Gå til innhold

Et godt og berettiget spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du mener at det var fundamentalistiske kristne som stod bak 2.VK. så sliter du litt med historiske fakta.

At de var fundamentalister - ja, det begrepet kan man nok bruke.

Man at det var deres religion som lå bak den fundamentalismen tror jeg du vil finne få som er enig med deg i.

Det var ikke ofte Hitler brukte bibelen når han talte til sitt folk, og det var heller ikke i bibelen han fant "reglene" han ville alle skulle leve etter.

Det finner du derimot når det gjelder fundamentalistiske muslimer (med korannen i hånd), eller de som faktisk er fundamentalistiske kristne.

Så skal du sammenlikne noe, så bør det være noe mer faktabasert enn dine eventyrhistorier som til og med går koranen og bibelen en høy gang....

Vås - begge grupper (mis)bruker religionen på lik linje.

Forskjellen er hovedsakelig at du ønsker å sverte kun islam, mens jeg påpeker at begge religioner er skyldige i like stor/liten grad.

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• Goliath

26

• Grip

8

• Mr Kahn

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forskjellen er hovedsakelig at du ønsker å sverte kun islam, mens jeg påpeker at begge religioner er skyldige i like stor/liten grad.

Du tar selvsagt feil, og vet det.

Man kan ta for seg situasjonen i alle islamske land og vurdere den opp mot ethvert fornuftig krav til frihet, menneskerettigheter og demokrati.

Islam - vår nye nazisme - virker som en pest på alle samfunn, og fører med seg fattigdom, terror, undertrykking og vold.

Det burde altså være nok å iaktta virkeligheten slik den er i muslimske land.

Skrevet

Selvsagt vokste den ut fra kristendommen; hva trodde du den vokste ut fra? hinduismen?

De aller fleste i Tyskland på 1930-tallet var kristne. Ifølge Hitler selv så var begrunnelsen for hans jødehat hovedsakelig religiøst.

Hvorfor skal den i det hele tatt ha vokst ut fra en religiøs ideologi?

Nazismen er en form for "religion" i seg selv, og uansett forsøk på å finne et opphav så har resultatet intet med de prinsipper og den ideologi som kristendommen bygger på.

I sterk motsetning til fundamentalistiske muslimer....

Skrevet

Det går en rød tråd direkte fra Luthers tolkning av bibelen (som er like anti-jødisk som Hitler) til det Hitler forfektet.

Å gjøre kristne ansvarlige for dette er som å gjøre vanlige muslimer ansvarlige for det fundamentalistene gjør.

Og nettopp derfor gjør jeg heller ikke en moderat muslim ansvarlig for hva fundamentalistiske muslimer gjør.

Skrevet

Og nettopp derfor gjør jeg heller ikke en moderat muslim ansvarlig for hva fundamentalistiske muslimer gjør.

...men de tror du har baktanker....:)

Skrevet

Du tar selvsagt feil, og vet det.

Man kan ta for seg situasjonen i alle islamske land og vurdere den opp mot ethvert fornuftig krav til frihet, menneskerettigheter og demokrati.

Islam - vår nye nazisme - virker som en pest på alle samfunn, og fører med seg fattigdom, terror, undertrykking og vold.

Det burde altså være nok å iaktta virkeligheten slik den er i muslimske land.

På samme måte som kristendommen var ansvarlig da nesten samtlige av de kristne landene i Latin-Amerika var diktatur?

Skrevet

I dagens samfunn er det vel ganske klart hvilken religionsutøvelse som inneholder mest "usunne" handlinger og holdninger.

Skrevet

Isåfall hva er det du gnåler etter?

Er det noen her som støtter fundamentalistiske muslimer?

Skrevet

Hvorfor skal den i det hele tatt ha vokst ut fra en religiøs ideologi?

Nazismen er en form for "religion" i seg selv, og uansett forsøk på å finne et opphav så har resultatet intet med de prinsipper og den ideologi som kristendommen bygger på.

I sterk motsetning til fundamentalistiske muslimer....

Du kan akkurat like gjerne påstå det motsatte. Jødeforfølgelsen er langt eldre enn nazismen. I særdeleshet bør du lese Luther.

Skrevet

I dagens samfunn er det vel ganske klart hvilken religionsutøvelse som inneholder mest "usunne" handlinger og holdninger.

*ler*

Ettersom du klassifiserer alle usunne handlinger som "islamske", mens USAs drap av f. eks. 3 millioner sivile vietnamesere ikke blir klassifisert som "kristne" så er det jo ikke rart at du kommer frem til slike tåpelig konklusjoner.

