Gå til innhold

Anbefalte innlegg

indi1365380722

Hei, var til gynekolog for eit par dager sia og fekk vite at eg sannynlegvis har Psoc. Kan du fortelle meg litt meir om det? Siden eg ikkje har eggløsning og uregelmessig mens fekk eg nokre hormontabletter som eg skal ta 2 gonger for dagen i 10 dager og dette skal eg ta over 3-4 mnd. Dette først og fremst for å få menstrasjonen på rett spor igjen. Kor stor er evt sjansen for å bli gravid etter ei slik behandling. Takker for svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167401-psoc/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved PCOS (Poly Cystisk Ovarie Syndrom) foreligger en hormonforstyrrelse så eggstokken ikke fungerer som normalt. Eggløsningen uteblir og det danner seg små vannblemmer (meget små cyster) på eggstokkene. Når det ikke kommer eggløsning, produseres ikke hormonet progesteron som regulerer blødningen. I stedet får du nå tabletter (Primolut, Perlutex eller Provera gjetter jeg du har fått) som erstatning for mangel på progesteron. Det vil som du anfører regulere blødningen. Den kommer vanligvis et par dager etter du har sluttet med pillene.

Ofte vil det være for stor produksjon av de mannlige kjønnshormoner og noen kan få uren hud eller unormal hårvekst (rikelig).

PCOS-kvinner er ofte overvektige, og kan ha unormalt blodsukker/insulin med øket risiko for sukkersyke og hjertekarsykdommer.

Den behandling du har fått setter ikke eggløsning i gang og bedrer ikke dine muligheter for å bli gravid. Da må du ha andre tabletter som stimulerer til eggløsning (pergotime). Hvis du er overvektig, er det viktig å gå ned i vekt, det kan være behandling i seg selv.

Du kan lese mer om PCOS i Helseleksikon.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167401-psoc/#findComment-1094311
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...