Gå til innhold

Vanlig fødsel etter to keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Ønsker først å si at jeg har aldri ønsket keisersnitt, mitt høyeste ønske er å føde på vanlig måte. Jeg har født to barn med keisersnitt pga prekampsi. Den andre gangen mye mildere enn første gang. Nå er jeg gravid igjen og jeg hatt store forhåpninger til at denne gangen skal jeg ikke få prekampsi og få lov til å føde normalt!..... men så var jeg til kontroll hos jordmor og hun sier: ja, ja da ble det keisersnitt igjen da! og jeg fikk sjokk!!!!! Er det virkelig sånn at man MÅ ha keisersnitt etter to keisersnitt tidligere???? Jeg har ingen fysiske ting som tilsier at jeg må ha keisersnitt er frisk, bekkenet er ikke for lite osv. Jeg vet at det er mange ting som spiller inn og at ingen kan gi noe sikkert svar, men jeg er desperat etter å få mer fakta og vite om det er en liten mulighet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168539-vanlig-f%C3%B8dsel-etter-to-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ulik praksis ved de ulike fødeavdelinger, men ved St Olavs Hospital i Trondheim åpner man mulighet for vanlig fødsel selv etter to keisersnitt hvis alt forløper normalt.

Keisersnitt etterlater seg et arr i livmoren, et svekket område som kan tenkes å øke faren for at livmoren revner (ruptur) ved neste graviditet eller fødsel. Ved å legge snittet på tvers i livmoren reduserer man risikoen. Da vil evt ruptur vanligvis først skje under fødsel og jordmor eller lege vil få mistanke om det ved smerter og ømhet i livmoren hos den fødende. Risikoen for ruptur totalt sett er ca 1 promille hvis det utføres keisersnitt neste gang, 5 promille ved vanlig fødsel. Risikoen øker hvis fødselen må settes i gang. Ved ruptur øker risiko for fosterdød fra de ’normale’ 0.5% til 5%. Hvis neste fødsel finner sted tidligere enn 18 måneder etter keisersnittet, er det spesiell øket risiko.

Jeg synes du skal bli henvist til det sted hvor du skal føde og diskutere ditt ønske med dem.

Lykke til med svangerskapet og god jul.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Gjest Fiolen igjen

Det er ulik praksis ved de ulike fødeavdelinger, men ved St Olavs Hospital i Trondheim åpner man mulighet for vanlig fødsel selv etter to keisersnitt hvis alt forløper normalt.

Keisersnitt etterlater seg et arr i livmoren, et svekket område som kan tenkes å øke faren for at livmoren revner (ruptur) ved neste graviditet eller fødsel. Ved å legge snittet på tvers i livmoren reduserer man risikoen. Da vil evt ruptur vanligvis først skje under fødsel og jordmor eller lege vil få mistanke om det ved smerter og ømhet i livmoren hos den fødende. Risikoen for ruptur totalt sett er ca 1 promille hvis det utføres keisersnitt neste gang, 5 promille ved vanlig fødsel. Risikoen øker hvis fødselen må settes i gang. Ved ruptur øker risiko for fosterdød fra de ’normale’ 0.5% til 5%. Hvis neste fødsel finner sted tidligere enn 18 måneder etter keisersnittet, er det spesiell øket risiko.

Jeg synes du skal bli henvist til det sted hvor du skal føde og diskutere ditt ønske med dem.

Lykke til med svangerskapet og god jul.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Det er desverre ikke alltid at jordmødre/leger får mistanke om ruptur selv om den fødende får store smerter.

Min første fødsel var haste-keisersnitt.

Under fødsel nr to revnet livmoren. Jeg klagde over vanvittige smerter (Går det an å ha det så vondt?), og fortalte om en rar følelse - som om klinkekuler som flyttet seg oppover.

Det var først da fosterlyden ble borte at jordmor reagerte. Heldigvis reagerte hun raskt, og under keisersnittet fant de både morkake og barn utenfor livmoren.

Da hadde jeg på forhånd bedt om planlagt keisersnitt fordi jeg fryktet barnet ville være for stort for mitt bekken. Det var det nok også, Barnet var 4820g og 55 cm. Kjenner ikke hodeomkrets - det ble ikke målt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...