Skrevet

Du kan akkurat like gjerne påstå det motsatte. Jødeforfølgelsen er langt eldre enn nazismen. I særdeleshet bør du lese Luther.

Mitt poeng er at nazismen har vesentlig mindre med bibelen å gjøre, enn hva fundamentalistiske muslimer har med koranen å gjøre.

Og rent ideologisk så finner du flere likhetstrekk mellom islamismen og nazismen enn du finner mellom nazismen og kristendommen.

Skrevet

Isåfall hva er det du gnåler etter?

Er det noen her som støtter fundamentalistiske muslimer?

Jeg korrigerer bare ditt stadige gnål om nazismen og kristendommen, som du til stadighet setter likhetstegn ved, når andre kritiserer fundamentalistiske muslimer.

Skrevet

...men de tror du har baktanker....:)

Hele tiden.....

Jeg tror det er noen her som lider av en eller annen form for schizofreni.....:-)

Skrevet

*ler*

Ettersom du klassifiserer alle usunne handlinger som "islamske", mens USAs drap av f. eks. 3 millioner sivile vietnamesere ikke blir klassifisert som "kristne" så er det jo ikke rart at du kommer frem til slike tåpelig konklusjoner.

I motsetning til deg har jeg kritisert alle de ulike siden av forskjellige "samfunn" der jeg mener det er riktig - uten å sitte med forutinntatte meninger og holdninger.

Dine "kopy/paste" innlegg basert på hvem og ikke hva som gjøres, er derimot noe helt annet.

Skrevet

På samme måte som kristendommen var ansvarlig da nesten samtlige av de kristne landene i Latin-Amerika var diktatur?

Vi er vel alle enige om at kristendommen er skylden i mye faenskap gjennom tidene?

Men det er vel ikke til hinder for å sette fokus på den faenskapen som islamismen står for i dagens verdenssamfunn?

Jeg skal love deg at jeg ville vært like opptatt av kristne overgrep nå, hvis jeg mente at den religionsretningen var av en slik risiko for vesten som jeg mener fundamentalistiske muslimer er.

Jeg var en stund bekymret for Bush sin tilsynelatende religiøse fanatisme, men heldigvis kan det se ut til at det først og fremst blir den enkelte amerikaner som blir rammet av dette gjennom ulike sære lovforslag. (Irak krigen holdt utenom, da jeg tror det lå/ligger lite religiøst bak den invasjonen).

Heldigvis er USA et demokrati, og selv om kristendommen er den desidert største religionen i USA, så har ikke presidenten nok makt til å "ta fullstendig av" religiøst sett - uten å bli satt på plass av flertallet av de foklkevalgte....

Hvilket er mer enn du kan si om de fleste muslimske land.

Skrevet

I motsetning til deg har jeg kritisert alle de ulike siden av forskjellige "samfunn" der jeg mener det er riktig - uten å sitte med forutinntatte meninger og holdninger.

Dine "kopy/paste" innlegg basert på hvem og ikke hva som gjøres, er derimot noe helt annet.

*ler*

Skrevet

Mitt poeng er at nazismen har vesentlig mindre med bibelen å gjøre, enn hva fundamentalistiske muslimer har med koranen å gjøre.

Og rent ideologisk så finner du flere likhetstrekk mellom islamismen og nazismen enn du finner mellom nazismen og kristendommen.

Vås. Du finner Luthers idéer gjengitt nesten ord for ord i noen av Hitlers taler.

Du aner ikke hva du snakker om.

Skrevet

Hele tiden.....

Jeg tror det er noen her som lider av en eller annen form for schizofreni.....:-)

Enten det - eller så må du HVER gang du skal skrive et innlegg alltid skrive følgende til slutt:

************************** og jeg snakker da SELVSAGT om de som er fundametalister, og ikke vanlige mennesker som deg og meg.

Kankskje kjøre en sån Copy paste på det hele tiden? ;)

Skrevet

Jeg korrigerer bare ditt stadige gnål om nazismen og kristendommen, som du til stadighet setter likhetstegn ved, når andre kritiserer fundamentalistiske muslimer.

Mulig du ikke har fått det med deg, men "andre" her setter likhetstegn mellom islam og nazisme, hvilket er latterlig for enhver som vet noe om nazisme, kristendom og islam.

Skrevet

Enten det - eller så må du HVER gang du skal skrive et innlegg alltid skrive følgende til slutt:

************************** og jeg snakker da SELVSAGT om de som er fundametalister, og ikke vanlige mennesker som deg og meg.

Kankskje kjøre en sån Copy paste på det hele tiden? ;)

Grip skriver eksplisitt at han snakker om "islam", og det er religionen til 20% av verdens befolkning, og ikke bare til noen fundamentalister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...