Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tror vel alle på _noe_ - selv det å ikke tro på noe, er en tro, en posisjon.

Akkurat nå tror jeg på å komme meg vekk fra dol for en stund - det ble helt overdose her...

see ya'

Da får du ha en aldeles super og delvis(?) DOL-fri helg :-)

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

23

• Goliath

22

• favn

15

• Sør

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

den som ikke tror, vet for mye:)

Eller den som ikke vet, tror for mye....:-)

Skrevet

Nå synes jeg definisjonen din av enm ateist er noe "trang".

jeg VET at vi lite vet, og jeg tror ikke at det finnes noen gud.

For meg gjør det meg til en ateist, men jeg ville ikke blitt fornærmet om noen kalte meg en agnostiker.

I motsetning til ulike religiøse, så bryr jeg meg ikke så mye om kategorisering av min tro på at det ikke finnes noen gud.

Litt begrepsblanding skal man ha. Imidlertid er min oppfatning av det å være "agnostiker" at man ikke bekjenner seg til noen tro, men heller ikke utelukker muligheten for noe man ikke vet.

"............................"

Skrevet

Jordskjelv oppstår grunnet de fysiske krefter og reaksjoner som finnes under mantelen.

Det som foregår over mantelen (vi vi ser bort i fra større endringer av soloppvarmingen og da snakker vi om noe helt annet en en global temperaturendring på en grad eller to) er det nok litt vel usansynlig og "far fetched" å ilegge noen betydning her.

Disse jordskjelvene oppstår og vil fortsette å oppstå helt uavhengig av hva vi finner på på overflaten.

Og nettopp derfor kan vi heller ikke påvirke det i noen positiv forstand, men kun lære oss å leve (og dø) med det.

Far-fetched var vel noe jeg også kalte det :-) Men det er ikke dermed sagt at man kan utelukke det helt - og de eksemplene jeg kom med var jo ikke annet enn løse eksempler, og må ikke taes som noe håndfast.

"..........................."

Skrevet

Litt begrepsblanding skal man ha. Imidlertid er min oppfatning av det å være "agnostiker" at man ikke bekjenner seg til noen tro, men heller ikke utelukker muligheten for noe man ikke vet.

"............................"

Ingen "dårlig" oppfatning av begrepet det.

Og det er vel derfor jeg føler at jeg mer heller til å være en ateist enn en agnostiker, siden jeg vel utelukker at det finnes noen gud i den forstand de fleste religiøse oppfatter gudsbegrepet.

Men samtidig så er jeg sikker på at det finnes mye mer "der ute" enn hva vi er i nærheten av å forstå.

Jeg er bare så overbevist om at det ikke er noen "overordnet guddommelig kraft" av noe slag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...