tuva3 Skrevet 13. desember 2004 Del Skrevet 13. desember 2004 For 2 år siden ble det oppdaget 2 syster på ene eggstokken. På sist GU var livmoren fremoverbøyd og ganske forstørret. Er 38 år. Hvordan fjernes denne svulsten? Skulle det være ondartet, hvor mye må fjenes da? Hvordan kan en få fjernet denne på minst synlig vis? Hvordan vil sex livet bli i ettertid? Har hatt uregelmessig, 14 langvarig mens. Stygg, illeluktende utflod. Kommer etsende veske ut,som gjør huden svært sår. Er redd det kan være mere, hosten til jeg nesten spyr. Avføringen er gul, renner til tider rett igjennom og jeg ofte greier jeg ikke holde på den.Taknemelig for svar. Hvilke alternativer bør jeg forberede meg på? Hva er etter ditt syn sannsynlig i dette tilfellet?Hilsen Tuva 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167691-svulst-i-underlivet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. desember 2004 Del Skrevet 14. desember 2004 Jeg går ut fra at det er snakk om muskelknuter på livmoren. De er nesten alltid godartede og meget vanlige, ca halvparten av kvinner omkring 40 år har slike knuter i livmorens muskellag. Det er ikke nødvendig å fjerne dem hvis du ikke har plager. Problemer kan være rikelige menstruasjoner, ev trykk i underliv/på blæren. Hvis du ikke har barneønske vil man fjerne hele livmoren ved operasjon, ved barneønske fjernes bare knuten. Det siste kan være vanskelig hvis det er flere knuter, og det kan gi blødning som nødvendiggjør at hele livmoren likevel må fjernes. Ved fjerningen av livmoren lar man eggstokkene stå tilbake, det gjør at du ikke kommer i overgangsalder ’før tiden’ . Livmoren kan fjernes gjennom et bikinisnitt eller fra skjeden, hvis den ikke er veldig stor. Operasjon via skjeden gir minst ubehag etter operasjon. Det betyr 3-5 dager på sykehus og rekreasjon på ca 4 uker, avhengig av operasjonsmetode. Sexlivet blir som før med fuktighet i skjeden og orgasme. Stygg utflod har sannsynligvis ikke sammenhang med muskelknuten, med mindre det ligger en knute i livmorhalsen på vei ut. Meget, meget sjelden kan muskelknuter være ondartede, da vil de gjerne være smertefulle. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/167691-svulst-i-underlivet/#findComment-1095672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.