Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har siden april prøvd å bli gravide, jeg er akkurat fyllt 31. Da det forrige gang hadde gått 6 uker uten mens (hadde da hatt to 3mnd-sykluser), bestilte jeg time hos gynekolog for UL. Han sa alt så normalt ut, med mange umodne eggceller jevnt fordelt, bortsett noen egg som var innkapslet. Deretter tok det 6 nye uker uten mens, så jeg bestilte time hos fastlege og fikk tatt blodprøver. De viste at jeg har litt mye testosteron i blodet pluss litt lavt stoffskifte. Legen så også på blodprøvene at jeg hadde hatt eggløsning da blodprøvene ble tatt (mens i romjula, da hadde det gått 4 mnd siden forrige mens). Fastlegen mente at jeg kunne ha PCO, men hun sa det var rart at de ikke så noe på UL. Hun gav meg henvisning til ny gynekologtime for å utrede muligheten for PCO på nytt. Samtidig sa legen at man normalt venter 1 år, uansett grunn, før man starter utredning. Er det muligheter for at denne økte testosteronproduksjonen vil gå over av seg selv? Hvor stor er sjansen for at jeg blir gravid uten hjelp (det er litt vanskelig å motivere seg for å virkelig prøve når eggløsningene er så skjeldne)? Det er egentlig lite sannsynlig at jeg kommer til å få en eggløsning til før det har gått totalt 1 år. Hvordan kan man vite når man har eggløsning, finnes det noen sikre tegn? Kan en gynekolog nekte å utrede meg for PCO selv om det ikke har gått et år, og kan han nekte å gi meg hormontabletter allerede nå om det er PCO som er grunnen til barnløshet? Og ville jeg kunne få hormontabletter ved neste gynekologitime? Om jeg skulle være så heldig å bli gravid, hva slags behandling vil jeg kunne få seinere for å hindre virkningen av testosteron? Jeg er ikke så mye plaget, men har mer hårvekst på legger og av kjønnshår.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169681-muligens-pco/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det muligheter for at denne økte testosteronproduksjonen vil gå over av seg selv?

Det er nok liten sjanse for det, med mindre det er en svulst som produserer det og den blir fjernet. (Ikke bli redd nå da, for da hadde du nok hatt mye mer uttalte symptomer.)

Hvor stor er sjansen for at jeg blir gravid uten hjelp?

Det kommer jo helt ann på eggløsningene. Du kan jo ha spontane eggløsninger uten at du vet om det. Har dere sex rundt det tidspunktet, så er jo sjansen der. Men siden du har sjelden menstruasjoner har du også sjeldne eggløsninger og (dessverre) kommer eggløsningen før mensen.

Har selv PCO og ble ikke spontant gravid med nr. 1. Måtte opereres først. Hadde ingen effekt av 2 kurer med hormontabletter.

Hvordan kan man vite når man har eggløsning, finnes det noen sikre tegn? Slimet/utfloden blir blank og seig når man har eggløsning. Noen får økt sexlyst også i den perioden.

Kan en gynekolog nekte å utrede meg for PCO selv om det ikke har gått et år. Nei, det kan han ikke.

Kan han nekte å gi meg hormontabletter allerede nå om det er PCO som er grunnen til barnløshet?

Det tviler jeg på, men de vil vel være sikker på at din partners sæd er i orden også.

Og ville jeg kunne få hormontabletter ved neste gynekologitime?

Det er vel opp til gynekologen.

Om jeg skulle være så heldig å bli gravid, hva slags behandling vil jeg kunne få seinere for å hindre virkningen av testosteron?

P-pillen Diane blir gitt til mange PCO'ere for å holde kviser og hårvekst i sjakk. Selv er jeg skeptisk til å tukle med hormoner som allerede er i ulage - ihvertfall hvis du skulle ønske flere barn. Det anbefales et kosthold fattig på enkle karbohydrater når man har PCO, men jeg vet ikke om det hjelper på testosteronproduksjonen.

Vil også legge til at etter at vi hadde fått nr.1 så ble jeg spontant gravid 6 mnd etter fødselen. Det var svært overraskende med likefullt gledelig. Så det kan virke som om det er lettere å bli gravid igjen om man først har vært det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169681-muligens-pco/#findComment-1111626
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PCOS er den vanligste årsaken til uregelemessig eggløsning, eller mangel på eggløsning i din alder. Lett forhøyet testosteron er en del av bildet (samt øket hårvekst, ev. kviser og overvekt). Hvis du er overvektig er det viktig å forsøke å gå ned i vekt. Da kan hormonnivået bli normalt. Du bør få sjekket stoffskiftet og om nødvendig får behandling.

Uansett årsaken, ved så sjeldne eggløsninger som du tilsynelatende har det ingen hensikt å vente ett år. Det er vanlig å sette i gang eggløsning med tabletter, spør gynekologen om det. Hvis gynekologen ikke vil starte behandling, kan du ev. søke til privat senter. Du er over 30 år og har ikke all verdens tid, så stå på.

Hvis du blir gravid, vil det ikke bety noe om du produserer mye mannlig hormon. Undre graviditet produseres i leveren et stoff i store mengde som ’uskadeliggjør’ testosteronet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/169681-muligens-pco/#findComment-1113459
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...