Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Min samboer og jeg har nå i et år uten hell forsøkt å lage barn. Det er vel nå jeg burde ta turen til legen og forsiktig be om hjelp, men tenkte jeg kunne spørre her først.Det som kanskje er det største problemet er nå at min mens ikke lengre er som den var, dvs fra å ha en syklus på 30 dager har den nå og da lurt seg til å holde seg unna i mellom 40-50 dager, og slikt merker man fort at det ikke blir barn av. Jag er 25 år, det er ikke noe som plager meg .Har aldri gått på p-piller (ble anbefalt å ikke gjøre det pga migrene som jeg nå og da har). Så hva er det da som er mitt problem? Mange sier det kan være stress, men dette problemet har jeg hatt siden i vår, så personlig tror jeg ikke det er det det dreier seg om. Jeg tror kanskje ikke vi får hjelp til å lage barn dersom det er noe galt som kan fikses først.

Er det noen andre som har opplevd det samme?

Takk så mye for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169034-nerv%C3%B8s/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pergotime

Det der med stress er bare tull og vas. Hvis man ikke kunne bli gravid ved stress så ville vi neppe hatt en befolkning på seks milliarder eller hva de har funnet ut at det er...

Kan høres som du har det der polycystisk ovarie et eller annet. Husker ikke i farta, se inne på forum for ufrivillig barnløshet. kanskje du trenger en hormonkur.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169034-nerv%C3%B8s/#findComment-1106225
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har unormalt lenge mellom menstruasjonene (grensen settes på 35 dager). Det tyder på sjeldne eller manglende eggløsninger. Har du andre symptomer som uren hud, overvekt eller unormal hårvekst? Da kan det foreligge tilstanden PCOS hvor det produseres for mye mannlige hormoner. Det kan også være andre årsaker, men jeg tror ikke man kan forklare det med stress. Da skulle det nok være mange som var barnløse.

Jeg foreslår at du, ev. sammen med din mann, får henvisning til gynekolog for utredning. Det kan bli aktuelt med hormonell utredning og ev. ultralyd av eggstokker. Er det eggløsning som mangler, er det vanligvis kurant å sette i gang med tabletter. Man vil vanligvis også sjekke din manns sæd.

Det er vanlig å starte utredning etter ett års forsøk.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169034-nerv%C3%B8s/#findComment-1109195
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...