-lav-livmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det var mange spørsmål, jeg skal ta dem et etter ett:

1. Hvor lang tid uten mensen er ok etter endt amming, før jeg ev kontakter lege for undersøkelse?

Hvis det har gått 3-6 måneder bør du søke lege. Det kan være oppstått hormonforstyrrelser undre graviditet og amming, f.eks. endret stoffskifte som kan stoppe mensen.

2. Mitt andre spørsmål går på livmoren. Jeg tror den har seget ned nokså mye etter siste fødsel. Når jeg stikker finger i skjeden kan jeg kjenne livmorhalsen kun 5 cm innenfor. Det var ikke slik før... Er dette normalt?

Det er normalt og helt ufarlig.

3. Kan jeg med knipeøvelser få trent det opp til normalen igjen?

Litt kan du nok påvirke og bedring kan også komme når du igjen er kommet i rute med dine hormoner.

4. Hva anbefaler du?

Vent og se

5. Kan det være fare for at livmoren kommer ut ved enda en graviditet?

Under graviditet vil livmoren med livmorhalsen trekkes opp når fosteret vokser.

6. Hvor lenge bør jeg ev. vente med å bli gravid på nytt?

Generelt sett er det godt å ha 2-3 år mellom barna, din anatomi betyr ikke noe i den sammenhang.

7. Hvilken hjelp kan man få med lav livmor? Annet viktig?

Hvis man får problemer med nedsunket livmor, kan man operere, men da bør du være ferdig med barnefødslene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...