Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jepp, det er et helt åpenbart valg - jeg vet:-) Men her er problemet:

Vi har vært sammen i et halvt år. Og bor i to forskjellige byer. Jeg studerer, og har vært veldig priviligert i min studiesituasjon her for å si det sånn. Samme studietilbud finnes imidlertid i hans by (som også har godt rykte). Jeg bestemte meg i høst for å søke der, for å prøve å havne i samme by som han og virkelig gi dette forholdet en sjanse. Vi har snakket om å flytte sammen, og jeg har så lyst at det verker i meg:-) MEN jeg er redd for at det skal få negative følger for utdannelsen min. Studiestedet der går for å være veldig bra, men her går det for å være _best_, toppeloppers, ultimat bra (osv:-)... jeg er sånn i tvil! Akkurat nå vet jeg ikke helt hva som er viktigst for meg, skolen eller han....

Fornuften sier "bli her, fullfør skole og flytt ned etterpå". Hjertet sier "DRA! Bo sammen med han (forlov deg og få barn, hehehe:-)"

Er vi "ment to be" holder det på tross av avstand i 4 år. Men orker jeg avstand i 4 år?

Det er uaktuelt at han flytter (grunnet hans arbeidssituasjon - det er jeg som er den flyttbare i dette forholdet, så det står og faller på meg). Kom med råd alle som en! I'm torn...

klem,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16776-kj%C3%A6resten-eller-utdannelsen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du VIRKELIG ville, hadde du flyttet til hans by. Du må jo ikke nødvendigvis BO sammen med ham da,- det kan ødelegge for studiene dine.

Høres ut som du vil bli der du der. Og uansett, de fleste forhold tåler ikke studietiden. Det gjorde heller ikke mitt. Det er jeg glad for nå!!!

Lykke til iallfall!

Dere har vært sammen bare ett halvt år og velge han i stedenfor utdannelsen er ikke mye lurt. Tenk om det blir slutt? du har ingen garanti for at dette vil vare. På sikt er det ingen tvil om hva du skal velge, det er selvsagt utdannelsen din. Gjør du ikke det så vil du garantert angre på dette senere.

Lykke til:-))

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Det høres ut som om du trives med å tenke gjennom på forhånd hva du skal gjøre. Det lover godt.

Jeg ser ikke helt enten eller-problemet, kjæreste eller utdannelse.

Du vil vel begge deler?

For å komme til bedre klarhet, vil jeg råde deg til å:

1. Snakke med kjæresten din skikkelig. Be han om råd også.

2. Snakke om nødvendig med en nøytral person for å få drøftet alle dine tanker og følelser knyttet til saken.

Jeg er studieveileder ved NTNU i Trondheim, hvis det kan være til noe hjelp.

Mailadressen min er [email protected]

Forslag: Du flytter og prøver utdannelsen ved den andre institusjonen et år (du ødelegger neppe et studium i løpet av et år). Hvis det ikke fungerer studiemessig, flytter du tilbake for å fullføre.

Hør med studieveileder der du er om det er mulig å få studiepermisjon fra det stedet du er, eller om du faktisk også kan få godkjent et år på en annen skole som en del av den utdannelsen du holder på med.

Husk også at selv om ulike skoler har større eller mindre prestisje, så er det neppe slik at det ene vil være en katastrofe sammenliknet med det andre stedet.

Annonse

Det kommer litt an på hvor langt unna hverandre dere bor. Er det ikke lenger enn at dere kan se hverandre i helgene, kan du kanskje klare å bo der du bor nå. Er det 100 mil mellom byene, stiller saken seg litt annerledes. Avstandsforhold er ikke lette, de heller.

Uansett om du flytter til hans hjemby, er du ikke nødt til å flytte sammen med ham med en gang. Det er heller ikke kun studiene som vil få deg til å trives/mistrives på en plass. Kjenner du noen andre i hjembyen hans, vil du ha mulighet til å drive med dine fritidsinteresser der, hvordan er det med tanke på sommer-/deltidsjobb, hvordan ville du takle å bo et stykke unna dine venner/familie osv. Jeg vil råde deg til å vurdere disse faktorene også.

FLYTT TIL KJÆRESTEN! KJÆRLEIK ER EIN GÅVE FRÅ GUD. IKKJE LA DEN GÅ TIL SPILLE. ALDRI GI OPP NOKO GODT. Men om du er i tvil så er det kanskje noe inni deg som sier at det ikke vil fungere selv om du er hos han? Tvil tvil. Tvi tvi. Flytt så får du i pose og i sekk. Kanskje dere flytter sammen etter utdanningen om dere er ment to be -som du drømmer! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...