Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest planlagt
Skrevet

Ja hvis Gud skal hevne seg så syns jeg han er slem, da må det vel være helt greit for oss mennesker og hevne oss når noen har gjort oss ille også da.

Kan ikke mye religionshistorie, men er det ikke et bud som sier at man skal vende det andre kinnet til?

Det gjelder ikke gud. Han gjør som han vil og det er stort sett død og fordervelse. Ingen er så lite sympatisk, tilgivende og trangsynt som "ham".

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• Goliath

22

• favn

15

• Sør

8

Mest aktive i denne tråden

sence1365380795
Skrevet

Intet av det forsvarer eller unnskylder at helt uskyldige mennesker lider NÅ.

Du kan ikke ha en *allmektig* og *allvitende" Gud som er *god*, når ondskap skjer i verden. Han kunne (hvis han hadde eksistert) vært 2 ut av de 3, men ikke alle 3.

Dette med Fri Vilje er også feil: selv om "gud har gitt oss fri vilje", så er han som allmektig og allvitende helt istand til å se konsekvensene av sine handlinger.

Med vennlig hilsen

Hei!

Slik jeg tenker om "eksistensen" er at den fungerer i forhold til "livslovene" - enten man mener disse er skapt av Gud eller ikke. Jeg mener man er underlagt de samme betingelsene enten man tror på Gud eller ei. "Bønn" er f.eks.et fenomen som eksisterer uavhengig av kristendommen og kan erfares i mange religioner og ved ulke meditasjonslignende forhold. Jeg tror vi kan påvirke våre liv - både ved "intelligente handliger" og gjennom vårt "spiritulle liv". Dermed blir spørsmålet om Guds eksistens mindre viktig fordi vi er en del av samme "eksistens" - samme virkelighet. Flomkatastrofen blir dermed en mulighet til å utvikle teknologi og annen menneskelig innsats slik at dette ikke skjer igjen. På den måten k a n "verden" bli et bedre sted å bo.

Vennlig hilsen

Skrevet

Det gjelder naturens reaksjon på ulike uheldige utviklinger - for å oppnå en bedre "ballanse" når det gjelder å opprettholde et levedyktig og sunt miljø.

Her kan f.eks virus, epedemier og andre sykdommer være en måte naturen "reagerer" på.

Dette skjer helt automatisk og naturlig, og kan enkelt forklares rent fysisk/logisk/vitenskapelig.

Men en naturkatastrofe som dette er helt tilfeldig og har lite med naturens innebygde forsvarsmekanismer for opprettholdelse av "ballansen" å gjøre.

Vel, det er nå ikke jeg så sikker på, men vi kan godt være uenige.

Psst, du trenger ikke belære meg, jeg er ganske så utlært om slike ting, men føler ikke så stort behov for å gni det inn med teskje til andre. Jeg regner med de fleste kan såpass.

Men igjen, det jeg skrev var som sagt bare en tanke, og hvis du har en annen tanke om hvorfor, så hadde jo det også vært greit å høre.

Jeg tror neppe vi noengang får et svar, men det er lov å lure.

Skrevet

Hei!

Slik jeg tenker om "eksistensen" er at den fungerer i forhold til "livslovene" - enten man mener disse er skapt av Gud eller ikke. Jeg mener man er underlagt de samme betingelsene enten man tror på Gud eller ei. "Bønn" er f.eks.et fenomen som eksisterer uavhengig av kristendommen og kan erfares i mange religioner og ved ulke meditasjonslignende forhold. Jeg tror vi kan påvirke våre liv - både ved "intelligente handliger" og gjennom vårt "spiritulle liv". Dermed blir spørsmålet om Guds eksistens mindre viktig fordi vi er en del av samme "eksistens" - samme virkelighet. Flomkatastrofen blir dermed en mulighet til å utvikle teknologi og annen menneskelig innsats slik at dette ikke skjer igjen. På den måten k a n "verden" bli et bedre sted å bo.

