Gjest litt babysyk Skrevet 25. januar 2001 Del Skrevet 25. januar 2001 Jeg lurer på om mye kynnere i første svangerskap tilsier at man blir like plaget i neste svangerskap. Jeg begynte å få harde (steinhard mage) og hyppige kynnere (gjerne 20 eller mer i timen etter en slitsom dag på jobben)i uke 25-26. Dette førte til at jeg ble tidlig sykemeldt. Dette førte til at jeg fikk kynnerne under kontroll, og fødte kun ti dager før termin. Den tidlige sykemeldingen er også bakgrunnen for mitt spørsmål. Vi er så smått begynt å tenke på neste graviditet. I og med at jeg nettopp er begynt å jobbe etter permisjonen synes jeg det er greit å få litt kontinutet før jeg eventuelt skulle bli sykemeldt. Er det stor sjanse for tidlig sykemelding vil jeg ta hensyn til det når vi vurderer tidspunktet for neste forsøk. Det er ikke noe gøy å for eksempel skulle bli sykemeldt etter 6-9 mnd i en ny jobb. Selvsagt er man aldri garantert et uproblematisk svangerskap. Men det er ikke noe vits å ta høyde for alle mulige komplikasjoner. De man kan påregne er det derimot greit og ta hensyn til. Kan man forresten forebygge kynnere for eksempel ved å tilpasse tempoet i arbeidsdagen tidlig i graviditeten. I så fall er det jo noe man kan ta opp med arbeidsgiver tidlig på bakgrunn av erfaringene fra forrige svangerskap. Kanskje kan min mannlige sjef (og enn så lenge sprek)løpe inn på mitt kontor når noe haster i stedet for å rope på meg, dersom han skjønner konsekvensene av stress. Jeg må innrømme at jeg sist gang ikke satte ned tempoet de første mnd. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16888-tidlige-kynnere-ogs%C3%A5-i-andre-svangerskap/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
emsen Skrevet 26. januar 2001 Del Skrevet 26. januar 2001 Fikk lyst til å svare deg, for min historie er veldig lik din! Var svært plaget av kynnere i første svangerskap, og ble sykmeldt rundt uke 21. Siden jeg var redd det samme skulle skje i neste svangerskap, passet jeg på å ha vært i arbeid en "passende stund" før jeg ble gravid på nytt. Kynnerne startet enda tidligere i dette svangerskapet, men jeg hadde da på forhånd planlagt å være litt raskere ute for å ta ut delvis sykemelding. Tanken var at jeg med dette kanskje kunne holde kynnerne mer i sjakk, siden jeg da kunne ta det mer med ro. Må dessverre innrømme at planen ikke helt holdt. Kynnerne har flere ganger gått over til rier, og svangerskapet har vært tøft. Det er helt sikkert individuelt hvordan svangerskap nr 2 blir, så jeg håper at du slipper kynnerne dine helt!! Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16888-tidlige-kynnere-ogs%C3%A5-i-andre-svangerskap/#findComment-77422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 27. januar 2001 Del Skrevet 27. januar 2001 Dessvärre, så kan man aldrig förutse eller säga med bestämdhet, hur din nästa graviditet blir. Det är många faktorer som kan styra över att man får för tidiga kynnere. Som du själv nämner, så är stress en faktor som kan påverka en för tidig mogning av livmoderhalsen. Vi kvinnor reagerar mycket olika på stress, men under graviditeten så är man antagligen extra känslig för detta. Ofta är mycket kynnere en signal från kroppen att man skall ta det lite mera med ro. Om man har haft detta problem vid en graviditet tidigare , så skulle jag ändå tro att du har en liten ökad risk för att få det också i din nästa graviditet. Detta säger jag utan att ha några vetenskapeliga bevis för det. Det är bra att du är insatt i problemet och utifrån det bedömmer, om du skall vänta med en ny graviditet. Jag vill inte råda dig till något, utan tycker att du själv får ta detta avgjörandet. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16888-tidlige-kynnere-ogs%C3%A5-i-andre-svangerskap/#findComment-77780 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.