Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har nettopp bestilt med resept på ny p-pille som heter cerazetta, men har ingen erfaring med den..har kun hørt at den ikke inneholder østrogen. Har ellers prøvd alt som er av p-piller men får omtrent alltid en eller annen fæl bivirkning.

Noen som har erfaringer med cerazetta? Er det mini-pille?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har bivirkninger av ymse slag kan kanskje NuvaRing eller P-plaster være et alternativ, siden hormondosen blir mindre enn på pillen? Nivået skal visstnok være litt lavere enn på mini-pillen.

Jeg har vurdert begge de foreslåtte alternativene, men slått det fra meg.

Har hørt at P-plasteret og Nuva ring utsondrer tilnærmet like mye hormoner som de tradisjonelle p-pillene. Effekten blir således den samme. Har i tillegg hørt at Nuvaring har en del fysiske ulemper ( ubehag,klønete å få plassert osv).

Tror ikke jeg reagerer på mengden hormoner, men sammensetningen!Dette fordi jeg reagerer veldig forskjellig på monfasepiller kontra trifasepiller

Jeg har aldri brukt mini-pille.

Etter flere år med utprøvinger er jeg ganske frustrert. Har derfor lyst å prøve cerazetta, som er østrogenløs. Denne kan medføre en del mindre uheldige følge.( det er humørsvingninger jeg sliter mest med).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1102276
Del på andre sider

Hvis du har bivirkninger av ymse slag kan kanskje NuvaRing eller P-plaster være et alternativ, siden hormondosen blir mindre enn på pillen? Nivået skal visstnok være litt lavere enn på mini-pillen.

så jeg hadde skrevet feil. Cerazette heter det og jeg fikk en del treff da jeg søkte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1102283
Del på andre sider

Jeg har vurdert begge de foreslåtte alternativene, men slått det fra meg.

Har hørt at P-plasteret og Nuva ring utsondrer tilnærmet like mye hormoner som de tradisjonelle p-pillene. Effekten blir således den samme. Har i tillegg hørt at Nuvaring har en del fysiske ulemper ( ubehag,klønete å få plassert osv).

Tror ikke jeg reagerer på mengden hormoner, men sammensetningen!Dette fordi jeg reagerer veldig forskjellig på monfasepiller kontra trifasepiller

Jeg har aldri brukt mini-pille.

Etter flere år med utprøvinger er jeg ganske frustrert. Har derfor lyst å prøve cerazetta, som er østrogenløs. Denne kan medføre en del mindre uheldige følge.( det er humørsvingninger jeg sliter mest med).

Jeg bruker NuvaRing selv, men kan ikke bruke mini-pille eller p-pille pga stoffskifteforstyrrelser.

Første gang jeg prøvde NuvaRing gikk det ikke, men da var også stoffskiftet helt på bærtur.

Når jeg så ble mer stabil prøvde jeg igjen, og har nå brukt den i ett år, og det går helt fint.

Min lege sier at hormonnivået i den tilsvarer mini-pillen.

At den gir ubehag og er plundrete gjelder ikke i mitt tilfelle, i hvert fall. Merker aldri noe til den, og må passe på å huske inn- og ut-dagene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1102341
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Humørsvingninger er den bivirkningen som er mest uutholdelig.

I det siste har vi praktisert å "hoppe av i svingen" fordi jeg ikke orket bivirkningene. Men det går jo ikke i lengden...

Jeg har også fått resept på Cerazette, men venter på mensen før jeg begynner å bruke dem. Vet man KAN begynne før, men gruer meg sånn til å begynne på'n igjen...

Av det jeg har lest så har jeg forstått det slik at cerazette tilsvarer minipille, men en trenger ikke være like nøye med tidspunktet man tar pillen som med minipille.

Jeg har ikke hørt om noen har noen erfaringer med den.

Lykke til! Og skriv gjerne og fortell om dine videre erfaringer :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1104023
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter med akkurat det samme som deg. Humørsvingninger er den bivirkningen som er mest uutholdelig.

I det siste har vi praktisert å "hoppe av i svingen" fordi jeg ikke orket bivirkningene. Men det går jo ikke i lengden...

Jeg har også fått resept på Cerazette, men venter på mensen før jeg begynner å bruke dem. Vet man KAN begynne før, men gruer meg sånn til å begynne på'n igjen...

