Gå til innhold

Irritasjonsmoment

Anbefalte innlegg

Gjest antropologen
Skrevet

En kamerat av meg begynner å irritere meg noe grenseløst.

Han ble for ca to år siden sammen med en venninne av meg, og alt virket rosenrødt.

Men det skulle snart vise seg å bare være på overflaten.

Plutselig begynte han å droppe å gå ut på byen med oss gutta, hele tiden med dumme unnskyldninger.

Selv de gangene han selv avtalte noe, brøt han det plutselig med å si noe sånn som at han var blitt syk, hadde dårlig råd eller at han skulle ha sønnen sin (selv om jeg visste at det var tull).

Han er såpass god kamerat, at jeg var villig til å overse dette.

Mange begynte etterhvert å skylde på henne, men i og med at hun er en gammel venn av meg, forsvarte jeg henne.

Men i helgen ble min oppfatning endret.

Han hadde avtalt med meg at vi skulle på byen, både han, henne, min kone og meg. Men så brøt han denne avtalen - kun et par timer før vi skulle møtes.

Så måtte min kone ta en ekstravakt på sykehuset hun jobber på, så jeg endte med å ta en spillejobb på et utested en kamerat av meg driver.

Så, midt under konserten, kommer kameraten min og kjæresten hans innom, og later som om alt er ok.

Jeg ble selvsagt litt irritert, og etter at bandet var ferdig, kom han backstage og virket å være helt upåvirket.

Jeg konfronterte ham med hvorfor han var ute, når han tidligere på dagen hadde sagt at han ikke hadde råd til å gå ut.

Ikke fikk jeg noe særlig fornuftig svar, og gikk på nachspiel med en annen kamerat - en smule irritert.

Samme natten sendte han meg melding og spurte om vi skulle se en fotballkamp dagen etterpå, noe jeg sa ja til.

Så kom en til i bandet og spurte om han kunne være med.

Jeg tenkte det ikke ville være noe problem, siden kameraten min selv tidligere har spilt i dette bandet.

Men da begynte han å spørre om vi skulle se den et annet sted enn hos ham, noe jeg ikke gikk med på. For nå skulle jeg se hva han ville gjøre.

Til slutt innrømmet han at kjæresten hans ikke ville ha noen andre enn meg der, og likte ikke at han skulle se kampen med andre enn meg.

Han innrømmet at dette var et problem, men kom med en idiotisk forklaring at hun har så mange andre gode sider at det ikke gjorde noe.

Da ble jeg skikkelig irritert, men orket ikke å si noe mer til ham.

Hun bør ha sinnsykt mange andre gode sider som kan forsvare dette, altså.

Jeg orker ikke å ha mer kontakt med noen av dem, for det er etter mitt skjønn utilgivelig å hele tiden prioritere bort kameratene sine, bare fordi kjæresten åpenbart har et stort problem.

Hadde min kone gjort noe slikt, hadde jeg kastet henne på dør.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg skjønner at han irriterer deg. For selv om det kanskje er henne som står bak, så viser han jo at han er svak som lar henne styre.

Du får si til ham at det har vært flott å ha ham som venn, men at du nå trekker deg ut på grunn av alle gangene han svikter til fordel for henne. Så kan du jo si at han er hjertelig velkommen tilbake som venn dersom har skulle finne ut at han vil prioritere vennskapet, eller dersom det skulle bli slutt med dama, men akkurat nå orker du ikke mer avvisning fra hans side på grunn av hans svakhet for samboeren.

skorpionfisken
Skrevet

Jeg skjønner at han irriterer deg. For selv om det kanskje er henne som står bak, så viser han jo at han er svak som lar henne styre.

Du får si til ham at det har vært flott å ha ham som venn, men at du nå trekker deg ut på grunn av alle gangene han svikter til fordel for henne. Så kan du jo si at han er hjertelig velkommen tilbake som venn dersom har skulle finne ut at han vil prioritere vennskapet, eller dersom det skulle bli slutt med dama, men akkurat nå orker du ikke mer avvisning fra hans side på grunn av hans svakhet for samboeren.

skorpionfisken
Skrevet

Ikke meninga å dobbelklikke så det ble to innlegg. Sorry...

