Gå til innhold

Kan adoptivbarnet bli tospråklig?

Anbefalte innlegg

Gjest færøysk mamma

Vi venter et barn på rundt 2 år fra Brasil om noen måneder. vi har et egenfødt barn fra før som er vokst opp med mitt morsmål Færøysk. Dilemmaet er om vi skal utsette den nye for to språk når han først kommer? Alternativt kan vi jo vente med det til norsken har etablert seg?

Noen med erfaring på området?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169376-kan-adoptivbarnet-bli-tospr%C3%A5klig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Jeg vil sterkt anbefale deg å la barnet bli tospråklig med en gang. Det blir veldig vanskelig å introdusere ett nytt språk senere.

Mine venner har det sånn at de prater hvert sitt språk til barna, også de adopterte. Det tok lengre tid før barna snakket ordentlig norsk, (noen få måneder ekstra), og lengre tid før de snakket ordentlig utenlandsk, (3-4 år), men de forsto begge språkene like godt like fort som mi snuppe gjorde som bare hadde ett språk å lære.

carla1365380461

Ja, jeg både arbeider med emnet og har tospråklige barn - både egenfødt og adoptert.

Jeg vil si at det vanligvis ikke er noe problem å introdusere begge på en gang. Du vil sannsynligvis oppdage at barnet bruker lenger tid både på å oppnå en god språkforståelse og - kanskje ikke minst - på å få et utviklet aktivt ordforråd (på begge). Men hvis dere er bevisste på å gi ham/henne god stimulering på begge språk, så kommer det.

Det å vente med et språk, fører oftest til at en legger det på hylla, etter min erfaring. Barna er ikke gamle før de gir klart beskjed om at de ikke vil høre/snakke det andre språket. Og det er dessuten vanskelig å skifte språkvaner!!

Vår lille jente (adoptert fra Kina) var 10.5 måneder da vi hentet henne. Den første tiden hjemme syntes jeg hun forsto påfallende lite, men så var det plutselig som det skjedde en revolusjon, og hun har siden hatt en overraskende god forståelse - både av fransk og norsk. Hun ligger i dag (2.2 år) imidlertid fremdeles etter alderen når det gjelder talespråk, men også det kommer, og på begge språk. Det viktigste er uansett språkforståelsen i den alderen. Jenta vår hadde bodd på barnehjem og var sannsynligvis lite stimulert språklig. Det kan godt være dét som er grunnen til at hun er litt senere enn broren (egenf.) med språkene, og ikke nødvendigvis i så stor grad det at hun får 2 på én gang.

Med storebror snakket jeg i perioder mye fransk - slik at han skulle få fart på den (da bodde vi i Norge), og det var aldri noe problem. Med minsten har vi derimot vært veldig bevisste på å snakke hver vårt, for ikke å forvirre henne ytterligere.

Lykke til!

Kvussu gongur? Eg gekk a háskúlan í Havn í 1984. Eg kan ikki tosa foroyskt nu... Tu allfagra land mítt!

Var ganske god i fæærøysk for tjue år siden... Ble bare så nysgjerrig, det er ikke så ofte man kommer over færinger i Norge, i hvertfall har ikke jeg møtt mange... Tenker med glede tilbake på tida på Færøyene, kanskje vi har felles kjente? Hvor på Færøyene kommer du fra? Skriv gjerne til meg på [email protected]

Selvfølgelig må adoptivbarnet ditt bli tospråklig, norsk og færøysk er jo så beslektet at det ikke burde være noe problem.

PS. Jeg har to barn fra Colombia på 7 og 3 år.

Gjest Færøysk mamma

Kvussu gongur? Eg gekk a háskúlan í Havn í 1984. Eg kan ikki tosa foroyskt nu... Tu allfagra land mítt!

Var ganske god i fæærøysk for tjue år siden... Ble bare så nysgjerrig, det er ikke så ofte man kommer over færinger i Norge, i hvertfall har ikke jeg møtt mange... Tenker med glede tilbake på tida på Færøyene, kanskje vi har felles kjente? Hvor på Færøyene kommer du fra? Skriv gjerne til meg på [email protected]

Selvfølgelig må adoptivbarnet ditt bli tospråklig, norsk og færøysk er jo så beslektet at det ikke burde være noe problem.

hei du. Alltid hyggelig med færinger. Jeg vil ikke utlevere meg så mye mer på nettet, siden jeg er så lett gjenkjennelig, (Har sagt litt for mye her på DOL) men kanskje jeg sender en mail til deg så vi kan utveksle noen erfaringer.

Annonse

hei du. Alltid hyggelig med færinger. Jeg vil ikke utlevere meg så mye mer på nettet, siden jeg er så lett gjenkjennelig, (Har sagt litt for mye her på DOL) men kanskje jeg sender en mail til deg så vi kan utveksle noen erfaringer.

Ja send meg gjerne mail, om ikke annet kanskje du vet noe om mine gamle venner fra følkehøyskolen... Det er ikke lenge siden jeg satt og mimret tilbake når jeg så på skolens hjemmesider.

Gjest alegre

Litt utenom tema men..

Her hvor vi bor er det flere familier fra Færøyene. Datteren vår har ei klassevenninne fra Færøyene, og hun synes denne jenten har sååå fin dialekt. Prøver å etterligne henne når hun snakker :-)

Og da vi fikk minsten var fra Chiquitines så var det en liten gutt der som skulle til Færøyene. Ganske lik gutten vår + samme alder...har ikke akkurat noe med saken å gjøre altså, men tenker av og til på den lille gutten som delte rom med vår og som nå løper rundt på Færøyene .... ;-)

Mvh

Litt utenom tema men..

Her hvor vi bor er det flere familier fra Færøyene. Datteren vår har ei klassevenninne fra Færøyene, og hun synes denne jenten har sååå fin dialekt. Prøver å etterligne henne når hun snakker :-)

Og da vi fikk minsten var fra Chiquitines så var det en liten gutt der som skulle til Færøyene. Ganske lik gutten vår + samme alder...har ikke akkurat noe med saken å gjøre altså, men tenker av og til på den lille gutten som delte rom med vår og som nå løper rundt på Færøyene .... ;-)

Mvh

Jeg bor jo i Oslo og her har folk en tendens til å drukne litt mer i mengden. Jeg har faktisk aldri møtt færinger tilfeldig her i byen i løpet av de tjue årene siden jeg gikk på følkehøyskole på Færøyene. Synes jo det kunne vært litt morsomt å "brife" litt med språkkunnskapene mine, da vetdu - men nå er nok det meste glemt.

Så hyggelig å høre at det blir adoptert barn fra Colombia til Færøyene. På folkehøyskolen delte jeg rom med den eneste færøysk-afrikanske jenta som bodde der på den tida. Tror ikke det alltid hadde vært like lett å skille seg sånn ut. Antageligvis har dette blitt mye bedre nå!

Har du mail-kontakt med den færøyske Chiquitines-familien? Kunne vært veldig morsomt å fått kontakt, for jeg kan godt tenke meg å reise tilbake på ferie til Færøyene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...