Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart føde mitt første barn og har så vidt begynt å tenke på prevensjon igjen etter fødselen. Vet at det ikke er sikkert å satse på amming. Jeg gikk på p-pillen Trinordiol i ca 12 år før jeg ble gravid og var veldig fornøyd med den. Er det slik at man bør vente til man er ferdig med å amme med å starte på p-pille igjen?

Hvilke andre alternativer vil du anbefale? Vet at spiral er ganske vanlig etter en fødsel, men jeg er litt skeptisk til akkurat det med å få kraftigere menstruasjon og hormon-spiralen er vel nesten som å gå på p-piller og er vel veldig dyr om man ikke har tenkt å ha veldig stor pause mellom graviditetene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16872-prevensjon-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

P-pillen kan nok redusere litt på melken. Vi anbefaler minipille så lange kvinnen ammer. Det er absolutt ikke det samme å bruke hormonspiral som p-pille, den inneholder bare hormonet gestagen i lav dose. P-pille inneholder gestagen og østrogen i høy dose. P-pille koster 25-40 kr per måned, hormonspiralen brukt over 5 år koster 20 kr per måned.

Mette Moen, Gynekolog

P-pillen kan nok redusere litt på melken. Vi anbefaler minipille så lange kvinnen ammer. Det er absolutt ikke det samme å bruke hormonspiral som p-pille, den inneholder bare hormonet gestagen i lav dose. P-pille inneholder gestagen og østrogen i høy dose. P-pille koster 25-40 kr per måned, hormonspiralen brukt over 5 år koster 20 kr per måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...