Vennlig hilsen

Du verden det var kloke ord! Denne flomkatastrofen har gjort noe med meg. Lysten og viljen til å dele mine goder med mennesker som lider har blitt større. Da tenker jeg ikke bare på de som er blitt rammet av katastrofen, men også på alle de som ikke blir eksponert på TV hver dag. For eksempel de som sulter i Afrika.

Jeg tenker mer og mer på at godene er veldig urettferdig fordelt, og det har jeg skjønt til fulle fordi dette har fått så voldsomt mediefokus sett i forhold til andre katastrofer som ikke rammer "oss".

Kanskje "vi" også må bli rammet for at vi skjønner en liten flik av verdens nød og elendighet?

Skrevet

Hvordan kunne jordskorpa eller havet vite at jorda er overbefolket? Har de en egen sjel som tenker at "nå må jeg sannelig sette i gang et jordskjelv for å bli kvitt disse plagsomme menneskene"?

Hehe.

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Jeg er ikke kristen så jeg aner ikke om gud kan hevne seg. Men da vi snakket om dette kom noen av de kristne med denne forklaringen som om det var helt naturlig å måtte tro det, sikkert noe de har lest i bibelen ellernoe.. Uansett syns jeg det hørtes latterlig ut!

Skal man ikke bare vende det andre kinnet til da? (eller noe sånt)

sence1365380795
Skrevet

Du verden det var kloke ord! Denne flomkatastrofen har gjort noe med meg. Lysten og viljen til å dele mine goder med mennesker som lider har blitt større. Da tenker jeg ikke bare på de som er blitt rammet av katastrofen, men også på alle de som ikke blir eksponert på TV hver dag. For eksempel de som sulter i Afrika.

Jeg tenker mer og mer på at godene er veldig urettferdig fordelt, og det har jeg skjønt til fulle fordi dette har fått så voldsomt mediefokus sett i forhold til andre katastrofer som ikke rammer "oss".

Kanskje "vi" også må bli rammet for at vi skjønner en liten flik av verdens nød og elendighet?

Hei!

Jeg er enig med deg - jeg blir også stadig mer opptatt av å fordele godene. Men det må skje på grunnlag av visse verdier; korrupsjon er svært utbredt i mange av de landene som trenger hjelp. På den andre siden kan ikke giverne overstyre forvaltningen av hjelpen - da skjer det ingen "empower-mental" utvikling.

Jeg kjenner leger som samlet inn medisiner til Romania via leger på et statlig sykehus. Disse legene forsikret sine vestlige kolleger at medisinene skulle gis gratis til pasientene. Neste dag kunne disse medisinene kjøpes på markedet til høye priser. Til slutt la de vestlige legene opp .....

Vi må også gi verdimessig "hjelp" - noe som ikke må være kulturimperialistisk. Jeg vet det er svært vanskelig å skille, men jeg synes FNs Menneskeretts-ærklæring er et godt utgangspunkt. Så får hvert land tilpasse disse til sin egen kultur. Det har vist seg at bistands-midler som blir kannalisert gjennom misjonsvirksomhet, gir større utbytte målt gjennom ulike parametre, enn gjennom andre hjelpeorganisasjoner som ikke har et verdiprogram.

Vennlig hilsen

Gjest tjohooo
Skrevet

Folk døde og sultet på Jesus sin tid og, såh.

Gjest tjohooo
Skrevet

Det er greit nok ved sykdomer osv, eller evolusjon som rydder opp. Men ikke naturkatastrofer. Sånt er bare ting som skjer. Jordskorpene er i bevegelse, enkel geologi.

Gud finnes ikke, i tilfelle er han ytterst ond!

Han kan jo finnes, men han trenger ikke ha noen innflytelse på jorda, kun gi muligheter til enkeltindivider for håp og tro og gode handlinger osv.