Skrevet

Jeg kjenner meg ganske så godt igjen i innlegget ditt! Har vel opplevd litt for ofte å bli sviktet i fordel til venners partners ønsker og holdninger, og det sliter faktisk på i lengden... man føler at man ikke er god nok for dem siden de hele tiden må møtes på deres prinsipper og etter deres eller samboer/partners ønsker... man kan aldri foreslå noe, fordi planene blir for vanskelige for dem, det kan bare være den og den der, eller den å den plassen osv...

Men man lærer da å leve med det, iogmed at man liker vennen eller venninnen, men klart det er ikke noe gøy...

Skrevet

Min første tanke er at det er kanskje ikke så rart at kjæresten hans ikke vil ha folk som snakker stygt om henne inn i sitt hus? (snakking om at det er "hennes feil" at han ikke går ut, osv. Kan jo like gjerne være han det går på? Eller har han vært mer sosial når han har vært i tidligere forhold?)

Gjest antropologen
Skrevet

Min første tanke er at det er kanskje ikke så rart at kjæresten hans ikke vil ha folk som snakker stygt om henne inn i sitt hus? (snakking om at det er "hennes feil" at han ikke går ut, osv. Kan jo like gjerne være han det går på? Eller har han vært mer sosial når han har vært i tidligere forhold?)

Han har aldri vært sånn før, så det er helt åpenbart henne det ligger på.

Kjenner dessuten eksen hennes, og han bekreftet mistankene mine - selv uten at jeg trengte å spørre.

Han fortalte meg at dersom han sa han skulle ut med kameratene sine, så beskyldte hun ham for å prioritere dem i stedet for forholdet med henne. Og dette skjedde bare han skulle se en film eller en fotballkamp.

Så ikke prøv å gjør dette til at hun er et offer i denne saken. Det er hun ikke. Det er han som er offeret.

Fra å være en meget sosial person, går han såvidt ut av døren lengre.

Skrevet

Kjenner dessuten eksen hennes, og han bekreftet mistankene mine - selv uten at jeg trengte å spørre.

Han fortalte meg at dersom han sa han skulle ut med kameratene sine, så beskyldte hun ham for å prioritere dem i stedet for forholdet med henne. Og dette skjedde bare han skulle se en film eller en fotballkamp.

Så ikke prøv å gjør dette til at hun er et offer i denne saken. Det er hun ikke. Det er han som er offeret.

Å stakkars han, for et offer?

Kom ikke her og bland offerterminologi inn i dette, det er en hån.

Han får ta ansvar. Eller, har du tenkt over at det kanskje kan være sånn at han vil et steg videre i livet, og synes dere blir litt for barnslige for han? ;)

Skrevet

Jeg har en mann som ikke liker å gå ut, og jeg kan tenke meg at flere vil tro at det er jeg som holder ham hjemme, eller setter krav til ham.

En gang takket han faktisk nei til å bli med en tur til Monaco men arbeidskollegaer.

Noen er glad i sosiale aktiviteter, andre trives best i sitt eget selskap.

Men i og med at du mener at kameraten har forandret seg, og gjere var mer sosial i andre forhold, ville jeg gitt beskjed til karen. Dumt å kutte ham ut fordi du er irritert akkurat nå, men si at vennskapet deres er avhengig av at han også prioriterer deg av og til.

Gjest Be, or be not
Skrevet

Hun er åpenbart sjalu og vil hele tiden ha kontroll på hva han gjør. Det får desverre du og andre venner lide for.

Tror du bør ta en prat med han og si det som det er. Om han vil fortsette å være venn med det så bør han i det minste holde de avtalene han inngår.

Tror nok vennen din sliter med forholdet til kjæresten. Kan godt hende det er lurt av deg å nevne det i samme slengen?

Skrevet

Hadde det slik med min forhenværende kone.

Tid brukt på andre ting enn 9-4 jobb mandag til fredag, var nedprioritering av henne.

Stakkars mann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...