Gå til innhold

Start av p-piller etter angrepille

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tatt angrepillen etter ubeskyttet samleie.Meningen er at jeg skal begynne på p-piller ved neste menstruasjon. Siden jeg nå har tatt angrepillen lurer jeg på om jeg ikke kan begynne på p-piller ved neste menstruasjon. Må jeg vente til neste gang der igjen?Vet jo at man kan få uregelmessige blødninger ved bruk av angrepillen.Hvor lang tid tar det før p-piller (Trionetta 28 tabl.)gir full beskyttelse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167349-start-av-p-piller-etter-angrepille/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ventet til jeg hadde fått første blødning etter bruken av angrepillen (for å være sikker på at du ikke er gravid). Så ville jeg begynt på p-pillene den dagen jeg fikk blødning, men ikke ansett pillene for sikre før det har gått minst to uker (fordi den blødningen du får etter angrepillen, ikke er en vanlig mens, så man vet ikke når neste eggløsning skulle komme).

I hvertfall er det slik at hvis en starter på pillene en annen dag enn første mensdag, så er de ikke sikre før det har gått to uker (sjekk pakningsvedlegget for hva som gjelder for dine piller).

Pass på å ha kondomer tilgengelig, som du bruker i to uker hvis du har glemt eller kastet opp en pille, og de første ukene du bruker pillen.

Mette Moen, Gynekolog

Du kan begynne med p-pille på første blødningsdag, du kan begynne med det samme, men da du har endret din syklus med angrepillen, bør du bruke annen prevensjon i den første uken.

Vanligvis vil man ha full beskyttelse når man starter med p-pille på første dag, men med angrepillen kan det være vanskelig å avgjøre hva som er første dag.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...