Gå til innhold

Tragedier (avisutklipp)

Anbefalte innlegg

Gjest Tankekors
Skrevet

...fra Sandefjords Blad:

'En fersk FN-rapport minner oss om at 10.000 barn dør hver enese dag på verdensbasis, som følge av infisert vann og mat. Også det gir et perspektiv på hva som er en 'nyhet' og hva som i den såkalte CNN-effektens tidsalder ikke er det. Ingen kan ta all verdens nød innover seg; som enkeltmennesker får vi velge hva vi vil engasjere oss i og støtte.'

10.000 barn dør HVER dag dere! Året rundt...

Og 'velge' hva vi vil engasjere oss i, men det blir jo valgt for oss av de som lager innslagene i media.

Skrevet

Hei,

Hvis det virkelig "bare" er 10000 barn så er det grunn til å feire. Før har de regnet med opp mot 30000 daglig som dør av sult, og 30000 til som dør av enkle sykdommer som diaré (pga skittent vann).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Men det er jo ikke nordmenn vettù ;

All annen elendighet glemmes nå. Gatebarna i Romania og Brasil. Sultrammende osv.

Skrevet

Men det er jo ikke nordmenn vettù ;

All annen elendighet glemmes nå. Gatebarna i Romania og Brasil. Sultrammende osv.

Hmmm, ja, gjett om ikke tanken har streifet meg også du.

Det er klart det er mer synd på nordmenn på luksusferie, enn folk som lever i elendighet året rundt, og daglig ser at sine nærmeste dør. Men pytt - det er jo bare DEM.

Verden er urettferdig ja.

Skrevet

Jeg tror sannelig jeg leste 60.000 her inne for en tid tilbake, presentert av...nei, hvem vaaaaaaaaar nå det igjen?

*gruble*

Angela1365380318
Skrevet

Alle klager over ting her i Norge, skatten er for høy, røyk og alkohol for dyrt. Vi aner ikke hvor godt vi har det. De fleste barnerom har 100-300 gjenstander og de har minst 10 klesplagg, svært mange nordmenn er overvektige, nesten alle eiger en bil og har eget soverom. ¨Ja hjelpe meg så vodnt vi har det så blir hentet av luftambulansen når vi er syke og kan sende ungene på skole uten å tape av familieinntekten.

Når jeg tenker på kontrastene, små barn som kun har en plastpose til kjole og det er eneste eiendelen sin, gatebarn som bor i kloakkrørene i vårt naboland russland og alle de spedbarn som dør, som kunne vært reddet av så enkle ting som rent vann, vaksine eller medison vi kjøper for ingenting på apoteket så blir jeg helt knust. Jeg er ikke perfekt jeg heller, jeg og alle andre burde bruke all tiden vi klager på alt regnet, den dyre alkoholen og ønske oss designer klær på å finne ut hvordan vi kan hjelpe de som virkelig lider mer.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Alle klager over ting her i Norge, skatten er for høy, røyk og alkohol for dyrt. Vi aner ikke hvor godt vi har det. De fleste barnerom har 100-300 gjenstander og de har minst 10 klesplagg, svært mange nordmenn er overvektige, nesten alle eiger en bil og har eget soverom. ¨Ja hjelpe meg så vodnt vi har det så blir hentet av luftambulansen når vi er syke og kan sende ungene på skole uten å tape av familieinntekten.

Når jeg tenker på kontrastene, små barn som kun har en plastpose til kjole og det er eneste eiendelen sin, gatebarn som bor i kloakkrørene i vårt naboland russland og alle de spedbarn som dør, som kunne vært reddet av så enkle ting som rent vann, vaksine eller medison vi kjøper for ingenting på apoteket så blir jeg helt knust. Jeg er ikke perfekt jeg heller, jeg og alle andre burde bruke all tiden vi klager på alt regnet, den dyre alkoholen og ønske oss designer klær på å finne ut hvordan vi kan hjelpe de som virkelig lider mer.

Og tenk bare på alle de lekre 'sakene' som vi kjøper til jul som blir stående i kjøkkenskap, eggekoker, stavmikser, kaffetrakter, espressomaskiner, eltemaskiner, brødristere, popkornmaskiner, frityrekokere, riskokere osv osv

Angela1365380318
Skrevet

Og tenk bare på alle de lekre 'sakene' som vi kjøper til jul som blir stående i kjøkkenskap, eggekoker, stavmikser, kaffetrakter, espressomaskiner, eltemaskiner, brødristere, popkornmaskiner, frityrekokere, riskokere osv osv

Jeg har hørt at det finnes flere fondu sett i norge en hva det finnes mennesker. Så en eller annen har sinnsykt mange fondu sett i skapet sitt.

Gjest rutangis netu
Skrevet

Jeg har hørt at det finnes flere fondu sett i norge en hva det finnes mennesker. Så en eller annen har sinnsykt mange fondu sett i skapet sitt.

Minnet meg på at jeg faktisk har et slikt fondu-sett! hehe... Det hadde jeg glemt. Skal jamen bruke det til helgen. DET er lenge siden.

Forøvrig så ligger vel en del av de setta der på dynga nå kanskje? Kan jo ikke finnes noen som samler på slike vel?

Ikke for det, jeg har dobbelt og trippelt av forskjellige kjøkkensaker jeg forresten, etter arv både herfra og derfra. Sparer til ungene skal flytte. Men de vel sikkert ikke ha det, ungdommen nå for tida skal jo ha det nyeste med den rette look'en, så da går det eventuelt rett på loppemarked.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...