Av det jeg har lest så har jeg forstått det slik at cerazette tilsvarer minipille, men en trenger ikke være like nøye med tidspunktet man tar pillen som med minipille.

Jeg tok min første cerazette-pille i går ( etter en pillefri uke på trinordiol). Det er egentlig litt for tidlig å komme med noen tilbakemelding, men jeg har nå ihvertfall begynt :-).

På pakningen så jeg at det var de samme bivirkningene som på trinordiol så...jeg er ikke så veldig optimistisk.

Blir sliten av å styre med dette p-pille prakket hele tiden.. puh. Får voldsomme humlrsvingninger av både monofase og trifase-piller. SLik jeg forstod det er cerazette monofasepiller ( altså samme hormonnivå på alle pillene)...vi får se da hvordan det går

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1108201
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Har nå brukt cerazette en stund, men måtte slutte. Bivirkningen ( humørsvingninger, derpesjon, sinne osv) var akkurat de samme som ved de andre p-pillene jeg har brukt ( trinordiol, synfase, diane, yasmin osv). jeg tror jeg har gitt opp p-piller for godt.

Har nå vært p-pille fri en liten stund og føler meg mye bedre. Ingen humørsvingnigner eller sinne-anfall

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1124725
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Har nå brukt cerazette en stund, men måtte slutte. Bivirkningen ( humørsvingninger, derpesjon, sinne osv) var akkurat de samme som ved de andre p-pillene jeg har brukt ( trinordiol, synfase, diane, yasmin osv). jeg tror jeg har gitt opp p-piller for godt.

Har nå vært p-pille fri en liten stund og føler meg mye bedre. Ingen humørsvingnigner eller sinne-anfall

Men, ofte så må man jo bruke samme merke i 3 mnd for å vite hva slags bivirkninger en kommer til å få. De fleste bivirkninger forsvinner i løpet av ca 3 mnd.

Jeg merker ingen av Cerazette enda, annet enn at jeg har vært litt kvalm og hatt vondt i hodet i det siste...

Kommer til å bruke dem i minst 3 mnd for å se om jeg tåler dem bra.

Hva tenker du å prøve nå da?

Kan jo hende jeg også må kaste inn hånkle og finne noe annet. Å ikke bruke noe er hvertfall ikke noe bra alternativ. Kjæresten mener han kan kontrollere seg såpass at han klarer å si fra i god tid før han kommer, sånn at vi kan hoppe av i svingen. Men sannelig skjedde det ikke et uhell... Og angrepille er IKKE tingen å satse på hvertfall...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1125354
Del på andre sider

Men, ofte så må man jo bruke samme merke i 3 mnd for å vite hva slags bivirkninger en kommer til å få. De fleste bivirkninger forsvinner i løpet av ca 3 mnd.

Jeg merker ingen av Cerazette enda, annet enn at jeg har vært litt kvalm og hatt vondt i hodet i det siste...

Kommer til å bruke dem i minst 3 mnd for å se om jeg tåler dem bra.

Hva tenker du å prøve nå da?

Kan jo hende jeg også må kaste inn hånkle og finne noe annet. Å ikke bruke noe er hvertfall ikke noe bra alternativ. Kjæresten mener han kan kontrollere seg såpass at han klarer å si fra i god tid før han kommer, sånn at vi kan hoppe av i svingen. Men sannelig skjedde det ikke et uhell... Og angrepille er IKKE tingen å satse på hvertfall...

Akkurt nå så bruker vi kondom.

Etter å ha hørt fryktelig mange historier om folk som er blitt gravid etter å ha hoppet av i svingen, er ikke det noe alternativ. Selv om en gutt har aldri så mye selvkontroll så forhindrer det ikke at det kommer sæd før selve utløsningen! Har flere venninner/bekjente som har brent seg på den måten.

Jeg orker ikke flere runder på p-piller...blir mentalt sliten av å føle meg utilpass. Så....inntil det dukker opp noe revolusjonerende flott noe så holder jeg meg til kondom.Det går greit, selv om det er et prakk.

Jeg har brukt flere typer p-piller over 3 måneders-perioden og har aldri opplevd at bivirkningene har gått over. Det kan være at de modereres litt, men som regel har jeg humørsvinginger, depresjoner, nedsatt sexlyst og sinne-anfall i hele p-pille perioden...slitsomt.Det går jo også ut over forholdet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168570-cerazetta/#findComment-1126057
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...