Gå til innhold

Samboere/fastsettelse av husleie når den ene eier !

Anbefalte innlegg

Hvis de bor sammen over lengre tid og har delvis sammensveiset økonomi så er det selvsagt i hennes interesse å få ordentlige avtaler som er gyldige. Om det blir slutt kan han kreve eierandel i leiligheten...

psst

du har snakket for mye med meg du ;o)

Fortsetter under...

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

12

• soleil

6

• favn

2

• fuji1365380447

2

Mest aktive i denne tråden

psst

du har snakket for mye med meg du ;o)

Hehe, ja!

Tenker litt mer "kynisk" nå.. Men ser jo at det er viktig om en ikke vil drite på draget økonomisk sett.

Nå flytter jeg antagelig på hybel jeg, da. Men når/om jeg får fast jobb så skal jeg prøve å få kjøpt meg leilighet! :-)

Gjest lettereoppgitt

Nå har jeg lest litt her, og lurer på om dette egentlig handler om antall kroner?

Mistenker at det at han ikke vil kjøpe seg inn gjør deg usikker på intensjonene hans med forholdet?

Hei, det dreier seg faktisk om summen han er villig til å betale ja, og ikke om han vil kjøpe seg inn eller ikke.

Det er jo både fordeler og ulemper ved å la noen kjøpe seg inn i noe du eier.

Takk for støtte :) det er sånn jeg tenker litt også, men ikke så bombastisk. Jeg har fastsatt en husleie som tross alt er under markedsleie. Men når det gjelder økonomi, så skiller jeg ikke mellom om man er samboer eller leieboer. Jeg har ingen ønsker om å la han "leve" på meg bare fordi vi er samboere.

Hehe, jeg hadde en samboer en gang som bodde gratis, spiste gratis i 3 år mens hun gjorde candmag graden. Studielånet hennes gikk til bøker og fest.

Når jeg ba henne dra ville hun ha halvparten av de 500.000 som leiligheten hadde steget i verdi.

Jeg annbefalte henne å finne en advokat hvis hun mente hun hadde krav på en eneste krone, men hørte ikke mer.

Hehe, jeg hadde en samboer en gang som bodde gratis, spiste gratis i 3 år mens hun gjorde candmag graden. Studielånet hennes gikk til bøker og fest.

Når jeg ba henne dra ville hun ha halvparten av de 500.000 som leiligheten hadde steget i verdi.

Jeg annbefalte henne å finne en advokat hvis hun mente hun hadde krav på en eneste krone, men hørte ikke mer.

Sleipt...

Annonse

mil1365380270

Hei, det dreier seg faktisk om summen han er villig til å betale ja, og ikke om han vil kjøpe seg inn eller ikke.

Det er jo både fordeler og ulemper ved å la noen kjøpe seg inn i noe du eier.

Jeg forstår dere begge to, bare så det er sagt.

Det er ikke bare du som hjelper han, han får ned utgiftene dine også. Du har bedre økonomi med han i huset.

Kausjonen på billånet er en annen sak, der går han over grensen. Langt over grensen, han kan ikke dra fordeler av noe han tar null ansvar for.

Om han skal være med på å betale rentene dine, vet jeg ikke. Du har valgt å ha huslån, ikke han. Rentene er din måte å nå målet med verdistigning på boligen din.

Diskusjonen deres burde kanskje gå på et annet plan. Dere er kjærester og har barn, er det riktig at den ene har så mye mer å rutte med enn den andre? Blir forholdet bra av det?

Også skjønner jeg ikke hvorfor han ikke skal betale en andel for at barnet hans har et sted å bo. Sånn som det er nå, høres det ut som om det ansvaret bare er ditt :-)

Hehe, ja!

Tenker litt mer "kynisk" nå.. Men ser jo at det er viktig om en ikke vil drite på draget økonomisk sett.

Nå flytter jeg antagelig på hybel jeg, da. Men når/om jeg får fast jobb så skal jeg prøve å få kjøpt meg leilighet! :-)

Er leilighetene dyre hos dere da? Overkommelige priser for et menneske med normal inntekt?

Er leilighetene dyre hos dere da? Overkommelige priser for et menneske med normal inntekt?

Å kjøpe mener du?

Har sett 30- 40 m2 leilighet til 500.000. (Sjekk finn.no så ser du en, blant annet, men den trenger en del opp-pussing. Er midt i byen da)

Men skal man ha noe større så blir det fort rundt en mill. Så jeg tror jeg må satse på en liten en til å begynne med og fleske til med noe større etter hvert. :-)

Møblerer man smart så klarer man å bo på 35 m2 når man er alene. Jeg har innmari mye ræl da, men.. ;)

Å kjøpe mener du?

Har sett 30- 40 m2 leilighet til 500.000. (Sjekk finn.no så ser du en, blant annet, men den trenger en del opp-pussing. Er midt i byen da)

Men skal man ha noe større så blir det fort rundt en mill. Så jeg tror jeg må satse på en liten en til å begynne med og fleske til med noe større etter hvert. :-)

Møblerer man smart så klarer man å bo på 35 m2 når man er alene. Jeg har innmari mye ræl da, men.. ;)

Jeg startet på en på 40 kvm og det gikk greit det. Jeg bodde jo der alene.

Men må jo starte et eller annet sted og man kan ikke starte med en svær leilighet midt i byen.

Jeg startet på en på 40 kvm og det gikk greit det. Jeg bodde jo der alene.

Men må jo starte et eller annet sted og man kan ikke starte med en svær leilighet midt i byen.

Jeg har jo funnet en slik en da. Har sendt en mail til banken, men bruker leiligheten bare som et eksempel i et spørsmål om hva som kan være mulig i mitt tilfelle. :-)

Jeg har jo funnet en slik en da. Har sendt en mail til banken, men bruker leiligheten bare som et eksempel i et spørsmål om hva som kan være mulig i mitt tilfelle. :-)

Det er kjempelurt. Ikke begynne og lei hybel, da kommer du aldri videre for da blir husleia så høy at du får aldri lagt noe tilside.

Han skal vel betale for halvparten av bokostnadene?

Vi opprettet en felleskonto der vi satte inn et beløp hver (etter inntekt faktisk). Tilsammen dekket dette faste utgifter hver måned.

Nå har vi bodd sammen i 10 år og har små barn, så vi har ikke helt oversikt over "mine og dine" penger lengre. Han tjener myyye mer enn meg, så han betaler nok mest.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...