Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min ektefelle og jeg, har hatt en stri høst, med mye krangel.

Han er ikke særlig flink til eller villig til å løse våre problemer, ved å snakke om ting.

Hver gang et problem skal løses ender det i "nesten"-katastrofer, med påfølgende oppretting.

Vel, vel: Onsdag i forrige uke kom han hjem, og vi hadde planlagt å ha det riktig fint.

Siden han ble sur for en bagatell fredags kveld, gikk jeg å la meg tidlig. Lørdag kveld kom og han forble sur, så jeg gikk til byen for å besøke min far. Når jeg kom tilbake var vi invitert til middag hos noen venner, men jeg giddet ikke å gå dit å late som om alt var i orden.

Da tok han stereoanlegget og knuste det, klipte opp gifteringen sin og husnøkkelen med avbitertang, knakk 10-15 CD'plater, klipte av laderen til mobiltelefonen min, klipte av alle ledningene til hustelefonen. Og til slutt rev han sundt passet mitt, og slengte et glass vin i ansiktet på meg.

Tidlig i går ringte husverten min og sa at hun var fri for varmt vann, jeg skjekket det og han hadde klipt av ledningene til hennes varmtvannstank og min fryseboks sånn at jeg måtte kaste all maten (ca 5000). Det luktet altfor jævlig.

Forøvring har jeg prøvd å snakke til han om at jeg ikke kan leve sånn, ettersom det ikke er første gang det klikker for han. Nesten hver gang han er hjemme skjer slike ting. Han blir bare taus og sitter sånn i døgn etter døgn.

Nå er det torsdag og ettersom han stakk hjemmefra på lørdag, er han nå begynt å sende sms'er hvor han angrer seg fælt. Søndag kveld ringte han 28 ganger. Jeg har ennå ikke svart på noe som helst, og er litt rådvill.

Svarer jeg blir det en ny opprettingsrunde, vet jeg.

Jeg kunne godt tenkt meg i delt livet mitt med ektefellen, men ikke helt på denne måten?

Finnes det noen fornuftig måte å få en dialog med han på, tror dere?

Jeg vil han skal slutte å gjøre sånne ting, og heller vise litt omsorg når han er hjemme, istedet for å sitte å surne i flere døgn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16819-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Høsten må ha vært mer enn fæl for dere. Jeg håper handling fra din side nå vil gjøre våren til mindre fæl for deg. Etter min oppfatning fordrer det aktiv og tydelig handling av deg nå.

Du ønsker ideer til en fornuftig måte å komme i dialog med din ektefelle på i saken.

Jeg tror den eneste fornuftige måten å møte din mann på nå er å konfrontere han tydelig og ærlig med hans atferd og gjøremål når han klikker. Det han gjorde må ikke gjenta seg.

Jeg tror ikke du skal åpne for en diskusjon om dette, men fremsette det som en klar melding.

Det er helt uakseptabelt å oppføre seg slik han gjorde. Det er ingen unnskyldninger for det, og de forklaringene han måtte ha, må han gjøre noe med selv. Han har mye å gjøre med egenkontroll og temperament.

Jeg tror du må gi han dette budskapet, om du skal bevare deg selv og dine grenser overfor han.

Gjest Nysjerri20

Han der kommer du nok ingen vei med, tror du er mye lykkeligere uten han. Man kan som kjent ikke forandre folk, eneste mulighet du har er om han kunne oppsøke hjelp fra psykolog eller noe sånt.

Fy faen for en jævlig fyr! Hvordan ble han noens ektefelle i det heletatt? Han er jo helt psyko! Finn deg en annen mann. Det går ikke an å ha det slik i livet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...