Gå til innhold

hvetemel ikke farlig for de med cølaki eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Tristan Da Cunha
Skrevet

Var i familieselskap her om dagen til en eldre slektning. Min tante hadde informert henne om at hun hadde Cøliaki.Hun lurte også på om hun selv skulle ta med seg noe å spise, fordi det var svært viktig at maten ikke inneholdt det hun var allergisk for

nei,da hun ble forsikret om at maten skulle være melfritt.

Etter måltidet fikk tante kraftig diare og ble dårlig. Den gamle innrømmet da at sausen inneholdt litt mel "men det var jo ikke så mye da, bare litte granne".

Hun trodde da at hvis det bare var litt så skulle hun tåle det.

Blir helt sjokkert jeg. Må folk ha det inn med teskjeer at folk kan bli alvorlig syke av allergi? Nå risikerer tante å få et nytt tilbakefall i rehabiliteringen pga dette som var ganske så unødvendig.

Er det vanlig å tenke slik som den gamle her gjorde?

Skrevet

Ja, det er vanlig, dessverre.

Jeg er cøliaker og opplever dette til stadighet, men jeg har lært meg å kvadruppelsjekke på forhånd, slik at jeg ikke får i meg noe.

Kjedelig, for det gjør at jeg alltid er mistenksom ikke ikke heeelt kan stole på noen.

Ikke lett å nyte et måltid da.

Gjest papirtiger
Skrevet

Folk må nok få det inn med teskjeer (eller DIGRE plakater).

Har en venninne som har cøliake. Jeg lagde middag for henne og noen andre venner. Det var faktisk flere som trodde at bittelitt hvetemel ikke kunne være SÅ farlig..

Gjest tjohooo
Skrevet

Ja. Også mange som tror folk med allergi overdriver. Blir provosert av folk som tillater seg å "putte litt oppi maten fordi det kan da ikke være farlig med litt". Samme med nøtteallergi.

Skrevet

Jada, og min far påstår at jeg bare innbiller meg at jeg har pollenallergi.

-for det var jo ingen som hadde det da han vokste opp...

Lærte den gamle leksa si da?

Skrevet

Ja, jeg er redd det er det. Selv har jeg gått noen knallharde runder i ringen for å få enkelte til å forstå et barns allergi. Jeg tror ikke kampen er over.

Skrevet

Ville tro det er ganske så lett å glemme seg når det gjelder feks jevning av saus, men den kommentaren/holdningen var dårlig!! :(

Kjenner til iallefall en allergiker som nesten har strøket med etter å ha spist ute på restaurant. Skal så lite til for enkelte :(

Gjest en mamma i nord
Skrevet

Har hørt om skoler som gir apelsiner også til barn som er alergiske for dette. Unskyldningen er at apelsiner er jo så sunt.

Skrevet

Ja, det er nok dessverre helt vanlig.

I tillegg til at folk tenker at "littegrann ikke er farlig", kommer dette med at folk ikke tenker på at feks saus og denslags ting også inneholder mel.

Skrevet

Vet iallefall at det var veldig vanskelig å få gamle til å skjønne at bare LITT melk og LITT løk gav vesla store magesmerter når jeg ammet. Det var jo bare litt ..

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Akkurat som venninnen min som ble utsatt for "soppangrep" fordi hun måtte slutte å være så "innmari sær og barnslig". Det er helt vanlig ikke å like sopp og skylde på allergi. Så nå skulle de jammen "lære henne". Enden på visa var at hun ble skitdårlig- selvfølgelig. Nummeret før ambulanse måtte hente henne, men heldigvis hadde hun bare fått i seg en liten bit.

Skamme seg burde dem. Jeg er "omgitt" av allergikere, og ja, noen ganger blir jeg litt lei av å holde styr på hvem som er allergisk for hva, men jeg anklager da ingen for å være barnslige, langt mindre å skulle teste om de snakker sant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...