Gå til innhold

Et godt og berettiget spørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest fånyttes
Skrevet

Mulig du ikke har fått det med deg, men "andre" her setter likhetstegn mellom islam og nazisme, hvilket er latterlig for enhver som vet noe om nazisme, kristendom og islam.

Gjelder ikke deg da med andre ord...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

38

• Goliath

26

• Grip

8

• Mr Kahn

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vi er vel alle enige om at kristendommen er skylden i mye faenskap gjennom tidene?

Men det er vel ikke til hinder for å sette fokus på den faenskapen som islamismen står for i dagens verdenssamfunn?

Jeg skal love deg at jeg ville vært like opptatt av kristne overgrep nå, hvis jeg mente at den religionsretningen var av en slik risiko for vesten som jeg mener fundamentalistiske muslimer er.

Jeg var en stund bekymret for Bush sin tilsynelatende religiøse fanatisme, men heldigvis kan det se ut til at det først og fremst blir den enkelte amerikaner som blir rammet av dette gjennom ulike sære lovforslag. (Irak krigen holdt utenom, da jeg tror det lå/ligger lite religiøst bak den invasjonen).

Heldigvis er USA et demokrati, og selv om kristendommen er den desidert største religionen i USA, så har ikke presidenten nok makt til å "ta fullstendig av" religiøst sett - uten å bli satt på plass av flertallet av de foklkevalgte....

Hvilket er mer enn du kan si om de fleste muslimske land.

Javel, men det endrer ikke på verken islam eller kristendommens "forbindelser" med nazisme.

Skrevet

Gjelder ikke deg da med andre ord...

Korrekt - jeg er nemlig ikke så uvitende at jeg setter likhetstegn mellom nazisme, og noen av tvillingreligionene islam/kristendom.

Gjest fånyttes
Skrevet

Korrekt - jeg er nemlig ikke så uvitende at jeg setter likhetstegn mellom nazisme, og noen av tvillingreligionene islam/kristendom.

Du tok den ikke med andre ord. Sier litt om din intelligens ja...

Skrevet

Ja, at jeg ikke lar deg før viljen din, for eksempel.

Skrevet

"få"

Skrevet

Vås. Du finner Luthers idéer gjengitt nesten ord for ord i noen av Hitlers taler.

Du aner ikke hva du snakker om.

Du er og blir en merkelig teoretiker Sør.

Virkeligheten er at du kan ta de mest "ekstreme" utdrag fra både bibelen og/eller koranen - og finne likhetstrekk der til de aller fleste politiske ideologier, om man ønsker det.

Men det gjør ikke den politiske ideologien noe mer knyttet opp til den ene eller andre religion av den grunn.

Da må man gå vesentlig dypere i analysen enn de billige poeng du forsøker å trekke ut av din lemfeldige måte å finne argumenter på som støtter din vrangforestilling av virkeligheten.

Det som er korrekt er det jeg har skrevet her, og det vil alle "normale" historikere" si seg enige i.

At du med din begrensede forståelse (eller mer korrekt sagt - med ditt forsøk på å få historiske fakta forvrengt til å passe dine politiske og ideologiske synspunkter i dag) mener noe annet, gjør det selvfølgelig ikke mer korrekt.

Skrevet

Du er og blir en merkelig teoretiker Sør.

Virkeligheten er at du kan ta de mest "ekstreme" utdrag fra både bibelen og/eller koranen - og finne likhetstrekk der til de aller fleste politiske ideologier, om man ønsker det.

Men det gjør ikke den politiske ideologien noe mer knyttet opp til den ene eller andre religion av den grunn.

Da må man gå vesentlig dypere i analysen enn de billige poeng du forsøker å trekke ut av din lemfeldige måte å finne argumenter på som støtter din vrangforestilling av virkeligheten.

Det som er korrekt er det jeg har skrevet her, og det vil alle "normale" historikere" si seg enige i.

At du med din begrensede forståelse (eller mer korrekt sagt - med ditt forsøk på å få historiske fakta forvrengt til å passe dine politiske og ideologiske synspunkter i dag) mener noe annet, gjør det selvfølgelig ikke mer korrekt.

Nei, du bare tolker dem i "hver sin retning" for å få dem til å passe inn med påstanden din. Du kunne akkurat like gjerne påstått det motsatte.

Skrevet

Javel, men det endrer ikke på verken islam eller kristendommens "forbindelser" med nazisme.

Islamismen har ingen forbindelser som sådan med nazismen - sett i forhold til historie (hva som har utviklet seg ut i fra hva).

Men ideologisk sett så finner du en mengde likhetstrekk der, og det burde ikke minst du innse at er "mindre bra" - for å si det mildt.

Skrevet

Nei, du bare tolker dem i "hver sin retning" for å få dem til å passe inn med påstanden din. Du kunne akkurat like gjerne påstått det motsatte.

Til en viss grad har du rett i det, for jeg mener at nazismen som ideologi har intet med noen som helst religion å gjøre. Det ligger/lå noe helt annet enn religion bak.

Og det du da har rett i er at du kan finnelikhetstrekk mellom deler av den nazistiske ideologi i de fleste religioner - uten at noen av dem har noe med hverandre å gjøre.

Men det som i hvert fall er mitt poeng (og Grips også tror jeg) er at mye av det mest negative i den nazistiske ideologi finner du igjen også i den islamske "ideologi".

Og det "skremmende" ved det er at det er denne ideologien som etterleves og tvinges ned over et stort antall mennesker verden over i dag.

Og det skal vel ikke så mye til for å innse at det ikke er bra?

Gjest moralsiten
Skrevet

Det er vel mer nynazister som driver med slikt. Hitlers store forbilde var et eller annet kristent parti fra Østerrike, og de fleste tyskere som støttet nazismen var jo kristne (både katolikker og protestanter), og ikke hinduer eller buddhister.

En av de første tingene de gjorde var å stenge ateistenes kontor i Berlin, og kreve at alle skoler skulle være kristne.

Med vennlig hilsen

Solkorset og heil-hilsinga var da norrøn nok.

Skrevet

Solkorset og heil-hilsinga var da norrøn nok.

Hei,

Joda, det er jo en blanding av hummer og kanari, og like elendig gjennomtenkt som enhver annen fundamentalisme.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...