Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som prøver å bli gravid. Vi har nå prøvd 3 måneder uten hell:( Når jeg var 14 år så gikk jeg ned en del kilo , og mensen var borte i ca.3 mnd. Nå har jeg regelmesig menstrasjon og regelmessig eggløsning. Jeg lurte på om det kunne ha tatt noe skade?Hilsen fortvilet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/168872-h%C3%A5per-p%C3%A5-svar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok ikke pga slankingen du ikke har blitt gravid. Det er helt normalt at det går 1 års tid før man klarer å bli gravide. Har man ikke klart det etter 1 år med aktiv prøving kan man ta kontakt med legen for å sjekke mannens sæd i første omgang, så om kvinnen er fysisk i orden og om hormonene er i balanse.

Det viktigste dere kan gjøre er å ikke stresse (vet det er lettere sagt enn gjordt), og å ha regelmessig sex i tiden før og under eggløsningen. Du vet jo at eggløsningen er 14 dager før du får mensen.

Lykke til.

Trine Endsjø, jordmor

Det som er av betydning er at du nå har regelmessig menstruasjon med ikke altfor lange intervaller. Er du nå normalvektig, skulle alt ligge til rette for at du kan bli gravid, ihvertfall med utgangspunkt på kroppsvekt. Det er ikke så uvanlig at kvinner har hatt perioder med uregelmessig mens eller uteblitt mens i ungdommen, uten at dette har noen større innvirkning på fruktbarheten i voksen alder. Jeg tar visse forbehold fordi vi i dag har en større andel kvinner som har problemer med å få barn enn tidligere. En årsak kan nok knyttes opp til kroppsvekt og kosthold, men man ser også at forekomsten av clamydia kan ha innvirkning på denne statistikken, samt det at mange kvinner i dag venter lenge med å bli gravid, mens det idelle rent fruktbarhetsmessig er i 20årene.

Nå synes jeg ikke du skal problematisere det at du ikke har blitt gravid ennå. 3 mndr. er ikke lenge i denne sammenhengen. Det er først når det nærmer seg 1 år at man medisinsk anser det som et problem og vil vurdere utredning. Hvis du lever rimelig sunt kostholdsmessig, unngår røyk, drikker lite alkohol,unngår medisiner uten i samråd med lege,og har regelmessige samleier rundt eggløsning, har du gode forutsetninger for å kunne bli gravid. Jeg ønsker deg lykke til.

Nå har du imidlertid

Hei du :)

Jeg slet med spiseforstyrrelser fra jeg var 13 til 17 (ca), og mensen var helt borte i noen år.

Men nå er jeg altså 24 og er gravid i 5. uke. Jeg ble gravid etter 3 forsøk, så jeg tror ikke kroppen har tatt skade.

Lykke til videre med prøvingen!

Hei:)

Tusen Takk for svaret ditt.Det var en lettelse å høre. Gratulerer så mye:)

• 2 måneder senere...
balderhansen

Det som er av betydning er at du nå har regelmessig menstruasjon med ikke altfor lange intervaller. Er du nå normalvektig, skulle alt ligge til rette for at du kan bli gravid, ihvertfall med utgangspunkt på kroppsvekt. Det er ikke så uvanlig at kvinner har hatt perioder med uregelmessig mens eller uteblitt mens i ungdommen, uten at dette har noen større innvirkning på fruktbarheten i voksen alder. Jeg tar visse forbehold fordi vi i dag har en større andel kvinner som har problemer med å få barn enn tidligere. En årsak kan nok knyttes opp til kroppsvekt og kosthold, men man ser også at forekomsten av clamydia kan ha innvirkning på denne statistikken, samt det at mange kvinner i dag venter lenge med å bli gravid, mens det idelle rent fruktbarhetsmessig er i 20årene.

Nå synes jeg ikke du skal problematisere det at du ikke har blitt gravid ennå. 3 mndr. er ikke lenge i denne sammenhengen. Det er først når det nærmer seg 1 år at man medisinsk anser det som et problem og vil vurdere utredning. Hvis du lever rimelig sunt kostholdsmessig, unngår røyk, drikker lite alkohol,unngår medisiner uten i samråd med lege,og har regelmessige samleier rundt eggløsning, har du gode forutsetninger for å kunne bli gravid. Jeg ønsker deg lykke til.

Nå har du imidlertid

Tusen takk for kjempefin støtte. Nå er jeg gravid i 4uke

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...