Gå til innhold

Søke norsk statsborgerskap

Anbefalte innlegg

Gjest svenske
Skrevet

Hvor henvender jeg meg for å søke norsk statsborgerskap? Jeg er svensk, og har derfor ikke trengt oppholdstillatelse etc.

Skrevet

På Utlendingsavd. hos politiet.

Med vennlig hilsen

Vet du om det går an å ha to nordiske statsborgerskap?

Skrevet

Vanligste måte å få norsk statsborgerskap på, er visstnok å gi fra seg det foregående. Det skjer ikke alltid. Kjenner en familie som alle har dobbelt norsk-fransk statsborgerskap. Enda mer vanlig er at folk fra midt-østen har dobbelte statsborgerskap. Iranere som har fått statsborgerskap i Norge og vil si fra seg det det iranske, får avslag fra Iran. Så vidt jeg vet har ikke Norge forbud mot dobbelte statsborgerskap.

Skrevet

Vanligste måte å få norsk statsborgerskap på, er visstnok å gi fra seg det foregående. Det skjer ikke alltid. Kjenner en familie som alle har dobbelt norsk-fransk statsborgerskap. Enda mer vanlig er at folk fra midt-østen har dobbelte statsborgerskap. Iranere som har fått statsborgerskap i Norge og vil si fra seg det det iranske, får avslag fra Iran. Så vidt jeg vet har ikke Norge forbud mot dobbelte statsborgerskap.

Jeg vet at det er vanlig for iranere f.eks. med dobbelt statsborgerskap, men har ikke hørt om noen nordiske statsborgere. De har som kjent nesten de samme rettighetene i alle de nordiske landene.

Skrevet

Hei,

Ikke sikkert nok til at jeg vil påstå at jeg "vet" det, men man kan definitivt ha norsk og f. eks. britisk statsborgerskap. Loven ble forandret for minst 15 år siden nå.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Eg seier det same til deg som til Gemalen... kvifor i all verda vil du ha norsk statsborgarskap? Du kjem deg jo hur långt som helst med det svenske...

Men for all del ;-)

Skrevet

I følge min svenske samboer (som snart er norsk statsborger), så fikk hun klar beskjed om at det ikke var mulig for henne med dobbelt statsborgerskap.

Har du bodd i Norge i minst 7 år (som nordisk statsborger), så slipper du unna en del av de vanlige prosedyrekravene til dokumentasjon.

Pass i så fall på at du informerer om det når du oppsøker politiet.

I utgangspunktet skal det da også holde å oppsøke den lokale politirepresentant (lokale politikontor) der du bor for å få ordnet det.

Det du da trenger er ditt pass og din fødselsattest. Alt annet skal politiet selv kunne hente frem av informasjon om deg, så lenge du har registrert flytting til norsk adresse og har skattet hit de siste årene.

Men det er ikke alle lokale politikontorer som er klar over det.....

Skrevet

Hei,

Ikke sikkert nok til at jeg vil påstå at jeg "vet" det, men man kan definitivt ha norsk og f. eks. britisk statsborgerskap. Loven ble forandret for minst 15 år siden nå.

Med vennlig hilsen

Er du helt sikker? Jeg har saumfart netsidene til UDI uten å bli så mye klokere.

Jeg veit at det var en lovendring for en del år sida ang folk med dobbelt statsborgerskap som var født før 1979, men jeg er usikker på hvordan det fungerer i praksis.

Jeg har engelsk far og norsk mor, har engelsk pass, men er fortsatt norsk såvidt meg bekjent... :o)

Skrevet

Eg seier det same til deg som til Gemalen... kvifor i all verda vil du ha norsk statsborgarskap? Du kjem deg jo hur långt som helst med det svenske...

Men for all del ;-)

Det er ikke helt det samme. Du kan ikke velge i stortingsvalg i Norge hvis du ikke er norsk statsborger, og min datter fikk nei til stipend fra lånekassen da hun som ikke norsk statsborger studerte i utlandet. Når en bor lenge i Norge som jeg og svenske er det naturlig å begynne å vurdere norsk statsborgerskap

Skrevet

Det er ikke helt det samme. Du kan ikke velge i stortingsvalg i Norge hvis du ikke er norsk statsborger, og min datter fikk nei til stipend fra lånekassen da hun som ikke norsk statsborger studerte i utlandet. Når en bor lenge i Norge som jeg og svenske er det naturlig å begynne å vurdere norsk statsborgerskap

Klart det ikkje er 100% det same, det med Stortinget veit eg jo, og Gemalen er litt lei seg fordi han ikkje kan gjere teneste i Heimevernet. Men ellers kjem ein seg jo langt. Det kan jo finnast fordelar med det statsborgarskapet ein har også, da. Og det meiner eg det gjer for gemalen som er svensk. Men andre må da gjerne vurdere annleis, det skal eg ikkje legge meg i, men eg berre lurer på kva som er så mykje gjevare med å bli norsk med mindre ein er svært opptatt av rikspolitikk...

Det med lånekassa er ikkje noko problem for oss, ungane er jo norske. Men interessant at du nemnde det uansett.

Skrevet

Klart det ikkje er 100% det same, det med Stortinget veit eg jo, og Gemalen er litt lei seg fordi han ikkje kan gjere teneste i Heimevernet. Men ellers kjem ein seg jo langt. Det kan jo finnast fordelar med det statsborgarskapet ein har også, da. Og det meiner eg det gjer for gemalen som er svensk. Men andre må da gjerne vurdere annleis, det skal eg ikkje legge meg i, men eg berre lurer på kva som er så mykje gjevare med å bli norsk med mindre ein er svært opptatt av rikspolitikk...

Det med lånekassa er ikkje noko problem for oss, ungane er jo norske. Men interessant at du nemnde det uansett.

Hvem er Gemalen?

Skrevet

Hei,

Et jobbtips: det er diverse stillinger som muligvis er interessante for deg på www.aetat.no og www.finn.no under "utlandet".

Godt nyttår!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Et jobbtips: det er diverse stillinger som muligvis er interessante for deg på www.aetat.no og www.finn.no under "utlandet".

Godt nyttår!

Med vennlig hilsen

Tusen takk, det skal jeg sjekke nå.

Godt nyttår til deg også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...