Gå til innhold

Et godt og berettiget spørsmål

Anbefalte innlegg

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• Goliath

26

• Grip

8

• Mr Kahn

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvorfor kaller MIFF (Med Israel for Fred) [sic] seg for MIFF, når det er åpenbart at de ønsker krig og utslettelse?

Skrevet

Hvorfor kaller MIFF (Med Israel for Fred) [sic] seg for MIFF, når det er åpenbart at de ønsker krig og utslettelse?

Hva betyr "[sic]"?

Jeg leste netopp en bok der dette gikk igjen til stadighet, og jeg lurte like mye hver gang.

Skrevet

Hva betyr "[sic]"?

Jeg leste netopp en bok der dette gikk igjen til stadighet, og jeg lurte like mye hver gang.

Fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

sic (utt sikk; lat. 'slik')

slik står det virkelig (særlig etter en overraskende detalj i en tekst) .

----

Brukes for eksempel for å vise at faktafeil ikke kommer av feil oversettelse, men at feilen faktisk liger i originalteksten. Eller etter et sitat for å vise at det er -opprinnelig- forfatter som ikke kunne stave korrekt, osv...

mvh

Skrevet

Fra http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

sic (utt sikk; lat. 'slik')

slik står det virkelig (særlig etter en overraskende detalj i en tekst) .

----

Brukes for eksempel for å vise at faktafeil ikke kommer av feil oversettelse, men at feilen faktisk liger i originalteksten. Eller etter et sitat for å vise at det er -opprinnelig- forfatter som ikke kunne stave korrekt, osv...

mvh

Takk skal du ha!

Da skjønner jeg bedre, boken var om Jack The Ripper som endelig skal være avslørt.

Skrevet

Takk skal du ha!

Da skjønner jeg bedre, boken var om Jack The Ripper som endelig skal være avslørt.

Ikke'no problem. Første gangen jeg var borti "[sic]" var i en engelsk tekst om den amerikanske borgerkrigen. Jeg begynte å lure på om det var en svært kvalm ("sick") forfatter, jeg *ler*

:o)

Skrevet

Ikke'no problem. Første gangen jeg var borti "[sic]" var i en engelsk tekst om den amerikanske borgerkrigen. Jeg begynte å lure på om det var en svært kvalm ("sick") forfatter, jeg *ler*

*lol*

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva betyr "[sic]"?

Som SoriaMoria skriver så betyr det noe slikt som "korrekt gjengitt" (altså at det er originalen som er feil/tåpelig). I dette tilfellet organisasjonen "Med Israel for Fred", som er en vits av et navn.

Med vennlig hilsen

Skrevet

*lol*

Med vennlig hilsen

Hehe.. ja altså.. jeg tenkte vel noe sånt som... "du burde ikke skrive referater av øyenvitneskildringer fra krigen om du ikke har mage til det" eller liknende ;o)

Heldigvis kommenterte jeg det ikke overfor læreren min i American History.. og så hadde noen andre vett på spørre hva det betød tilslutt.

Forøvrig er jeg ganske flink til å tabbe meg ut på denne typen misforståelser, men for en gangs skyld unnslapp jeg altså ;)

Jeg får helt sikkert nye muligheter til å drite på draget! :)

Skrevet

:)

Godt at det ikke bare er meg! Jeg lurte på om det kunne bety "seg selv", men det passet bare en sjelden gang i sammenhengen...

Skrevet

Så vidt jeg forstår, ønsker de seg fred, men ikke på muslimers premisser. Og det kan jo ingen kritisere dem for.

Skrevet

Så vidt jeg forstår, ønsker de seg fred, men ikke på muslimers premisser. Og det kan jo ingen kritisere dem for.

Du mener på samme måte som Hitler "ønsket seg fred", ved å eliminere alle andre?

Det kalles ikke "fred" for normale mennesker, Grip, men "massemord".

Skrevet

Du mener på samme måte som Hitler "ønsket seg fred", ved å eliminere alle andre?

Det kalles ikke "fred" for normale mennesker, Grip, men "massemord".

Sør, da. Du ville vel heller ikke akseptert en "fred" hvor betingelsene var diktert av kommunister, nazister eller muslimer?

Skrevet

Sør, da. Du ville vel heller ikke akseptert en "fred" hvor betingelsene var diktert av kommunister, nazister eller muslimer?

Dine syke forsøk på å sammenligne 20% av verdens befolkning med nazister, er rent idioti.

Ditt knefall for terrorister er like idiotisk.

Skrevet

Skulle nesten tro at Mr Kahn eneste mål i dette livet er å skape "debatt" på Doktoronline. Makan til meninger og fordommer har jeg ikke sett maken til!

Skrevet

Dine syke forsøk på å sammenligne 20% av verdens befolkning med nazister, er rent idioti.

Ditt knefall for terrorister er like idiotisk.

Det er ikke mer idioti enn at både du og jeg ville plukket frem nødvendige våpen og gått til krig hvis vi så for oss et flertall i dette landet som ville innføre sharialover, "demokratisk" aldri så mye.

Ikke sant? (rent hypotetisk, naturligvis).

Skrevet

Det er ikke mer idioti enn at både du og jeg ville plukket frem nødvendige våpen og gått til krig hvis vi så for oss et flertall i dette landet som ville innføre sharialover, "demokratisk" aldri så mye.

Ikke sant? (rent hypotetisk, naturligvis).

Jo, og også hvis en gruppe nepalisiske geitegjetere truer med å overta Stortinget. Eller MIFF truet med det samme.

Hva så?

Er de også "nazister" siden det kan tenkes at MIFF vil forsøke seg på noe slikt. Rent hypotetisk.

Skrevet

Jo, og også hvis en gruppe nepalisiske geitegjetere truer med å overta Stortinget. Eller MIFF truet med det samme.

Hva så?

Er de også "nazister" siden det kan tenkes at MIFF vil forsøke seg på noe slikt. Rent hypotetisk.

Jeg er glad for at du svarte bekreftende på spørsmålet.

Skrevet

Jeg er glad for at du svarte bekreftende på spørsmålet.

Hvorfor skulle jeg ikke svart bekreftende på spørsmålet.

I motsetning til deg så har jeg alltid forsvart de verdiene som ligger i både Grunnloven og i Menneskerettighetene. Du, derimot, gjør knefall for terroristenes "verdier" så snart de fiser!

Skrevet

Hva betyr "[sic]"?

Sic er latin og betyr "således, slik står det virkelig". Det er følgelig et nøytralt ord. Men det brukes ofte med utropstegn etter sitater, for å gjøre leseren oppmerksom på hvor feilaktig/dumt/idiotisk den siterte har uttrykt seg. Lydlikheten med engelske sick er tilfeldig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...