flammefugl Skrevet 10. desember 2004 Del Skrevet 10. desember 2004 Jeg er ei jente på 31 år som for 1 år siden steriliserte meg etter fri vilje.Jeg har slitt med langvarige menstruasjoner , smerter og småblødninger i mange år og vil derfor få fjernet livmoren.Har forsøkt med en eller annen pille mot lange blødninger(husker ikke hva den het, men tror den begynte på P.....), men den hjalp ikke i det hele tatt. Nå lurer jeg veldig på hvilke komplikasjoner som er forbundet med fjerning av livmora. Jeg skal sannsynligvis få den fjernet via magen.Hvor lang tid må en være på sykehus etter inngrepet?Er det mye smerter forbundet med denne operasjonen? En venninne av meg mente at jeg ville komme i overgangsalderen om jeg får tatt vekk livmora. Jeg trodde at det kun skjedde hvis eggstokkene ble fjernet.Hva er riktig? Er det noe spesielt en bør være forsiktig med i tiden etter operasjonen? Jeg tenker på bla bading/svømming, sex,trening? På forhånd takk for svar. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167504-fjerning-av-livmoren/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. desember 2004 Del Skrevet 12. desember 2004 Man vil bare fjerne livmoren, ikke eggstokkene, og du kommer derfor ikke i overgangsalderen før vanlig tid, ev litt før. Du har altså rett. Hvis livmoren ikke er veldig stor og du ikke har hatt operasjoner tidligere, kan man fjerne livmoren fra skjeden, det er enklere å medfører mindre smerter. Det er litt større inngrep gå via magen, da må du regne med 4-5 dager på sykehuset og sykmelding ca 4 uker etter utskrivningen, og da er det litt mer smerter, men det er ikke noe stort problem. De første ukene må man være forsiktig med løft, og du kan ikke bade før arret inne i skjeden har grodd, det tar noen uker. Sex kan du starte med når du ikke blør og har lyst. Trening gjenopptar du etter noen uker om du føler deg i form. Vanligvis går inngrepet greit, så det er ikke noe å grue seg veldig mye til. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167504-fjerning-av-livmoren/#findComment-1094355 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.