Gå til innhold

Kjøpsloven reklamasjon

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om noen vet hva loven sier om man har rett på å reklamere på en ring som jeg har kjøpt for nærmenere 1 år siden hos en gullsmed. Det er en sølvring med noen stener på. Ringen kostet 1000 kr så regner med at den skulle holde. Jeg har levert deb inn og fikk beskjed om at dette måtte jeg bare regne med. Må jeg det?? Ringen var en forbruksvar. Det er det vel ikke?? Tenk hvis gifteringen min var det:-) Er det noen som vet hva kjøps loven sier?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168862-kj%C3%B8psloven-reklamasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøpsloven sier at hvis produktet er ment å vare vesentlig lenger enn to år, har du fem års reklamasjonsrett. En sølvring til 1000 kr må man kunne regne at vil vare i vesentlig lenger enn to år.

Men reklamasjonsretten gjelder ikke hvis du har behandlet produktet uforsiktig eller brukt det til noe det ikke er beregnet på å tåle. Bevisplikten her ligger hos selger - det er han som må bevise at skaden skyldes uforsiktig bruk.

Vanskelig å si noe konkret om hvilke rettigheter du har uten å vite hva slags skade det er snakk om. Hvis ringen f.eks er blitt oppripet og stygg, så er dette neppe noe du får reklamert på. Men hvis stenene detter ut og du ikke har utsatt ringen for spesielt store påkjenninger, så er det nok noe du kan reklamere på.

Hva er feil med ringen da?

Hei

Det er en brei sølvring med masse blå steiner (glass). Det er 3 steiner som er ramlet ut. Jeg ser det sitter gammelt lim i hullene der steinene har vært. Ringen har jeg behandlet forsiktig og tatt den av hver gang jeg har vasket hendene. Det er heller ikke en ring jeg har brukt hver dag.

Hei

Det er en brei sølvring med masse blå steiner (glass). Det er 3 steiner som er ramlet ut. Jeg ser det sitter gammelt lim i hullene der steinene har vært. Ringen har jeg behandlet forsiktig og tatt den av hver gang jeg har vasket hendene. Det er heller ikke en ring jeg har brukt hver dag.

Da synes jeg det er rart at du ikke får ny.

Jeg fikk nye øredobber da annhenget var blitt så slitt at det hadde ramlet av.

Mener kjøpsloven sier at dersom varen er ment å holde i 2 år, så skal man også kunne klage i 2 år. Og en såpass dyr ring bør man jo kunne forvente at holder så lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...