Gjest ny i gamet Skrevet 24. januar 2001 Del Skrevet 24. januar 2001 Jeg har sendt inn spørsmål om ju jutsi og graviditet før og takker for svar, jeg skal være forsiktig om jeg er så heldig å bli gravid snart. Men jeg lurer også på hvordan jeg skal forholde meg til perioden hvor jeg ikke vet om jeg er gravid. Det vil jo være kanskje noen uker, månder eller i verste fall år fremover hvor jeg lever i uvisshet. Og hva bør jeg være forsiktig med da? Hva er skadelig for graviditeten fra befruktningen til jeg vet at jeg er gravid? Og har det noen betyding at jeg lever normalt med hard trening inkludert slag, harde fall og dytt, hopp og sprett og har et glass rødvin og passiv røyking noen innvirkning før man selv vet om graviditeten? Jeg skjønner at man skal leve mest mulig normalt, men kampsport går vel litt over grensen av hva som er normalt for en utrent kropp som min. Hvor godt beskyttet er det befruktede egget og minsker sjansene for at det skal feste seg om man "herjer"? Jeg har ikke problemer med å velge bort ting når jeg vet at jeg er gravid, men jeg vil jo leve mest mulig normalt så det ikke blir noe jeg tenker på hele tiden, for er vel helst når man slapper av at det går som man vil. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16749-f%C3%B8r-man-vet-noe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krizzy Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 De første ukene av graviditeten er barnet så godt beskyttet i magen, at det tror jeg ikke er noe problem :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16749-f%C3%B8r-man-vet-noe/#findComment-76989 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Det er først og fremst når livmoren er så stor at den har kommet seg opp mot navelens høyde at du må være forsiktig i forhold til slag og spark. De første 9 ukene vil ikke en gang livmoren være å kjenne over skambeinet, og fosteret er dermed mer beskyttet. Jeg tror trygt at du kan trene som vanlig selv om du kanskje skulle være begynnende gravid. Det vanlige er jo at man tar en test noen dager/1 uke etter uteblitt mens, og da er du nok ikke noe mer enn 4-5 uker på vei. Jeg synes absolutt at du skal leve som normalt, tatt i betraktning at du ikke drikker mye eller røyker. Et glass vin i ny og ne gjør ingen ting selv om du planlegger å bli gravid. Vi snakker gjerne om pre-gravid helse; altså den helsa vi har før vi blir gravide. Det er selvsagt lurt å leve relativt sunt både kostholdsmessig og ellers når det gjelder livsstil hvis man prøver på å bli gravid. Er du undervektig, er det lurt å legge på seg litt. Røyker du, bør du absolutt slutte. Du kan godt begynne å ta folat-tilskudd allerede nå. Spør på apoteket om informasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16749-f%C3%B8r-man-vet-noe/#findComment-77113 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.