Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er jente på 19,og har aldri hatt noen regelmessig mens, den har komt sånn litt i rykk og napp egentlig.Som regel med lange mellomrom,og i veldig store mengder!Men av og til kommer den også med mindre enn 28 dagers mellomrom.Dette har vært svært irriterende fordi jeg aldri vet når den kommer, og når den først kommer er det som regel så mye at jeg knapt klarer å håndtere det.Men nå har den vært borte i over 4mnd.Dette gjør meg jo for så vidt ingenting,men lurer litt på om det er normalt at det skal være slik.Går nesten bare å venter på at den plutselig skal dukke opp,så klarer ikke helt å slappe av heller.Gikk forresten på p-pillen 1mnd i sommer, vet ikke om det kan ha noen innvirkning..Vet ikke hvem jeg skal snakke med om dette, så derfor spør jeg deg.Er alt som det skal??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169642-uregelmessiguteblitt-mens/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvorfor slutta du på p-pillene?

p-piller regulerer mensen, så hadde jeg vært deg hadde jeg begynt på dem igjen. (hvis du ikke fikk voldsomme plager av dem da). men først ville jeg tatt meg en tur til legen, for å få noe svar på hva det kan være. legen vet hva som skal til-omdu må ta prøver eller et prevensjonsmiddel som kan hjelpe.

Mette Moen, Gynekolog

P-piller regulerer blødningene, men er ikke ansvarlig for at det nå er uregelmessig.

Sjeldne eller manglende menstruasjoner tyder på manglende eggløsning. Det er ikke uvanlig i årene etter puberteten. Det kan også være tegn på hormonforstyrrelser av typen PCOS, men da vil det være andre symptomer som øket hårvekst, kviser, overvekt og andre tegn. Jeg synes du skal snakke med din fastlege, ev. få tatt noen hormonprøver og ev få tabletter for å regulerer så du vet når du får blødning. P-pille er en mulighet hvis du også ønsker prevensjon, gestagen (for eksempel provera) hvis du bare ønsker å regulere blødningene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...