Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mitt første barn valgte jeg å få med keisersnitt da det lå i seteleie, og undersøkelser jeg fant på internett viste at dette var tryggest. Jeg fikk imidlertid beskjed på sykehuset om at vaginal fødsel ville gå helt greit. Utgangsmålet på bekkenet mitt ble målt til 34,7 cm, jeg vet ikke hva barnets hode ble målt til på ultralyd. Etter fødselen viste det seg imidlertid at hodeomkretsen til barnet var 39 cm. Dette ville vel ikke gått så bra ved vaginal fødsel? Barnet mitt har fortsatt hodeomkrets som er endel større enn snitt, og far har også 4-5 cm større hodeomkrets enn snitt. Det har fått meg til å tenke på at dette muligens ligger i familien. Er nå gravid i 6.mnd med nummer to og er bekymret for om dette barnet har for stor hodeomkrets. Er det mulig å få målt nøyaktig hodeomkrets med ultralyd? Hvor tidlig kan det i såfall gjøres?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16726-misforhold-mellom-bekken-og-hode/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det målet du har fått oppgitt er det man finner ved røntgen av bekkenet, og det kalles sum utgang. Ved setefødsel bør sum utgang være minst 32,5 for at ett middels stort barn kan fødes i seteleie. Hvis du skal føde vaginalt neste gang, med barnet i hodeleie, vil jeg tro at det skulle gå helt greit. Det er ingen ting utifra de målene du beskriver som tilsier at du har et trangt bekken. En hodeomkrets på 39 cm er ganske stort, men ikke så stort at det skulle by på problemer. Husk at når barnet kommer ned i bekkenet og er på vei ut, så har det bøyd nakken sin i en sånn vinkel at omkretsen blir mindre. Målingen som blir gjort av barnet etterpå, måles på det bredeste området. Snakk med din lege/jordmor hvis du fortsetter å være engstelig når du nærmer deg fødsel. Jeg tror imidlertid at din uro er basert på misforståelser.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...