Gums Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Jeg er 35 år, og for ca. 5 mnd. siden ble det oppdaget en cyste (ca. 2 cm) på venstre eggstokk.Dette var et bifunn i forbindelse med at det skulle taes ultralyd av urinblæra grunnet hyppige urinveisinfeksjoner. Gynekologen mente dette kun var en vanncyste, så jeg skulle komme tilbake etter 3 mnd. for kontroll.Da hadde den vokst til 5 cm på det største. Han mente da at det var snakk om en tvillingecyste. Han konfronterte med 2 andre gynekologer, og de kom fram til at jeg skulle komme tilbake til kontroll om 2 mnd. ( det blir nå i januar). Hvis cysten ikke hadde forsvunnet, eller blitt større, skulle eggstokken fjernes ved åpen kirurgi.Han syntes det var litt merkelig at jeg ikke hadde smerter i underlivet, men det eneste jeg da hadde problemer med, var urinveisinfeksjoner og sterke messmerter med liten blødning. (Men nå synes jeg at det begynner å merkes, ellers så er det bare fordi jeg vet at det er noe der.)Jeg måtte ta kontakt hvis jeg begynte å få plager med dette. Så spørsmålene:1) Har urinveisinfeksjonene og menssmertene noe å gjøre med dette?2) Kommer jeg til å bli lenge sykemeldt hvis det blir opperasjon? ( jeg har et fysisk tungt arb.)På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169256-dermoidcyste/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 1. januar 2005 Del Skrevet 1. januar 2005 Nå er ikke jeg noen fagperson, men min mor slet uhyggelig med urinveisinfeksjoner, stadig tilbakevendende, for første gang i sitt liv. Da det ble tatt ultralyd viste den cyste på eggstokken eller egglederen. Denne ble fjernet fordi den forårsaket urinveisinfeksjonene. Husker ikke sammenhengen, men antakeligvis ved å trykke på blæra/irritere blæra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169256-dermoidcyste/#findComment-1107961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. januar 2005 Del Skrevet 3. januar 2005 Det undrer ikke meg at du ikke har smerter, for vanligvis er slike cyster uten symptomer og oppdages bare tilfeldig. Med hensyn til dermoidcyster (populært betegnet’ tvillingecyster’ fordi de kan inneholde hår og talg), så er det nesten alltid godartede. Hvis de er under 6 cm og ikke øker med mer enn 2 cm i året og det er normal blodprøve av CA125, kan de observeres, men ellers velger man operasjon som ofte er ’åpen’ da søl av cysteinnholdte kan gi irritasjon i bukhulen. 1) Noen kan få symptomer som med urinveisinfeksjon ved tilstedeværelse av cyster, men da vil urinen være fri for bakterier. Menstruasjonssmerter er ikke vanlig med den type cyster men ved endometriosecyster (sjokoladecyster) som også er godartede. Man kan iblant ta feil ved ultralyd. 2) ved åpen operasjon vil du bli sykmeldt 2-4 uker. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/169256-dermoidcyste/#findComment-1109207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.