Gå til innhold

Hvorfor sier mange konstaNtert

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Aner ikke. Jeg tror faktisk jeg sier konstaNtert selv.

Men jeg vet at det skrives konstatert.

Samme med trilogi. Jeg vet det skrives trilogi og uttales nettopp trilogi, men jeg har det med å si trOlogi.

Også med bagetter har jeg det problemet. Jeg tror, hvis jeg ikke har vent meg av med det nå, litt usikker på akkurat det, at jeg fortsatt sier bagUett.

Mitt muntlige språk er i fullsendig forfall. Snakker som en gris.

Samme med trilogi. Jeg vet det skrives trilogi og uttales nettopp trilogi, men jeg har det med å si trOlogi.

Også med bagetter har jeg det problemet. Jeg tror, hvis jeg ikke har vent meg av med det nå, litt usikker på akkurat det, at jeg fortsatt sier bagUett.

snakker griser?

Annonse

"Mitt muntlige språk er i fullsendig forfall. Snakker som en gris."

Vår generasjon er jo den siste bastionen for et ordentlig språk. Ungdommen nå til dags snakker jo omtrent som dette idiotiske sms-språket de skriver. Men det kan nok være vanskelig å unngå en viss påvirkning :-)

"......................."

Uttales både konstantert og konstatert, mens det skrives konstatert.

For de som bare snakker rent bokmål sier de kun konstatert.

Hadde du vært trønder for eksempel ville du ha sagt itj og skrevet ikke. Samme sak.

Den var nok litt for tynn. Å si/skrive konstaNtert har ikke med dialekter å gjøre. Men det var et godt forsøk...;)

• 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...