Gå til innhold

Er det uansvarlig av meg som student å bli fadder?

Anbefalte innlegg

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

Har nå bestemt meg for å bli fadder og betale 200 kroner i måneden. Da jeg fortalte det hjemme så ble faren min nesten litt sur på meg og mente at det var dumt av meg så lenge jeg var student. At jeg prøvde å leke Mor Theresa osv.

jeg ble veldig såret over det. Riktignok har jeg studielån men det er jo INGENTING i den store sammeheng der ute. At et barn får en sjanse må da være bedre, uannsett hvilke motiver jeg skulle ha for å gjøre det. Foreldrene mine har stabil inntekt og gidder ikke å være faddere.

Er det dumt av meg?

Gjest teatrika
Skrevet

Det er jo aldri dumt å bli fadder. Er det selv, men jeg mener at man må kunne sørge for at man har så man klarer seg selv før man hjelper andre.

At man er student, er ikke det samme som at man ikke kan bruke penger på dette, men hvis det fører til at du ikke klarer å overholde dine egne økonomiske forpliktelser bør du tenke deg om to ganger. Men har du råd til det, så vær så snill og hjelp barna! Det er veldig givende...

PS: Man skal heller ikke dømme andre hvis de ikke yter denne typen hjelp.

Gjest papirtiger
Skrevet

Nei ærlig talt...200 kroner har man råd til, selv som student. Men du bør nok ikke klage over dårlig råd til faren din i tiden som kommer :)

Skrevet

Selvfølgelig ikke! Synes det er kjempefint at du gjørdet jeg.

Også kan du jo utfordre faren din til å gjøre det samme! ;)

Gjest mallet
Skrevet

De fleste studenter har fint råd til å betale 200 kr i måneden til et slikt formål. Og skulle det vise seg at økonomien blir for dårlig, så er det da ikke verre enn å si opp fadderskapet? Det er ikke akkurat inkassorisiko på dette..

Skrevet

Selvfølgelig skal du bli fadder når du ønsker det, 200kr har "alle" råd til:-)

Skrevet

Neida, det er ikke dumt av deg - såfremt du vet at du har anledning til å betale de 200 kronene i overskuelig fremtid. Og det har jo de fleste studenter med nogenlunde oversikt.

Kanskje faren din bare kjente litt dårlig samvittighet fordi han ikke er det? ;o)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Det er ikke dumt av deg, men dumt av faren din!

Gjest tjohooo
Skrevet

Synes ikke det er dumt av deg.

Ser til min store forferdelse at det er de pengesterke som nøler mest med å gi.

Selv har jeg frem til nå hatt problemer med å leve på studielån alene. Så lenge du greier det, og ikke løper hjem og ber om ekstra penger i ett sett, har han ingen rett til å bli sur på deg for det, da det er dine egne penger du bruker av.

Gjest tjohooo
Skrevet

De fleste studenter har fint råd til å betale 200 kr i måneden til et slikt formål. Og skulle det vise seg at økonomien blir for dårlig, så er det da ikke verre enn å si opp fadderskapet? Det er ikke akkurat inkassorisiko på dette..

Oi oi... skulle likt å sett et normalt studentbudsjett :\

Skrevet

Nei, det er det vel ikke? Jeg er student selv jeg, samt alenemor, og har et fadderbarn gjennom SOS barnebyer. Jeg betaler 200 kroner annenhver måned, og det er nå det minste jeg skulle kunne avse. Det er bare å kutte ned på andre ting som jeg ikke har livsnødig behov for det. Ikke går det ut over ungene mine heller.

:)

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

ja hvis man ikke fester i helgene og bruker masse penger på klær og sminke så går det rundt. har gjort det for meg ialelfall, har nesten ikke jobbet mens jeg har studert.

Gjest tjohooo
Skrevet

ja hvis man ikke fester i helgene og bruker masse penger på klær og sminke så går det rundt. har gjort det for meg ialelfall, har nesten ikke jobbet mens jeg har studert.

Etter husleie, busskort, strøm og tlf er betalt, er det ikke stort igjen her gitt...

Skrevet

Det spørs om ikke du traff en nerve hos faren din da, siden han reagerte.

Synest det er flott at du har valgt å bli fadder jeg. Det er mange barn der ute som trenger hjelp. Og enda flere blir det nå i disse dager.

Vær stolt av det du...(",)..

Skrevet

Jeg er også student, og har et fadderbarn i India.

Betaler 130kr mnd, og ser ikke helt at det ødelegger økonomien min på noen måte. Den er lurvete fra før, men ingenting i forhold til økonomien til den familien/jenta jeg støtter.

Min far som også har utrolig dårlig råd med mange unger og lav lønn har også ett fadderbarn, mens mange andre jeg kjenner som har full jobb og ingen/få unger osv ikke har noen.

Gjest mallet
Skrevet

Det handler om prioriteringer for de fleste. Noen studenter har selvsagt spesielt store utgifter til medisiner eller andre ting. Men som student har man 8000 netto å leve på i måneden, ti måneder i året. Med en jobb resten av året der man gjerne får lagt seg opp litt til å ha til ekstrautgifter (klær f.eks) så går det da ganske greit rundt med 8000 kr. Si 3000 i husleie (går fint an å finne noe billigere de fleste steder, i kollektiv f.eks). Da er det 5000 igjen til andre utgifter. Noen har 150 kr i telefonregning, andre har 1000. Noen går på byen hver helg, noen tar seg en pils en gang eller to i måneden. Noen spiser på cafe og går på kaffebar ofte, andre spiser stort sett hjemme. Noen kjøper nye klær med jevne mellomrom, andre bare når det er virkelig nødvendig eller når de har fått penger i bursdagsgave eller hatt sommerjobb. Osv.

5000 etter husleie er ikke mye, men det er ikke lite heller. Veldig mange mennesker i Norge lever på lignende grunnlag. 200 kr av disse 5000 er for de aller fleste et prioriteringsspørsmål.

skorpionfisken
Skrevet

Det er fire halvlitere mindre i måneden det...

En halvliter mindre i uka...

Etter noen år som student i Tromsø virker det som de fleste ikke har vondt av noen halvlitere mindre og heller bruke mer tid på lesesalen :-).

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

Jeg er også student, og har et fadderbarn i India.

Betaler 130kr mnd, og ser ikke helt at det ødelegger økonomien min på noen måte. Den er lurvete fra før, men ingenting i forhold til økonomien til den familien/jenta jeg støtter.

Min far som også har utrolig dårlig råd med mange unger og lav lønn har også ett fadderbarn, mens mange andre jeg kjenner som har full jobb og ingen/få unger osv ikke har noen.

kan jeg spørre om hvilken forening du støtter?. jeg prøvde tross alt å finne det billigste , men for å støtte et individuelt barn så fant jeg ikke noenting under 200 kronerb

skorpionfisken
Skrevet

kan jeg spørre om hvilken forening du støtter?. jeg prøvde tross alt å finne det billigste , men for å støtte et individuelt barn så fant jeg ikke noenting under 200 kronerb

se på www.verdensbarn.no

Der får du et individuelt barn, som du støtter for kr 130,- pr mnd. De har lave administrasjonskostnader, og mesteparten går til barnet.

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

se på www.verdensbarn.no

Der får du et individuelt barn, som du støtter for kr 130,- pr mnd. De har lave administrasjonskostnader, og mesteparten går til barnet.

er det da flere faddere om et barn?b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...