Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi er et par på 29 og 31 som har prøvd i 7 og et 1/2 år.....

Etter å testet oss begge hos spesialist fant de ut at han var ok, og jeg hadde 1 mnd uten eggeløsning men ellers ok, men jeg burde forsøke å gå ned i vekt( har drevet med det hele livet...) vi skulle prøve å slappe av så ordna det seg selv.... Dette er 5 år siden nå og da vi tok kontakt igjen i sommer fikk vi ny lege og han kan fortelle at eggløsninger det har jeg ikke, han tror jeg har pco, det hadde jeg i allefall sist jeg var der... Etter en haug med nye prøver stemmer det... Jeg har pco, nå er det min siste måned med metformin men det ser svart ut.....:-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/166925-har-pr%C3%B8vd-ei-stund-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er pco ?

PCOS - PolyCystiskOvarieSyndrom

Skrevet av: Mette Haase Moen, gynekolog

Sykdom

latinsk/gresk betegnelse: Polycystisk ovariesyndrom

publikums betegnelse: PCOS

Årsaker

Tilstand hvor det finnes mange små eggsekker i eggstokken (PCO) og unormal hormonproduksjon med for mye produksjon av mannlige hormoner.

Forekomst

20% av kvinner har PCO-forandringer på eggstokkene.

Ca 5% av kvinner i fruktbar alder har PCOS

Sykdomsmekanisme

Man kjenner ikke fult ut hva som er årsak til sykdommen, det er bl.a. arvelige mekanismer

• Eggstokken fungere ikke med normal eggløsning, det er årsak til blødningsforstyrrelser og barnløshet.

• Det produseres øket mengde av mannlige hormoner som kan medføre unormal hårvekst og uren hud.

• Nedsatt følsomhet for kroppens insulin kan medføre vektøking og risiko for sukkersyke, og med tiden øket risiko for hjerte-kar sykdommer.

Symptomer

• Uregelmessige, ofte sjeldne, evt manglende menstruasjoner

• Uren hud

• Mannlig hårvekst (ansikt, bryst, innside av lår)

• Overvekt ( spesielt omkring midjen)

• Barnløshet

Hva kan du gjøre selv - når du er syk

Redusere vekten, spesielt ved mosjon

Når søke lege

Ved

• Blødningsforstyrrelser

• Barneønske

• Unormal hud og hårvekst

• Overvekt

Hva kan legen gjøre

• Foreta en gynekolgisk undersøkelse

• Veie og måle

• Foreta ultralydundersøkelse av eggstokkene.

• Undersøke hormonforholdene (blodprøve)

• Gi veiledning om vektreduksjon

• Gi resept på aktuelle medikamenter

• Søke tilskudd til elektrolysebehandling av unormal hårvekst i ansikt.

Behandling og bivirkninger

Behandling retter seg etter symptom.

Blødningsuregelmessigheter:

• Gestagen (progesteron-lignende preparat) syklisk. F.eks. i 12 dager hver måned

• P-pille

Unormale forhold ved hud og hår:

• P-pille som hemmer produksjon og virkning av mannlig hormon (spesielt DianeÒ og

MarvelonÒ

• Elektrolyse for permanent fjernelse av hår.

Overvekt:

• Kostholdsendring

• Mosjon

• Metformin (tabletter som bedrer insulinfølsomheten) kan muligens hjelpe til vekttap

Barnløshet:

• Eggløsningsstimulasjon med tabletter eller injeksjon

• IVF (prøverørsbehandling)

Grunnleggende behandling:

• Laparoskopi ("kikkhullsoperasjon") med brenning av flere huller i eggstokken

Forløp

Vanskelig å si noe om utviklingen av tilstanden, spontane graviditeter kan forekomme.

Komplikasjoner

• Eggløsningsstimulering kan føre til overstimulering av eggstokkene som kan være en farlig tilstand. PCOS-kvinner er spesielt utsatte for denne komplikasjon.

• Ubehandlet kan PCOS medføre øket risiko for diabetes og hjertekarsykdommer, samt kreft i livmorhulen.

Hva kan du gjøre selv - forebyggende

• Unngå overvekt

• Være fysisk aktiv

Kilde: PO Dale, Veileder i gynekologi, Norsk Gyn Forening, 2000

Dato: 17.4.2000

Bare et spørsmål:

Har du ikke fått noe som stimulerer eggløsning, som pergotime, ved siden av metformintabl.?

Bruker metformin av samme grunn som deg, men har brukt pergo samtidig.

Hei hei!!!

TUSEN HJERTLIG TAKK FOR RESPONSEN!!!!

Nei jeg har ikke hørt om denne medisinen heller... Jeg har kun metformin....

Kunne du fortelle litt mer om dette? Tusen takk...:-)

Annonse

Hei hei!!!

TUSEN HJERTLIG TAKK FOR RESPONSEN!!!!

Nei jeg har ikke hørt om denne medisinen heller... Jeg har kun metformin....

Kunne du fortelle litt mer om dette? Tusen takk...:-)

Pergotime er en hormonkur som stimulerer til eggmodning og eggløsing. Og eggløsning skal kunne skje innen et gitt tidsrom. Greit å vite sånn ca når man skal få EL når man har uendelig laaaaange sykluser uten EL.

Man går på disse tbl. fra dag 4 eller 5 i syklusen og 5 dager.Så skal man kunne få eggløsning ca mellom dag 13 og 20.Ca dag 23 skal man ta blodprøve for å se om man har fått eggløsning

Det står mye om Pergotime på sidene her så søk så finner du mye info. Ellers så kan du søke og lese i

felleskatalogen.

Håper det ordner seg for deg snart.

Pergotime er en hormonkur som stimulerer til eggmodning og eggløsing. Og eggløsning skal kunne skje innen et gitt tidsrom. Greit å vite sånn ca når man skal få EL når man har uendelig laaaaange sykluser uten EL.

Man går på disse tbl. fra dag 4 eller 5 i syklusen og 5 dager.Så skal man kunne få eggløsning ca mellom dag 13 og 20.Ca dag 23 skal man ta blodprøve for å se om man har fått eggløsning

Det står mye om Pergotime på sidene her så søk så finner du mye info. Ellers så kan du søke og lese i

felleskatalogen.

Håper det ordner seg for deg snart.

Tusen hjertlig takk for infon. Jeg har lest om dette før skjønner du men jeg forstår meg jo ikke så mye på dette da... Men jeg takker for all hjelp, godt å vite at noen bryr seg! Mvh tertit

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...