Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 31 år som for 1 år siden steriliserte meg etter fri vilje.Jeg har slitt med langvarige menstruasjoner , smerter og småblødninger i mange år og vil derfor få fjernet livmoren.Har forsøkt med en eller annen pille mot lange blødninger(husker ikke hva den het, men tror den begynte på P.....), men den hjalp ikke i det hele tatt.

Nå lurer jeg veldig på hvilke komplikasjoner som er forbundet med fjerning av livmora.

Jeg skal sannsynligvis få den fjernet via magen.Hvor lang tid må en være på sykehus etter inngrepet?Er det mye smerter forbundet med denne operasjonen?

En venninne av meg mente at jeg ville komme i overgangsalderen om jeg får tatt vekk livmora. Jeg trodde at det kun skjedde hvis eggstokkene ble fjernet.Hva er riktig?

Er det noe spesielt en bør være forsiktig med i tiden etter operasjonen? Jeg tenker på bla bading/svømming, sex,trening?

På forhånd takk for svar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167504-fjerning-av-livmoren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Man vil bare fjerne livmoren, ikke eggstokkene, og du kommer derfor ikke i overgangsalderen før vanlig tid, ev litt før. Du har altså rett.

Hvis livmoren ikke er veldig stor og du ikke har hatt operasjoner tidligere, kan man fjerne livmoren fra skjeden, det er enklere å medfører mindre smerter. Det er litt større inngrep gå via magen, da må du regne med 4-5 dager på sykehuset og sykmelding ca 4 uker etter utskrivningen, og da er det litt mer smerter, men det er ikke noe stort problem.

De første ukene må man være forsiktig med løft, og du kan ikke bade før arret inne i skjeden har grodd, det tar noen uker. Sex kan du starte med når du ikke blør og har lyst. Trening gjenopptar du etter noen uker om du føler deg i form.

Vanligvis går inngrepet greit, så det er ikke noe å grue seg veldig mye til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/167504-fjerning-av-livmoren/#findComment-1094355
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...