Gå til innhold

Sjalusi/ kontrollbehov

Anbefalte innlegg

TroHåpKjærlighet

Håper noen har noen gode råd om hva jeg kan gjøre med følgende problem.

Jeg har et familiemedlem som jeg etterhvert har forstått at er svært sjalu overfor partnere. han har ingen tilsynelatende grunn til det, men misstenker hele tiden partneren for "utro handlinger". han er også svært negativ til at partneren har omgang med andre gutter, uannsett hvor uskyldig og overfladisk det er. han er enda ganske ung, tidelig i 20-årene, men har ettersom jeg har forstått hatt to brudd som er forårsaket av hans sjalusi. han er ellers svært oppegående og sjarmerende. overfor meg gir han aldri uttrykk for at noe er galt i forholdet, men innrømmer at han er sjalu.

jeg begynner nå å bli svært bekymret for han. redd for at det skal bli verre, utløse fysisk vold, osv. Men vet ikke hvor jeg skal begynne. er det håp for han, eller er slike følelser latent og uhelbredelig??

håper på svar fra personer som har vært involvert i slike forhold.

svært takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167280-sjalusi-kontrollbehov/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjalusi 2

hei.. eg kan vel si at eg HAR vert en sånn type.. da eg ble sammen med jenten eg no er ilag slet eg virkelig i begynnelsen..

klarte rett og slett ikkje å tenke på noe annet enn ka hun gjorde.. prøvde hele tiden å tenke på ka hun tenkte.. og dette tærer veldig etter en stund..

blir sur og gretten..ihvertfall eg...

mn eg har aldrig blitt voldelig eller noe sånt men det tror eg er veldig forskjellig fra person til person..

har nemelig en venn som fikk seg ett kraftig raseri utbrudd pga sjalusi og det endte med vold.. heldigvis ikjke på damen hannes da...

mn grunnen til at eg no er "over" det er rett og slett at eg satt meg ned med jenten å hadde en laaaang samtale med hun angående dette.. og hun forstod det men syntes selfølgelig det va veldig trist at det var sånn for det va jo meg hun ville ha..

og vi fant ut at sjølv om det var litt tungvint så skulle jo hun gje meg litt ekstra oppmerksomhet da vi var ute blant folk..og dette funker utrolig bra.. hun er mer kosete enn noengang og eg har ikkje tenkt en dårleg tanke på mange måneder...

mn dette var jo bare min løsning...

som sagt, folk er veldig forskjellige.. mn det går an å snakke med vedkommende vettu.. :)

lykke til vidare

Gjest ikke signatur

Jeg hadde dessverre en slik kjæreste en periode. Han hadde voldsomt kontrollbehov for meg, og spurte meg ofte ut og dirret av sjalusi. Det endte ofte i voldsomme og urimelige raseriutbrudd fra hans side - selv var jeg bare forvirret og lei meg (ble jo sint også da!). Han mente at den omgangen jeg hadde med gutter/menn var kun med tanke på evt sex. Han trodde jeg hadde lyst på alle menn! Og om jeg var ute på byen, mente han at jeg garantert oppførte meg som en hore. Og alle menn på byen, så på meg som et poteniselt knull. (...) Ja, fikk høre mye rart.

Jeg greide heldigvis å bryte med ham, og har vært utrolig lettet etterpå. Når jeg nå tenker på ham, blir jeg kvalm og uvel - er sikker på at denne personen lett kunne slått meg i raseri. Jeg ble også gravid med ham, og pga hans personlighet valgte jeg å ta abort. Orket ikke å forholde meg til ham resten av livet. Han var selvfølgelig også meget sjarmerende og hadde nok noen gode kvaliteter.

Fant et bilde av ham i går, og kvalmen veltet opp i meg.

Det som faktisk var positivt hos ham, var at innimellom ville han høre fra meg hva jeg syns om hans måte å reagere på (med sjalusi) og innrømte at han kanskje trengte hjelp. (var dette for å få meg tilbake tro?) Han gikk faktisk til psykolog etter bruddet vårt. Vet ikke vhordan det har gått, jeg har ikke orket kontakt med ham siden pga alt ubehaget vi har hatt pga sjalusien.

Vel - hva slags råd skal jeg gi deg? Vet ikke hvor lett dere snakker sammen om slike ting - det beste hadde jo vært om du kunne satt deg ned og sagt hva du har observert. Trekk gjerne frem erfaringer om sjalusi (egne eller andres), hva slags konsekvenser det kan gi - og faktum at det er mulig å bli kvitt sjalusi ved å snakke med partner om det (ikke til en hver tid, men ta en lang samtale om hvordan man kan løse dette) - eller få hjelp utenfra.

Som familiemedlem er det flott av deg om du får snakket med ham om dette, du bryr deg jo om ham og trekk frem alle de fine sidene hans. Evt kan du skrive ut innlegget ditt, eller skrive et brev - hvis du er redd for å ordlegge deg feil muntlig.

Personer som sliter med sjalusi, har ofte store indre konflikter. Det er en veldig vond følelse man ikke kan ignorere uten videre. Det er antakelig en side ved seg selv han ikke vil offentliggjøre, fordi sjalusi ikke er allment akseptert. Kanskje han ikke engang aksepterer det selv, men når sjalusien hans melder seg, er det jo bare de følelsene han har som er riktige (mener han selv). Forsøk å få ham til å se det i omvendt perspektiv ( hvis hun var svært sjalu uten grunn).

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...