Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=261144

Jeg synes det er en logisk brist i dette med at Gud ikke er til stede når så mange mennesker dør. Som kristne har vi jo et himmelrike som venter på oss hvor ingen sorg og smerte kan nå oss.

Og HVIS han er død har han vært død i mange år, så mange barn som sulter ihjel hver år, så mange barn som lider og plages og mishandles.

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• Goliath

22

• favn

15

• Sør

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Intet av det forsvarer eller unnskylder at helt uskyldige mennesker lider NÅ.

Du kan ikke ha en *allmektig* og *allvitende" Gud som er *god*, når ondskap skjer i verden. Han kunne (hvis han hadde eksistert) vært 2 ut av de 3, men ikke alle 3.

Dette med Fri Vilje er også feil: selv om "gud har gitt oss fri vilje", så er han som allmektig og allvitende helt istand til å se konsekvensene av sine handlinger.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Noen bekjente av meg som er kristne mener at katastrofen skjedde fordi det ikke er mange nok som tror på han så dette er hans hevn. eller hennes ;)

Skrevet

Gud har da aldri eksistert..

Ganske logisk det, når man tenker på at han skal være både god og allmektig..

Greit nok med fri vilje og det pjattet der, men en flodbølge har iallefall ikke noe med menneskenes vilje å gjøre, og Gud burde således enkelt forhindret den!

Skrevet

Stålset sa på TV at "ingen spurv faller til jorden uten at Gud vil det". Men hvorfor han vil det (Gud altså), er det ikke oss mennesker forunt å forstå.

Skrevet

Hvis det i det hele tatt skal finnes noen forklaring på dette grusomme, så er det jordas egen måte å si ifra at den er overbefolket. Naturens lov osv. Den rydder opp selv.

fei1365380229
Skrevet

Noen bekjente av meg som er kristne mener at katastrofen skjedde fordi det ikke er mange nok som tror på han så dette er hans hevn. eller hennes ;)

Det passer seg vel ikke at gud hevner seg vel?

Skrevet

Hvis det i det hele tatt skal finnes noen forklaring på dette grusomme, så er det jordas egen måte å si ifra at den er overbefolket. Naturens lov osv. Den rydder opp selv.

Nei, det var en tynn og intetsigende forklaring. Kan du prøve å begrunne den?

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Han gjorde da det i Bibelen. Disse byene han ødela, Sodoma og Gomorra eller hva de het, var ikke det hevn?

Skrevet

En hevngjerrig og allmektig?) gud som gir oss skylden for at skaperverket (og allmektigheten) hans ikke på langt nær er "perfekt"...?

Sympatisk kar:-)

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Hvordan kunne jordskorpa eller havet vite at jorda er overbefolket? Har de en egen sjel som tenker at "nå må jeg sannelig sette i gang et jordskjelv for å bli kvitt disse plagsomme menneskene"?

Skrevet

Stålset sa på TV at "ingen spurv faller til jorden uten at Gud vil det". Men hvorfor han vil det (Gud altså), er det ikke oss mennesker forunt å forstå.

Og det er den dårligste unnskylding på logisk brist og forståelse for guds påståtte eksistens som finnes.

Og muligens også den mest brukte.....

Skrevet

Nei, det var en tynn og intetsigende forklaring. Kan du prøve å begrunne den?

Hvis jeg hadde klart å begrunne eller bevise det, så hadde jeg vel vært på TV, og ikke sittet her.

Nei, jeg kan ikke forklare noe mer. Det var/er bare en tanke som har slått meg. Har også hørt andre si noe lignende.

Skrevet

Hvis jeg hadde klart å begrunne eller bevise det, så hadde jeg vel vært på TV, og ikke sittet her.

Nei, jeg kan ikke forklare noe mer. Det var/er bare en tanke som har slått meg. Har også hørt andre si noe lignende.

Det gjelder naturens reaksjon på ulike uheldige utviklinger - for å oppnå en bedre "ballanse" når det gjelder å opprettholde et levedyktig og sunt miljø.

Her kan f.eks virus, epedemier og andre sykdommer være en måte naturen "reagerer" på.

Dette skjer helt automatisk og naturlig, og kan enkelt forklares rent fysisk/logisk/vitenskapelig.

Men en naturkatastrofe som dette er helt tilfeldig og har lite med naturens innebygde forsvarsmekanismer for opprettholdelse av "ballansen" å gjøre.

Gjest planlagt
Skrevet

Det er greit nok ved sykdomer osv, eller evolusjon som rydder opp. Men ikke naturkatastrofer. Sånt er bare ting som skjer. Jordskorpene er i bevegelse, enkel geologi.

Gud finnes ikke, i tilfelle er han ytterst ond!

Skrevet

Jeg er ikke kristen så jeg aner ikke om gud kan hevne seg. Men da vi snakket om dette kom noen av de kristne med denne forklaringen som om det var helt naturlig å måtte tro det, sikkert noe de har lest i bibelen ellernoe.. Uansett syns jeg det hørtes latterlig ut!

Skrevet

En hevngjerrig og allmektig?) gud som gir oss skylden for at skaperverket (og allmektigheten) hans ikke på langt nær er "perfekt"...?

Sympatisk kar:-)

Ja men det visste du vel fra før? :)

fei1365380229
Skrevet

Han gjorde da det i Bibelen. Disse byene han ødela, Sodoma og Gomorra eller hva de het, var ikke det hevn?

Slem Gud!

Er veldig lite inne i religionshistorie, men leser den hellige gral og skal lese Da Vinci koden etterhvert :o)

fei1365380229
Skrevet

Jeg er ikke kristen så jeg aner ikke om gud kan hevne seg. Men da vi snakket om dette kom noen av de kristne med denne forklaringen som om det var helt naturlig å måtte tro det, sikkert noe de har lest i bibelen ellernoe.. Uansett syns jeg det hørtes latterlig ut!

Ja hvis Gud skal hevne seg så syns jeg han er slem, da må det vel være helt greit for oss mennesker og hevne oss når noen har gjort oss ille også da.

Kan ikke mye religionshistorie, men er det ikke et bud som sier at man skal vende det andre kinnet til?

Skrevet

Ja men det visste du vel fra før? :)

Ingen overraskelse der nei:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...