Gå til innhold

Eggeplomme eller hvite som blir kylling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har jeg hele tiden trodd at det var det gule som ble til kylling!

Også leser jeg i Illustrert vitenskap (nei, har ikke link) at det er eggehviten som blir til kyllingen!

Er det andre som har levd i denne villfarelsen?

Skrevet

Ja denne vilfarelsen har jeg levd i hele mitt liv!!

Skrevet

Ingen av delene blir vel kylling??? - er ikke det bare "maten" da? -

Skrevet

Ingen av delene blir vel kylling??? - er ikke det bare "maten" da? -

Hva mener du "blir" kylling da? Skallet? ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg fraviker mitt prinsipp om å ikke svare deg i denne uskyldige tråden - og så er det jo natt -og ingen som ser det.

Jeg trodde at alle egg hadde hvite og plomme - men at kun de befruktede hadde en befruktet "celle" - altså en kime/foster i tillegg som så levde av plommen og hvitten.

Dette må jeg undersøke.

Skrevet

Jeg fraviker mitt prinsipp om å ikke svare deg i denne uskyldige tråden - og så er det jo natt -og ingen som ser det.

Jeg trodde at alle egg hadde hvite og plomme - men at kun de befruktede hadde en befruktet "celle" - altså en kime/foster i tillegg som så levde av plommen og hvitten.

Dette må jeg undersøke.

Flisa, jeg er nesten helt sikker på at du har rett. Jeg har jobbet på fjørfelab og har sett alle stadier av kyllingfosteret

Skrevet

Flisa, jeg er nesten helt sikker på at du har rett. Jeg har jobbet på fjørfelab og har sett alle stadier av kyllingfosteret

Ja, også jeg som fikk så gode karakterer i akkurat det der - har flotte tegninger i boka og all ting! ;.) .- Jeg mener plommen og eggehviten er er det samme omtrent som morkaka er hos oss.

Skrevet

Dette må jeg undersøke.

Hei,

Jeg fikk aldri med meg hvorfor du plutselig ikke svarer?

Her er svarene på alt du noensinne ønsker å vite om egg:

http://chickscope.beckman.uiuc.edu/explore/embryology/day01/yolk.html

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, også jeg som fikk så gode karakterer i akkurat det der - har flotte tegninger i boka og all ting! ;.) .- Jeg mener plommen og eggehviten er er det samme omtrent som morkaka er hos oss.

All næringen ligger i plomma og der starter også kyllingfosteret. Når de er født er det ikke mere hvite igjen men kyllingene har noe plomme igjen i rumpa som de lever på de første dagene ;o)

Kjekk forklaring LOL

Gjest vet ikke dette
Skrevet

All næringen ligger i plomma og der starter også kyllingfosteret. Når de er født er det ikke mere hvite igjen men kyllingene har noe plomme igjen i rumpa som de lever på de første dagene ;o)

Kjekk forklaring LOL

Hvordan vet man at et egg ikke blir til en kylling så vi kan spise det? Eller spiser vi fosteret? Huff det hørtes fælt ut men jeg har aldri skjønt dette med egg og sånt.

Skrevet

Hvordan vet man at et egg ikke blir til en kylling så vi kan spise det? Eller spiser vi fosteret? Huff det hørtes fælt ut men jeg har aldri skjønt dette med egg og sånt.

Så lenge det ikke har vært noen hane inne i bildet, blir det aldri kylling i egget, vet du :-)

Jeg vil tro at over 95% av alle egg som blir solgt i Norge kommer fra store hønsehus der hønene ikke har tilgang på noen hane.

Skrevet

De eggene vi spiser er stort sett aldri blitt befruktet

Skrevet

Egg gjennomlyses før de sendes ut i butikker. De gjorde det hvertfall på Prior før. Da ser man om egget er befruktet eller ikke, og dermed hvilke som kan selges.

Gjest Forstår meg ikke på deg.
Skrevet

Med vennlig hilsen

Hvorfor må du ofte være så kverulerende?

Skrevet

Hvorfor må du ofte være så kverulerende?

Hei,

Forstår du hva ;-) (som står bak det jeg skrev) betyr?

Legg hodet til venstre, så ser du at det er et lite ansikt som blinker med "nederste" øye - med andre ord, jeg fleiper litt med flisa.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...