Gjest tjohooo
Skrevet

Psst, du trenger ikke belære meg, jeg er ganske så utlært om slike ting, men føler ikke så stort behov for å gni det inn med teskje til andre. Jeg regner med de fleste kan såpass.

Men igjen, det jeg skrev var som sagt bare en tanke, og hvis du har en annen tanke om hvorfor, så hadde jo det også vært greit å høre.

Finnes det noe man kan bli utlært i? Det visste jeg ikke.

Gjest tjohooo
Skrevet

Noen bekjente av meg som er kristne mener at katastrofen skjedde fordi det ikke er mange nok som tror på han så dette er hans hevn. eller hennes ;)

Så hadde da den bølgen skulle skylt over Norge istedet. Sikkert ganske mange fler troende i Thailand enn her?

Skrevet

Han kan jo finnes, men han trenger ikke ha noen innflytelse på jorda, kun gi muligheter til enkeltindivider for håp og tro og gode handlinger osv.

Er det da noen forskjell på det og fri fantasi?

Gjest tjohooo
Skrevet

Det passer seg vel ikke at gud hevner seg vel?

Konsekvenser, konsekvenser.... trenger ikke være hevn :)

Gjest tjohooo
Skrevet

Det gjelder ikke gud. Han gjør som han vil og det er stort sett død og fordervelse. Ingen er så lite sympatisk, tilgivende og trangsynt som "ham".

Det vet du ikke... hvis han finnes, kunne det være at du ikke ville opplevd noe godt i livet ditt heller, hadde det ikke vært for han.

Gjest tjohooo
Skrevet

Hei!

Vennlig hilsen

Er inne på samme tankene, men det gjør ikke tapene mer meningsfylte.

Gjest tjohooo
Skrevet

Hva med de som mistet en mor, en far, en bror, søster, datter, sønn?

Tror vi sitter i en liten rosa boble hvis vi mener at "åh, det var en mening med dette for meg, fordi JEG begynte å tenke annerledes!"

Barn sulter jo i Afrika hver dag. Skulle ikke det være nok til å få oss på nye tanker? Naturkatastrofer har også skjedd før. I fjor jul for eksempel. Hvorfor fikk ikke det oss på nye tanker?

Gjest tjohooo
Skrevet

Er det da noen forskjell på det og fri fantasi?

Vel, så kanskje han gir oss muligheten til fri fantasi?

Hva vet vel vi?

Skrevet

Hvis du følte det var "belærende" og å "gni det inn med teskje" så beklager jeg, for det var ikke ment slik.

Dog var responsen din litt "merkelig" for uansett hvor utlært du måtte mene å være om slike ting, så er det en stor forskjell på naturkatastrofer og naturens evne til å ballansere utviklingen.

Hvis en naturkatastrofe skulle være en reaksjon på uballanse i mangfoldet i naturen, så forutsetter det at jordkloden selv har en "bevissthet" og evne til "planlagt fysisk handling".

Og mener du det, så virker du ikke akkurat så "utlært" som du forsøker å påstå....

Skrevet

Vel, så kanskje han gir oss muligheten til fri fantasi?

Hva vet vel vi?

At vi lite vet er jeg helt enig med deg i:-)

Gjest tjohooo
Skrevet

Hvis du følte det var "belærende" og å "gni det inn med teskje" så beklager jeg, for det var ikke ment slik.

Dog var responsen din litt "merkelig" for uansett hvor utlært du måtte mene å være om slike ting, så er det en stor forskjell på naturkatastrofer og naturens evne til å ballansere utviklingen.

Hvis en naturkatastrofe skulle være en reaksjon på uballanse i mangfoldet i naturen, så forutsetter det at jordkloden selv har en "bevissthet" og evne til "planlagt fysisk handling".

Og mener du det, så virker du ikke akkurat så "utlært" som du forsøker å påstå....

For mye vekt i antall mennesker (inkl. feite amerikanere) forårsaker større spenninger i jordskorpa som igjen forårsaker skjelv???? :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...